Læsetid: 5 min.

Smithfield slagter sine konkurrenter

'Vi vil dominere Europa', siger den aggressive amerikanske svinekødsgigant Smithfield, der truer Danish Crown
7. maj 2005

De vil aldrig sige det offentligt, Danish Crown-ledelsen i Randers, men de er bange for Smithfield.

Smithfield Foods er verdens største producent af svin og svinekød. Nummer fire på branchemagasinet Meat & Poultrys Top 50-liste over verdens mægtigste kødkoncerner, hvor Danish Crown er henvist til ottendepladsen.

Smithfield Foods er en globaliseret koncern med en årlig omsætning på over 10 milliarder dollar (57 mia. kr.), en slagtning af 27 mio. svin om året, en medarbejderstab på 46.000 personer og virksomheder i USA, Canada, Frankrig, Polen, Kina, Storbritannien, Spanien, Rumænien, Mexico og Brasilien.

Smithfield er en såkaldt vertikalt integreret koncern: Man ejer hele værdikæden, fra svinefarme over svineslagterier og udskæringsfabrikker til virksomheder, der producerer færdigretter til supermarkedernes kølediske.

"Vi ynder at sige, at den vertikale integration giver os kontrol over vores svinekødsprodukter 'from squeal to meal' - fra grisens første hyl til maden står på forbrugerens bord," siger Lewis Little, chef for et af koncernens selskaber, Smithfield Packing Company.

Koncernen fremstår i dag som den mest aggressive og hastigst ekspanderende aktør på den globaliserede markedsplads for svinekødsproduktion.

Imageproblemer - som dem Smithfield p.t. oplever i Polen efter afsløringer af døde pattegrise i gyllelaguner og sminkning af mugne pølser til detailhandlen (se Information i går) - får ikke koncernen til at sætte tempoet ned.

Opkøb hvert år

Med base i staten Virginia i USA blev Smithfield grundlagt tilbage i 1936 som et lille familieforetagende, der pakkede skinker.

Da virksomheden i 1975 var på fallittens rand med en gæld på 17 mio. dollar (næsten 100 mio. kr.), blev stilen lagt om. Nu handlede det om at sikre overlevelse via aggressive opkøb af konkurrerende firmaer og andre led i produktionskæden for svinekød.

Siden 1981 har Smithfield i snit opkøbt én virksomhed om året - foruden en lang række amerikanske svinefarme - samt opført verdens største svineslagteri i Tar Heel i North Carolina. Her slagter 6.000 arbejdere op til 32.000 svin om dagen.

Det er selve den vedvarende ekspansion, der driver koncernens fædre.

"Der er mere sjov i at opbygge en forretning end i at drive den," som Joseph Luter III, der er bestyrelsesformand, sagde tilbage i 2001.

Smithfield har i dag nået en omsætning, der er 1.000 gange større, end da krisen kradsede i 1975. Og man har efterhånden udtømt mulighederne for ekspansion i USA. Smithfield sidder på 27 pct. af det amerikanske svinekødsmarked, producerer og slagter op mod 75.000 svin hver eneste dag og er bl.a. løbet ind i lokale forbud mod flere store svinefabrikker.

"Der er begrænsede vækst- og ekspansionsmuligheder for opdræt af svin på grund af myndigheds- og miljømæssige restriktioner," konstaterede i november koncernens vicedirektør Joseph Luter IV, efterkommer efter den Joseph Luter I, der grundlagde det hele i 1936. Derfor er den aggressive stil de senere år blevet vendt mod det globale marked.

I Brasilien, der tilbyder masser af plads, billig arbejdskraft, billige foderafgrøder og ingen klagende naboer, har Smithfield etableret svinefarme med 20.500 søer, der kan producere millioner af pattegrise, og som efter planen skal udvides til 50.000 søer i 2007.

For at få foden inden for på det enorme kinesiske marked etablerede Smithfield allerede i 2001 et joint venture-selskab i Guangdong-provinsen, hvor over 500 ansatte under varemærket Maverick producerer færdigretter, pølser, bacon og skinke til de købelystne kinesiske forbrugere.

Men allermest offensiv er Smithfield i Europa.

"I løbet af de kommende fem år håber vi at skabe en lige så dominerende position i Europa, som vi har i USA," sagde Joseph Luter III på koncernens aktionærmøde i Virginia i efteråret.

