Læsetid: 3 min.

Stilhedens bro

27. september 2000

»Jeg beklager over for hr. Gade, at vi ikke kan trylle tallene frem. Der er ikke mere trafik, så vidt vi kan opgøre det.«
(Daværende trafikminister Kaj Ikast (K)
i Folketinget 19. marts 1991)

HELT PRÆCIST tog det 88 dage, inden Øresundsbro Konsortiet måtte bide i det sure æble og sænke den takst, som privatbilister skal betale for at køre de 18 kilometer hen over Øresundsbroen. Fra på søndag og året ud koster en enkelttur på gummihjul således 125 kroner – i stedet for 230 kroner.
Den markante prisnedsættelse skal selvfølgelig kun tjene et eneste formål: At lokke mere trafik til den firesporede motorvejsbro, som uden for feriesæsonen risikerer at ligge halvtom og øde hen. I disse uger kører gennemsnitligt godt 6.000 biler dagligt gennem betalingsapparaterne – eller mindre end på næsten alle de københavnske veje, hvor der foretages trafiktælling.

OPMÆRKSOMME læsere af denne avis vil vide, at netop antallet af biler har spillet en afgørende rolle for Øresundsforbindelsen helt tilbage til dengang i foråret 1991, hvor et solidt flertal i Folketinget vedtog at anlægge den faste forbindelse.
Politikernes grundlæggende tanke – at undgå skattefinansiering af det milliardstore projekt – førte til en række sindrige, men godt skjulte opjusteringer af forventningerne til trafikmængden. På den måde kunne både broen og de danske landanlæg over for offentligheden lanceres som brugerbetalt, endda inden for en 30-årig periode.
Det er baggrunden for, at de officielle trafikale forudsigelser lige siden har opereret med et meget højt tal – nemlig over 10.000 biler i gennemsnit hvert døgn året rundt.
Derfor svier det nu til Øresundsbro Konsortiet, når bilkøerne ikke indfinder sig. Men problemet er, som denne mini-historik peger på, 100 procent selvskabt.

VAR DET ENDDA kun brokonsortiets økonomi, der stod på spil, var det nok til at leve med. Rigtigt vanvittigt bliver det først, når perspektiverne trækkes op – finansieringen af broen risikerer nemlig at kolonisere regionens trafikale fremtid:
De lave biltakster på broen vil uundgåeligt trække passagerer ud af togene over Øresund. En bil med bare to personer rejser nu billigere over Øresund, end hvis turen lægges i hænderne på DSB eller SJ. Her konkurrerer det offentlige med andre ord med og mod sig selv – tog mod biler, jernbaner mod broens økonomi.
Samme særprægede spil foregår med færgerne, både oppe ved Helsingør-Helsingborg og med Scandlines’ flyvebåde til Malmø. Også her konkurrerer staten med sig selv om de få trafikanter, der krydser sundet.

SÅ ER VI FREMME ved problemets kerne: Vi har sammen med svenskerne bygget en bro til en trafik, der ikke er der. Måske kommer trafikken en gang i fremtiden, måske gør den ikke.
Næsten patetisk virker det, når Øresundsbro Konsortiet i et nyhedsbrev fra starten af september lader en etnolog fra Lunds Universitet fundere over, hvorfor integrationen på tværs af Øresund lader vente på sig. Som et konkret forslag til at speede integrationen op foreslår etnologen en trekantsturnering i fodbold mellem Øresundsregionen, Vestdanmark og Nordsverige. Det vil, forklarer etnologen, virkelig kunne give Øresundsregionen en fælles identitetsfølelse – og, underforstået, dermed mere trafik.
Men hvis en kommende fodboldturnering ikke får tvunget flere biler op på broen, ligger løsningen lige for: Sænk priserne – gør det næsten gratis at køre over.
Allerede i 1991 viste det svenske analysefirma TRANSEK’s beregninger, at hvis taksten blev sænket markant til 37 kroner for en tur, ville biltrafikken stige til over 32.000 dagligt krydsende biler. Og dermed ville takstnedsættelsen skæppe betragteligt i broselskabets gældsplagede pengekasse.
Det var med viden om TRANSEK-beregningerne, at brominister Ikast som anført indledningsvist over for Steen Gade beklagede ikke at kunne trylle.

ALLE DE KRITIKERE, der har fulgt med i Øresundsbroens tilblivelse, kan nu læne sig triumferende tilbage: Det gik nøjagtigt, som vi forudså! For få biler vil føre til lavere takster, der vil føre til flere biler – og broen ender dermed som endnu et angreb på den kollektive togtrafik.
Brokonsortiets pressemøde i går, hvor de lavere takster blev fremlagt, er i sig selv eksempel på, hvad der er i vente: Pressemødet blev holdt i broens Trafikcenter ved betalingsanlægget i Lernacken, hvortil eneste mulige adgang er med private gummihjul.

ud

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu