Læsetid: 2 min.

Sommersnacks for enhver smag

Sommerens udstilling hos Charlotte Fogh Contemporary er mangfoldig og vellykket. Galleriet viser værker med humor, farverigdom, kritisk brod, spontan skønhed og frem for alt stor gennemslagskraft
Sommerens udstilling hos Charlotte Fogh Contemporary er mangfoldig og vellykket. Galleriet viser værker med humor, farverigdom, kritisk brod, spontan skønhed og frem for alt stor gennemslagskraft
6. juli 2007

Der er knald på kulørerne såvel som temaerne, når en række af Charlotte Foghs faste og kommende 'huskunstnere' er forsamlet til sommer-take-away. Selve take-away-konceptet består i, at galleriets besøgende kan købe og få værkerne med hjem omgående, frem for at vente til udstillingen slutter. Det er en usædvanlig, men i grunden oplagt strategi for et galleri, for det åbner mulighed for over tid at vise en langt bredere produktion, end lokalerne ellers har vægge og gulve til.

Således er Charlotte Fogh Contemporary på ferniseringsdagen proppet med både kunst og kunstnere, købere og kiggere - og ikke mindst en overdådig buffet fra Århus' ukronede take away-konge Fredes Flyvende Tallerken. Konceptet er gennemført med plastikservice og fælles skraldesæk i hjørnet. Det passer godt til en udstilling, der aldrig er endeligt sat op. Og til kunst og kunstnere, der er til meget mere end pynt.

Politik og karikatur

Her er det politiske crew med blandt andre duoen Hesselholdt & Mejlvang, hvis installationer emmer af tvetydig krigssymbolik. I denne liga finder vi også Søren Behncke, der bruger pizzabakker og poser som grund for sine ironiske kommentarer til kommercialisering og forbrugerræs. I lighed med et andet take-away-tilbud, Jan Danebod, har Behncke rødder i street-art, og det ses i hans på en gang finurlige og anarkistiske malerier og litografier.

Humoren er også intakt i skildringer af hverdagsdanskeren. Her får endnu en af street-art'ens hovedskikkelser, nemlig HuskMitNavn, selskab og modspil af akademieleven Anne Torpe. HuskMitNavn har længe spiddet danskerne med sine graffitiværker og street posters, sin faste rubrik i Politikens iByen-tillæg og ikke mindst med udstillingen Tåstrup, der kunne opleves hos Charlotte Fogh tidligere på året. Hans malerier af smovsende pølsevognskunder og hundeluftere med snor i den ene hånd og hømmerposen parat i den anden er tåkrummende fuldtræffere.

På lignende vis synes Anne Torpes rådvilde, af- og udklædte særlinge foruroligende velkendte. Til gengæld er de udtryk for en høj og forfriskende grad af fornyelse hos kunstneren selv, der debuterede på Charlottenborgs Forårsudstilling i 2005 med stramt komponerede, mennesketomme malerier.

Billedstorm

I kategorien hverdagskarikatur finder vi også Birgitte Storm, der i en enkel streg tegner ophængte babylig og kneblede børn under titler som Min lykkelige barndom. Får man ikke nok af Birgitte Storm ved et besøg hos Charlotte Fogh - og gik man glip af ferniseringens take-away-menu - kan man efterfølgende aflægge besøg hos Fredes Flyvende Tallerkens restaurant på Østbanetorvet. Her har Storm tilsyneladende sluppet en afsindig husmoder løs med det resultat, at der er trukket hæklede skjulere over stort set samtlige genstande.

Afsindig er også farveeksplosionen i malerier af Bettina Staulund Nielsen og Kristian Devantier, men Charlotte Fogh formår på imponerende vis samtidig at finde plads til Hans E. Madsens æteriske fotografier, Knud Oddes grafik og meget andet godt.

Take Away er en udstilling, der forventes at ændre karakter ved (det købende) publikums mellemkomst. I udgangspunktet er her rigtig meget at komme efter.

*

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her