I 2004 opkøbte Smithfield den franske kødvareproducent Jean Caby og den tilsvarende britiske Norwich Food, samtidig med at man overtog en stor aktiepost i Spaniens allerstørste kødforarbejdningsvirksomhed Campofrio.

Dertil købte man samme år Rumæniens største svineproduktionskompleks, Comtim Group, omfattende svinefarme med 10.000 producerende søer samt forarbejdnings- og pakkeanlæg.

"Vi bliver langt den største forarbejdningsvirksomhed i Rumænien, og der er ikke nogen nummer to, der kommer i nærheden af os," sagde en stolt Joseph Luter III, da købet blev annonceret.

Den polske offensiv

Størst er Smithfield dog i Polen. Her har man opkøbt en lang række større svinebrug, udvidet og effektiviseret produktionen og dermed skubbet til den udvikling, hvor små selvstændige griseproducenter må give op, lukke og slukke eller sælge bedriften til Smithfield eller en anden af de udefrakommende aktører på det polske marked for industriel svineavl.

Polske svinebønder beretter, hvordan Smithfield fra sine nyerhvervede farme overproducerer, så det lokale marked oversvømmes med slagtesvin og stykprisen falder. Det kan de små lokale producenter ikke overleve, men Smithfield kan, fordi man ejer hele værdikæden og kan tjene ind på karusellerne, hvad man måtte sætte til på gyngerne.

Parallelt med svinefarmene opkøbte Smithfield således tilbage i 1999 Animex Group, Polens største konglomerat af svinefarme, slagterier og forarbejdningsvirksomheder. Sidste år supplerede Smithfield med overtagelsen af Morliny, landets fjerdestørste producent, således at Smithfield i dag sidder på 10 procent af det polske kødmarked.

Strategien med de østeuropæiske investeringer er ikke blot at drage fordel af genopbygningslån fra den Europæiske Bank for Rekonstruktion og Udvikling, (EBRD,) og af de lave lønninger - arbejderne i Polen og Rumænien skal have 14 kr. i timen for samme arbejde, der i Vesteuropa koster 120 kr. i timen, siger Smithfield. Det handler primært om at komme før konkurrenterne med at udnytte Østeuropa som afsæt for en salgsoffensiv rettet mod de købedygtige forbrugere på det vesteuropæiske marked.

"Den industri, der i dag eksisterer i Vesteuropa, befinder sig i den forkerte del af Europa. De største spillere har allerede foretaget de kapitalinvesteringer, som de er nødt til at leve med i fremtiden, og de kan kun langsomt bevæge sig til Østeuropa for at opbygge konkurrence til det, de allerede har i Vesteuropa," siger Joseph Luter III.

Smithfield som trussel

Han har konkurrenter som Danish Crown i tankerne. Den danske koncern har de senere år investeret og bundet kapital i anlæg i vesteuropæiske lande som Tyskland, Storbritannien og Portugal. Først i 2004 begav man sig ind i Polen med en delvis overtagelse af virksomheden Sokolow. Når Kjeld Johannesen, Danish Crowns koncern-chef, holder oplæg på Axelborg om fremtiden for dansk svineproduktion, viser han Smithfields logo på et af sine power point-billeder. Et andet virkningsfuldt diagram er den lange liste over Smithfields virksomhedsopkøb i hele verden de seneste 25 år.

Billeder af den inkarnerede, multinationale trussel, som skal få folkene i den danske branche til at tage sig sammen, rette ind og yde deres ypperste.

Modsat andelsselskabet Danish Crown, der er forpligtet på sine danske svineproducenters vegne, er aktieselskabet Smithfield ikke bundet til noget bestemt sted - man kan købe op og placere sine aktiviteter i værdikæden frit på kloden, hvor forholdene måtte være mest hensigtsmæssige.

"Som multinational koncern kan Smithfield vælge som europæisk strategi at lægge sine svinebrug i Polen og Rumænien, sine slagterier og udbeningsvirksomheder samme sted, mens pålægsproduktionen kan placeres i Frankrig, Spanien, Belgien og England," siger Kjeld Johannesen.

"Opportunistiske overtagelser (...) er en grundlæggende del af den måde, vi driver forretning på," bekræftede Smithfields nuværende chef C. Larry Pope for nylig.

Og det virker.

"Smithfield Foods Inc., verdens største svineproducent og forarbejder af svinekød, sagde i tirsdags, at dets profit for tredje (regnskabs)kvartal blev mere end fordoblet takket være fremgang i dets svineproduktion," meddelte nyhedsbureauet AP's finansreporter i marts måned.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu