Læsetid: 4 min.

Stemmer om NHØP

Ud af stemmerne der omgav Niels-Hennnig Ørsted Pedersen tegner der sig et portræt af en sensibel, hårdtarbejdende og blufærdig kunstner. En musiker der ændrede basspillet i hele verden
21. april 2005

Troubadour

Palle Mikkelborg, Trompetist. Nær ven:

"Da jeg lavede min Aura for Miles Davis, skulle Niels-Henning improvisere over et af numrene. Det var i det legendariske Easy Sound-studie på Trianglen og her gik Miles rundt og så mærkelig ud - hvilket han også var. Da Niels-Henning kom ind og improviserede, skiftede Miles fuldstændig udtryk. Han vidste, at vi var i selskab med en mester, så han gik han over til ham og sagde det, som det var. Han var mesteren. It takes one to know one. Niels-Hennig var en stjerne."

"Niels-Henning var en sand troubadour i ordets allerbedste betydning. Troubadouren, der kom og fortalte sandheden og så red bort igen. Han behøvede slet ikke alt det lys, som jeg mente man skulle have. For ham var det et spørgsmål om at kunne eller ej - og det kunne han. Hver gang. Han var fuldstændig unik bassist, og basspillet er ikke det samme efter ham. Han kom med den her teknik allerede som ganske ung. Jeg husker, da jeg hørte denne utrolig lette og sofistikerede lyd. Der var han ikke mere end 13 år. Det der lette basslag, som var en helt anderledes rolle for bassen, end hvad man var vandt til at høre - det var simpelthen utroligt. Det har revolutioneret basspillet verden over."

"Et meget meget særligt menneske og et meget kompliceret menneske. Han var jo både den søde dreng fra Osted, og pludselig var han en verdensstjerne, der skulle spille sammen med Oscar Petersen. Det betød også, at han levede også et vanvittig hårdt liv - det er hårdt at være troubadouren og skulle fortælle sandheden hver aften."

Virtuos

Erik Moseholm, Tidligere leder af Radioens Bigband og tidligere rektor på musikkonservatoriet. Bassist:

"Første gang jeg hørte ham var han kun 13 år. Allerede her kunne man høre, at han var helt speciel. Faktisk er han klassisk uddannet - det er der ikke så mange, der gør opmærksom på - men det er der, han har lært sin virtuose stil og sin sublime teknik. Det varede jo ikke længe, før de opdagede ham uden for landets grænser, og det gjorde ham i stand til at tiltrække virkelig store navne til København. På den måde blev han løftestang for en hel generation. Alle ville spille med Niels-Henning, og han var ikke nærig med sit talent. Som rektor for konservatoriet oplevede jeg ham også som underviser. Selv om han konstant var travl med sine egne projekter, var han en meget samvittighedsfuld underviser og tog sig virkelig af sine elever. Han fik en kæmpe betydning for basspillet - men jeg vil udvide det til at sige, at han ikke alene har haft betydning for jazzspillet, men også for hele verdens jazzmiljø."

"Han spil var prangende og virtuost, men som person derimod var han alt andet end dominerende. Et meget blufærdigt menneske."

Indflydelse

Thomas Ovesen. Radioens Bigband. Kontrabassist af den yngre generation, for hvem NHØP dannede skole:

"Niels-Henning var grunden til, jeg overhovedet begyndte at spille kontrabas. Han revolutionerede jazzverden - det kan man godt sige uden at rødme, og hans ry løftede simpelthen hele den danske jazz-scene. Jeg har rejst i hele verden med Radioens Bigband og han er uden sammenligning den mest berømmede danske jazz-musiker. Han har haft en helt enorm indflydelse."

"Når man som jeg voksede op med NHØP's plader, stillede man ikke spørgsmålstegn ved, hvad der kunne lade sig gøre på en bas. Alt var muligt. Jeg tog det som en selvfølge og et naturligt mål, at sådan ville jeg også selv spille. Senere fandt jeg ud af, at det var fuldstændigt umuligt. Da jeg startede i Radioens Bigband, og skulle overtage hans plads, skulle jeg jo spille de stykker, der var skrevet til ham. Han var en fantastisk tekniker."

Lederen

Jonas Johansen, Trommeslager har spillet fast i NHØP's trio siden 1996:

"Den gode chef får det bedste ud af sine medarbejdere og det fik Niels-Henning. Han var en fantastisk band leader. Gav plads og viste ubegrænset tillid på scenen. Det kom også til udtryk på hans måde at omgås andre mennesker. Han gav plads og lyttede. Han var en gammeldags mand på den måde, at han var høflig og blufærdig. Vi har talt enormt meget sammen, men der er visse ting, man ikke taler om."

"Han arbejdede så vanvittig meget og var konstant ude at rejse. Men på trods af det var meget dansk og troede stærkt på den skandinaviske velfærdsmodel. Han var meget imod en hver form for massebevægelse, og det kunne man også høre i hans musik. Han ville altid opfordre til det selvstændige og det drømmende menneske, og det var han i upræget grad selv. Det kan enhver opleve, hvis man lytter til hans musik. Han kan spille én tone på kontrabassen også kan du høre, det er ham."

Dæmoner

Henrik Jul Hansen, journalist og forfatter:

"Han fortalte glad og gerne om alle mulige historier, men de, der kom tættest på, nævnte han aldrig, selvom jeg kendte dem. Utrolig sympatisk, men også utrolig blufærdig. Der var meget stor afstand mellem den lidt joviale facon han havde, og så én eller anden dæmonbesat sjæl, som han også besad. Men, som det er blevet sagt om ham, så kan man ikke spille som ham uden at være redet af dæmoner."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her