Læsetid: 5 min.

Stiletterne slår sig løs

Århus Festuge vil fra på fredag være med fokus på kvinder i alle mulige afskygninger. Det bliver en festuge, der markerer enden på Martin Lumbyes tid i chefstolen og en start på et skarpere kunstnerisk fokus i festugen. Det lokale har i år fået en stor plads i programmet - men ifølge en ekspert er der langt imellem de internationale snapse i Womania
29. august 2006

Det er næsten blevet en vane at skrive om festivaler med forviklinger, og Århus Festuge har heller ikke kunnet smyge sig uden om.

I foråret meddelte den nuværende generalsekretær for Århus Festuge, Martin Lumbye, at han ikke ønsker at forsætte som spydspids for den store kulturbegivenhed. Han forlader dermed festugen to år, før hans kontrakt udløber. Baggrunden er manglende sammenhæng mellem arbejdsliv og privatliv, hed det dengang i Lumbyes egen pressemeddelelse. Det er siden kommet frem, at der var to faktuelle fejl på Lumbyes cv, og det opstod der blæst omkring i pressen. Ifølge Lumbye beror pressens oplysninger på misforståelser. Stillingen som generalsekretær - eller direktør, som jobbet omdøbes til - for Festugen er nu slået op som ledigt, og man efterlyser en person med stor indsigt i kunst og kulturliv og klare kunstneriske ambitioner. Samtidig er det blevet foreslået, at den nu politisk sammensatte bestyrelse i fremtiden skal bestå af kulturpersonligheder, der har en stærkere kunstfaglig baggrund end den nuværende. Alt kunne tyde på en skærpet opmærksomhed om det kunstneriske niveau, og som så mange andre år kommer festugen heller ikke i år udenom debatten om fadøl og folkefest versus international kunst og finkultur.

"Et af Festugens problemer er nok, at den skal have så mange funktioner. Den skal nå ud til den enkelte århusianer. Hvert år har århusianerne det her afbræk fra dagligdagen, som i Festugen er vendt helt på hovedet. Yderligere skal den præsentere byen og dens kulturinstitutioner og vise, at her kan vi også noget. Endelig skal den byde på en masse nye impulser til kulturinstitutionerne og publikum, gerne fra den internationale scene," fortæller Jørn Langsted, der er professor i dramaturgi ved Århus Universitet, og som gennem mange år har studeret kulturlivet i Århus.

Det er en fin balancegang, og skal man se konkret på dette års program, er der som vanligt uenighed om, hvorvidt Festugen har fået overbalance.

Stiletunivers

Dette års Festuge blænder op for en festival under temaet Womania. Det dækker over, tja, alt hvad der tænkes kan i forbindelse med kvinder. Kvindelige instruktører, skuespillere og så er der selvfølgelig kvinder blandt publikum (mænd er dog velkomne!).

"Dette års tema har vi valgt, fordi vi synes det rammer godt ned i tidsånden, hvor der er debat om kvinders rolle i hjemmet og på arbejdsmarkedet. Ved at sætte fokus på kvinder inden for kunsten ønsker Festugen at være med til at sætte skub i debatten om kvindens rolle i samfundet, og fordi vi giver kvinderne plads, er det selvfølgelig en form for statement," siger Mette Kier, der er sponsor- og presseansvarlig for Århus Festuge.

Temaer som trafficking, problemer med at gå på stiletter i Århus Midtby på grund brostensbelægningen og kvinders rum i kunsten behandles ved de omkring 600 arrangementer, der i løbet af 10 dage vil udgøre dette års festugeprogram.

"Vi har i år også haft fokus på at bringe kunsten ud i byrummet og væk fra de mere etablerede scener. Det har vi gjort for at sprede kunsten og kulturen ud, så den er dér, hvor du er. Forhåbentlig giver det en større lyst til at engagere sig i, hvad det er, der sker i Festugen," siger hun.

