Læsetid: 3 min.

Søndagskultur

Til Operaens Kammerorkesterkoncerter er det kapellet, der er på scenen, og der gør de sig ganske godt. Søndag eftermiddag spillede de Mozart og Sjostakovitj
29. marts 2006

Mindst egnet til at hente op i scenelyset var programmets første punkt, Mozarts Symfoni nr. 29. Det er ikke dramatisk musik på samme måde som Sjostakovitj.

Der er noget socialt og menneskeligt hårdtarbejdende over Sjostakovitj' cirkusmusik, der gør, at det er spændende at følge musikerne sidde og samarbejde, hvorimod Mozart er musik, som man bare ønsker at høre opstå af ingenting. Og det er selvfølgelig hele illusionen omkring Mozarts musik, at den bare opstår som det naturligste i verden. Illusioner kræver et enormt forarbejde.

Det forarbejde havde det hårdtslidende kapel forståeligt nok ikke haft tid til i prøveskemaet med dirigenten Christoph Poppen, og det lød mere af kvote-Mozart i et Mozart-år.

En skam, for det er Mozarts dejligste symfoni. Der findes ikke noget enklere og sødere tema end førstesatsens indledende tema. Og så faldt det til jorden fra første oktav.

Musikken var startet før musikerne, der snublede ind og fangede den på toslaget tidligst. Øv! Vel nok fordi Poppen var trådt an med rank ryg og havde stillet sig i bredstående stilling og sat symfonien i gang uden den tanke, der skulle samle orkestret. I det hele taget manglede der begrundelser eller tanker i musikken.

Hurtigt var bare hurtigt, accenter bare accenter, i stedet for hurtigt fordi opstemt eller accent fordi nydende, etc. Opgave udført, work done. Men bortset fra første sats var det dog ikke ubehageligt at høre på. Smuk klang, knusprig og let.

Helstøbt og seriøs

I Sjostakovitj' Klaverkoncert nr. 1 gik det bedre og bedre for orkestret at finde solisten, der spillede så hurtigt, eller hurtigere end han kunne, men det er lige meget, for det er dét, der skal til.

Peter Jablonski tog det efterhånden på sig at sende tydelige signaler til både dirigent og trompet, og han forstod at spille som solistisk orkestermusiker snarere end bare som solist.

Klaveret gør det næsten ud for slagtøj. Trompetisten, Ketil Christensen, var havrolig, og man følte sig tryg lige meget hvor hurtigt det gik. Også i klaverkoncertens sidste sats, der er som en jukebox, man har glemt, hvor mange penge man har puttet i. Det bliver bare ved og ved, mens karrusellen bliver vildere og vildere.

Efter pausen var vi nået frem til det programpunkt, der lod til at ligge Poppen mest på sinde: Sjostakovitj' Kammersymfoni, der bygger på hans 8. strygekvartet. Sjostakovitj skrev kvartetten "til minde om ofrene for fascisme og krig", og Poppen indledte med at henvende sig mundtligt til publikum for at understrege, hvor vigtigt det var for ham, at alle havde dette "in mind", når de hørte musikken.

Krop på musikken

Her faldt tingene pludselig på plads. Der kom styrke og sejhed i dirigentens arme, og det kørte for orkestret. 1. violinisten famlede smukt i sine soli og 1. cellisten spillede bare vidunderligt. Det var befriende at høre kvartetten udsat for orkester. I stedet for det klaustrofobiske univers bliver det et kollektivprojekt, der bedre bærer og bearbejder den tunge tematik. Poppen fik drevet det til en flot organisk helhed.

Hvor tit ser man en dirigent, der strækker armene helt ud til siderne og åbner sin krop for musikken? Poppen endte, som han var startet, i bredstående stilling - nu så det gav mening, og man forstod, at fysikken hele tiden havde været indstillet på Sjostakovitj.

Symfonien sluttede med en lang tavshed til eftertanke, hvorefter Poppen vendte sig om og stort smilende modtog applaus, inden han trådte af.

Sjostakovitj rører mig aldrig, men forfører hver gang. Er det det, man kalder porno? I så fald var det her helstøbt og seriøs porno, og som sådan lige det rigtige til en søndag eftermiddag i marts med slud og sommertid.

W. A. Mozart: Symfoni nr. 29 i A-dur.

D. Sjostakovitj: Klaverkoncert nr. 1 og Kammersymfoni opus 110a.

Det Kongelige Kapel og Christoph Poppen. Peter Jablonski, piano. Ketil Christensen, trompet.

Operaen Store Scene, den 26. marts

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu