Læsetid: 3 min.

Stjernefart

En stjernekoncert er en sær ting. Man ved ikke helt, hvad det er man forventer, men stjerner er jo lavet af et andet stof, så et eller andet ud over det sædvanlige skal man vel opleve. I torsdags spillede violinstjernen Sarah Chang kammermusik med Copenhagen Classic i Radiohusets Koncertsal
28. februar 2006

Copenhagen Classic, som er et ensemble af seks strygere, indledte koncerten med at spille Martinus Strygeseks-tet. Det ville ikke rigtig blive til mere end et opvarmningsnummer. Lento blev taget i betydningen tyggegummisej, selvom musikkens jazzede elementer og motiviske intensitet hen ad vejen alligevel fik plantet en puls. På samme måde startede andantesatsen med denne kropsligt ukomfortable suge-indad-sejhed, inden sødhed og blødhed langsomt blev lukket ind. Gode, gumpetunge kræfter. Generelt dominerede en meget demokratisk form for kammermusik, der til tider gik op i skøn enhed, men uden eufori. Ingen revet ud, ingen revet med.

Så kom stjernen på scenen i Brahms' Frühlingssextett, Strygesekstet i b-dur, og rokkede ved demokratiet. Det gav en vis utryghed, der i starten satte musikerne mere fri og tilførte noget liv, men første sats endte alligevel med fornemmelsen af, at en strygesekstet er en svær størrelse mellem kammerensemble og lille orkester. Stjernen stak ud med sit temperament uden at dirigere eller forme.

Man kan sagtens forsvare at spille Brahms ureflekteret romantisk. Det er dreivierteltakt og indskudt Ländler. Men Brahms skal spilles mod hårene, hvis man skal redde ham fra den oktoberfest, der ligger lige om hjørnet. Sådan nogle bekymringer syntes Chang ikke at have, så her var det dejligt at ensemblet holdt igen og undlod at følge.

Til gengæld kunne man ærgre sig over andensatsens mangel på lidenskab. Her, hvor svulstig sejhed endelig var tiltrængt, herskede en uforklarlig hårdhed. Måske en måde at være majestætisk på?

I scherzoen fik Chang pisket tempoet op til spirende eufori, hvilket skulle vise sig senere at være hendes hovedattraktion, men forår blev det aldrig helt for Brahms.

Olympisk Tjajkovskij

Hvad Brahms ikke har godt af, kan Tjajkovskij til gengæld tåle, og efter pausen var næsten alt godt. Tjajkovskijs strygesekstet Souvenir de Florence starter med to satser, der på serenadevis domineres af en syngende melodistemme akkompagneret af de andre strygere ofte med guitarlignende pizzicato. Første sats' feminine ynde lyder af, at det er den skønne attråede selv, der synger og akkompagneres, snarere end en mandlig tilbeder. Og her begyndte musikken virkelig at tage form og rollerne at blive uddelt, idet Chang kunne feje ind med sin spændstighed og flirte med celloerne, mens bratcherne troligt pizzicerede. Det opildnede tempo mod slutningen af første sats tændte ild under flirten og forberedte anden sats' møde mellem soloviolin og solocello. Anden sats er en forelsket duet, hvor violinen starter med at have føringen, indtil der efter et kløende intermezzo vendes om på rollerne, og celloen overtager. Tredje sats har ikke længere noget med Firenze at gøre, men er russisk folkemusik. Her, som i sidste sats' allegro, begyndte man at opleve stjernematerialet, for som en olympisk mester i hurtigspil livede Chang op i sine mere og mere ryggesløse tempi. Fuck, hun kan spille hurtigt, og jo hurtigere, jo intensivere. Ensemblet hang på med røde kinder. Endelig flød blodet, og vi fik musik på bordet også denne aften.

Sarah Chang er måske mere sportsstjerne end genial musikfortolker. Det lyder også mere af fitness og løbebånd, at hun kan øve, mens hun ser fjernsyn, som programnoten fortæller det. Men skidt, bare det virker. Publikum, mig selv inklusive, var i hvert fald tilfredse og overbeviste om, at have oplevet noget ud over det sædvanlige. Sådan som man forventer det til en stjernekoncert.

Radiohusets Koncertsal. Lørdag den 25. februar. Bohuslav Martinu: Strygesekstet. Johannes Brahms: Strygesekstet nr. 1 i B-dur. Pjotr Ilitj Tjajkovskij: Souvenir de Florence. Sarah Chang og Copenhagen Classic

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu