Læsetid: 3 min.

Sort samvittighed

Fernando Meirelles har fået en noget nær perfekt film ud af John le Carrés intelligente og indignerede spændingsroman, 'Den standhaftige gartner'
16. september 2005

I efterskriftet til sin roman Den standhaftige gartner skriver John Le Carré, at han under researchen indså, at hans fiktive fortælling i sammenligning med de faktiske forhold inden for medicinalindustrien var "så tam som et feriepostkort". Med Bush-regeringens selvfølgelige ligegyldighed over for nødstedte sorte og fattige New Orleans-borgere i frisk erindring har romanen - og nu filmens - tema fået ny og global aktualitet.

Den forsagte diplomat Justin Quayle (Ralph Fiennes) falder efter modsætninger mødes-princippet for den unge, ivrige og hidsige aktivist Tessa (Rachel Weisz). Sammen tager de til Nairobi, hvor Tessa ikke skjuler sin foragt for et britisk diplomati stivnet i etikette- og karrierehensyn. Justins spirende mistanke om utroskab fra Tessas side bestyrkes på tragisk vis, da hun og en mandlig kollega findes brutalt myrdet.

Officielt er det en banal drabssag, men som Justin dykker dybere ned i sin afdøde partners private efterforskning af den multinationale medicinalkoncern ThreeBees, får han nys om, at hun reelt blev offer for sin egen inkvisitoriske natur. Langsomt viger Justins verdensfjernhed til fordel for Tessas harme over en profitorienteret moderne medicinalindustri, hvis tankesæt til forveksling ligner kolonitidens herrefolk-mentalitet.

Farverig lokalkolorit

Som brasilianer har Meirelles førstehåndskendskab til Den Tredje Verden, ligesom han tidligere - i sit roste slum-drama City of God - har beskæftiget sig med fattigdom. Måske derfor er hans Afrika-portræt faldet så heldigt ud; befriende fattigt på feriebrochure-æstetik og rigt på en lødigt afbalanceret skønhed. Midt i det tilsyneladende endeløse armod får det plagede kontinent lov at fremstå med en egen spraglet og pulserende værdighed.

Meirelles forsømmer dog heldigvis ikke at indflette Carrés subtilt sarkastiske syn på hjemlandets normer. Justin er på mange måder indbegrebet af sagnomspunden engelsk stoicisme, hvor selv dyb sympati-tilkendegivelse klares med et 'Sorry, old chap'. Men da han overbringes den grumme nyhed om sin elskedes endeligt, er vi ikke i tvivl om skadens omfang.

Kærlighed og krimi

Fiennes cementerer sin position som en forvandlingens mester med dette elegante og elastiske portræt af en konfliktsky stueplante, som vover sig ud i vildmarken for dels at blive klogere på kvinden, han elskede, dels at finde ind til kernen af en kinesisk æske af hvidkitlet korruption.

Det dialogtætte manuskript udgør filmens største faldgrube. Men for det første er replikkerne ofte rundede af Carrés tørre vid og dermed rene nydelser. For det andet er Meirelles en filmmager med udsøgt sans for sine virkemidler og en varieret og vital visuel stil. Det på en gang stoflige og æteriske billedsprog tenderer nok mod det overlæssede, men fungerer for det meste som et knusende effektivt stemningsskærpende greb, som i den ildevarslende åbningsscene i lufthavnen, hvor Justin og Tessa tager afsked.

Skønt det tjener The Constant Gardener til ære, at den sigter mod et modent og oplyst publikum med gode koncentrationsevner, er plottet ikke desto mindre lovligt stramt rullet. Kombineret med en sprængt, flash-backspækket fortælleform og et velvoksent persongalleri skal man ikke lade tankerne vandre i mange sekunder, før man hægtes af.

Var det ikke for Meirelles' mesterlige håndtering af filmens følelsesmæssige dimension, kunne The Constant Gardener sagtens have antaget en aura af distanceret fortælleteknisk eksperiment. Men Tessa og Justins komplekse og tumultuariske forhold skildres stærkt, indfølt og usentimentalt fra dets bizarre begyndelse til dets efterklangstætte og makabert poetiske udtoning.

Alt i alt en fornem, flerstrenget og forstemmende relevant politisk thriller gennemlyst af stædig humanisme.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her