Læsetid: 4 min.

Smukke lig og grimme overlevere

Musikfilm bør ses i biografen, hvor Danmarks eneste musikfilmfestival rumsterer og i de kommende uger vil lokke med døde poeter, kuldsejlede overlevere, kombattanter på ord, politiske los over skinnebenet og hipstere på stoffer
3. marts 2006

Det kan måske komme bag på nogen, men musikfilmen kan faktisk være kunst eller i hvert fald stor formidling. Det beviser nationens eneste musikfestival Musik i Mørket fra og med i dag. Inspireret af The Sound Unseen-festivalen i Minneapolis, USA har Cinemateket sammenstampet en flok smukke, nådesløse, mystiske, oplysende, excentriske, amatøristiske, ekvilibristiske, tragiske og bundkomiske musikfilm fra især den vestlige musikkultur. Og det er selvfølgelig en pose blandede bolsjer.

Forsøg for eksempel at finde slægtskab mellem en mainstream-kuriositet som Lasse Hallströms ABBA: The Movie og en dokumentar og en koncert med det ikke videre kendte, men fabelagtige krautrockband Can. Eller forsøg at trække en linje mellem et kanoniseret tegnefilmværk som Disneys Fantasia og den flippede og inspirerende doku TV Party om det anarkistiske lokal-tv-show af samme navn, som huserede i New York City i årene 1978-82. Her var hipstere som Deborah Harry fra Blondie, David Byrne, Chics Nile Rodgers og Mick Jones fra The Clash med til at holde mediepolitiske cocktailselskaber for åbent tæppe, forsvinde ud i (gerne musikalske) krukkerier af den mest eksperimenterende og stofpåvirkede slags og opfinde sætninger som "socialisme betyder at gå ud hver aften".

Trods diversiteten er der alligevel to spor gennem Musik i Mørkets program, som lyser overtegnede i øjnene: Hvide kuldsejlede enere og sort amerikansk musikarv.

Hiphop er for alvor ved at blive anerkendt som en stor og stolt tradition af selv institutionerne, ja, så sent som i tirsdags blev det annonceret at Smithsonian Institution's National Museum of American History i Washington vil inkludere hiphoppen i deres samling. Og en forrygende dokumentar som Freestyle formår også i dén grad at placere en del af hiphop-kulturen, den improviserede rapstil freestyle, i en ekspressionistisk afroamerikansk tradition.

Kunstformen blev introduceret til de brede masser i Eminem-filmen 8 Mile, men i Freestyle får man et anderledes autentisk indblik i en kultur- og kunstform, der fungerer både som pacifistisk konfrontation og som ventil for social frustration. Og vil man længere tilbage i afroamericanaen, så byder Musik i Mørket på en dokumentar om John Lee Hooker, en koncertoptagelse med Nina Simone og den dybt udsyrede Sun Ra-spillefilm Space Is The Place.

Den faldne rockmusiker

Få skæbner er så omgærdet af mytologi som den faldne og helst døde rockmusikers, og de næste par uger kan man bevæge sig ind i dette sagnomspundne territorium ad væsensforskellige veje.

På de unge døde poeters lysende sti finder man den smukt fotograferede, stærkt digteriske A Skin Too Few. Med stor respekt for gåden Nick Drake besøger vi hans opholdssteder og hans familie og venner, der synes at have anet, men aldrig forstået en tyngende mystisk indsigt hos den følsomme britiske singersongwriter, der døde 26 år gammel af en overdosis antidepressiv medicin i sine forældres hjem. Og i Amazing Grace (som jeg ikke har set) forsøges det at indkredse Jeff Buckleys væsen. En anden sanger og sangskriver med så meget potentiale, så kortlivet en indfrielse og så meget desto større mytologisk vækstrate.

Overlever man i stedet sin egen supernova, ja, så forpasser man chancen for at blive et smukt lig og ikon, hvilket to portrætter i den harsk realistiske ende af spektret dokumenterer. Derailroaded om Larry 'Wild Man' Fischer, der blomstrede i slutningen af 60'erne, men stadig er en af de mest udfordrende stemmer i rockhistorien: Primitivt råbende, hjerteskærende klagende, stolt af sin uskolede brægen i direkte transmission fra id'et. Men også en mand, der som filmen nærmer sig nutiden, fortaber sig i ren paranoia, barndomstraumer og åndsformørkelse.

Det står heller ikke for godt til for Shane MacGowan i 2001, hvor If I Should Fall From Grace slipper frontfiguren i det forrygende irske folkpunkband The Pogues. Han undslap aldrig bandets fordrukne livsstil, og vi møder ham som fange i en gin-lugtende tusmørkezone mellem klare øjeblikke og fordrukken snøvl, mellem intelligente glimt og unuanceret uforsonlighed.

"Han er som en sovende øgle. Prik til ham, og han reagerer skarpt og skarpsindigt. Medmindre han lige frem er besvimet," fortæller filmens irske instruktør Sarah Share til Information.

"Han er meget selvdestruktiv, og det kunne være hårdt og deprimerende at være i selskab med ham. Med stofmisbrug i den størrelsesorden, der mener jeg, at man mister sin menneskelighed. Men Shane er på sin egen personlige rejse, som har ført ham til dét sted, og det ønskede jeg at formulere. Han rummer en masse benægtelse, men vi har alle vore egne myter og historier, som gør det muligt for os at stå op om morgenen og komme igennem dagen - og Shane håndterer sin bagage på sin måde."

"Jeg har det sværere med Shanes forelskelse i den fordrukne, narkotiske kunstner. Jeg har timelange optagelser, hvor han rabler løs om William S. Burroughs og Brendan Behan og alle hans andre stofindtagende, alkoholiserede idoler. Mænd synes at blive særlig forført af rock'n'roll-livsstilen, og The Pogues var i dén grad ofre for den. De andre medlemmer er alle fri af druk og stoffer, men det krævede mange personlige tragedier, før de vågnede op. Hvorfor bliver I drenge så let forførte af det?"

Tja - der findes i hvert fald en romantisering af sex, drugs & rock'n'roll, som man stadig kan konstatere i både inden- og udenlandsk musikpresse. Og det ville være sundt for de mest sensationshungrende repræsentanter at blive tvangsindlagt til MacGowans historie. I mørket. Hvor altså både musikhistorisk indsigt, politiske los over skinnebenet, brat opvågnen til virkeligheden og yderligere mytologisering venter de næste par uger.

Musik i mørket. 3. - 18. marts. Cinemateket. www.cinemateket.dk

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her