En af de helt store events i byrummet under festivalen vil være Angie Hiesl' X-mal Menschstuhl, hvor kvinder siddende i stole vil være at se svævende højt over folks hoveder.

Niveauet der blev væk

Et blik på programmet, der i år er lavet i magasinform, giver øjet en funklende farveoplevelse. Glittet papir og reklamer for alt fra smykker til stripshow.

"Programmet bliver tungere og tungere, men samtidig tyndere og tyndere. Selve programmet, der er lavet i bogform, ligner et livsstilsmagasin, og der er langt mellem de store internationale snapse. Det lokale fylder klart mere end de sidste par år, og det er på sin vis rigtig godt, men i mine øjne er balancen tippet, når det internationale er forsvundet så meget , som det er," siger Jørgen Langsted og fortsætter:

"Det er samtidig påfaldende, hvor lidt festugen selv har lavet og sat i gang. Langt det meste er lavet i samarbejde med andre festivaler rundt omkring i Europa. Alt sammen en del af den der internationale turnekultur, som jo ikke gør Århus Festuge til noget specielt eller sensationelt."

Også Hans Christian Gimbel fra Københavns Internationale Teater (KIT) er lettere skeptisk over for teaterdelen af Århus Festuge-programmet.

"Jeg mener ikke, at fest-ugens internationale program er prangende i år. Der er et par navne, som er store og af international kaliber, men man må sige, at både det internationale flagskib og det nye eksperimenterende fra den internationale scene mangler" siger Hans Christian Gimbel fra Københavns Internationale Teater.

Af dem, der kan trækkes frem, er stærke kvinder som Louise Lecavalier og Carlotta Ikeda, der leverer dans i verdensklasse.

"Til gengæld skal man kigge godt efter, hvis man bare skal finde noget, der bare minder om lyserøde plys-trekanter under kitlen på mændene i forestillingen ImMortal med den walisiske cirkusskole NoFit State Circus, " tilføjer Hans Christian Gimbel og henviser til festugens plakat og kvindefokus og et af Festugens hovedsatsninger: en ny-cirkus forestilling, der foregår i et slagtehus.

Samarbejde på tværs

Festugen vil også byde på en slags premiere på en form for samarbejde på tværs af kulturinstitutionerne i Århus - og på tværs af genrer.

"Kvindemuseet, Gellerup Scenen og Huset, er gået sammen om at lave et projekt om trafficking. Det er en måde, hvorpå vi kan engagere de lokale kunstnere og skabe samarbejder på tværs af institutioner, så kulturlivet udvikles. Det er vi rigtig glade for, at vi kan være med til at støtte," fortæller Mette Kier.

Også Jørn Langsted mener, at selv om programmet i hans øjne ikke har tilstrækkelig kunstnerisk tyngde, så kan der alligevel komme noget givtigt ud af festugen.

"Det er utroligt vigtigt at bruge festugen til på den måde at skubbe ting i gang og få de lokale kulturinstitutioner på banen," siger han.

Hans Christian Gimbel understreger også, at det er vigtigt at finde glæden og begejstringen lokalt, men ikke desto mindre er det i hans øjne meget de internationale kunstnere i verdensklassen der skal løfte Århus Festuge ind i kultur-eliten.

"Mulighederne er der i Århus, for man må sige, at det kreative miljø i Århus er i vækst. Så nu er det bl.a. Festugens opgave at træde i karakter som byens kulturelle flagskib ved at hente stærke internationale kræfter til byen, der kan virke som den helt nødvendige gødning for det lokale miljø - både for kunstnerne og publikum. På den måde skal det daglige lokale og det store årlige brag vibrere gensidigt med hinanden, det er klart. Hvis man til daglig ikke har et kreativt miljø, og man i det daglige ikke får kreative impulser, så er det svært at lokke folk ind til de kunstnerisk sværere tilgængelige ting denne ene gang om året," siger Hans Christian Gimbel.

nÅrhus Festuge løber fra den 1. til den 10. september. Læs mere om hele festivalens program på www.aarhusfestuge.dk

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu