Læsetid: 3 min.

Støtte til vuggestue-kvoter

Det er en god idé at sprede tosprogede vuggestuebørn, hvis man vil sikre, at de klarer sig lige så godt som andre børn, mener forsker og pædagogformand
12. august 2005

Ideen om at sprede tosprogede vuggestuebørn får nu opbakning fra flere pædagogiske autoriteter. Det sker efter, at flere kommuner har besluttet at indføre kvoteordninger for tosprogede vuggestuebørn. I Greve og Albertslund fordeles børnene allerede ligeligt mellem kommunens institutioner, og i København er et lignende forsøg på vej.

Direktør for Socialforskningsinstituttet, SFI; Jørgen Søndergaard mener, at det er rigtigt at sprede de tosprogede børn.

"Hvis man ønsker en ordentlig sprogstimulering, må man have en passende blanding af etniske og danske børn. Både af hensyn til det pædagogiske arbejde, og fordi børn lærer af andre børn," siger han.

De magiske år

Jørgen Søndergaard understreger, at forskningen viser, at det er altafgørende, at børn i vuggestuealderen stimuleres bedst muligt, også sprogligt.

"Hvis ikke børnene har en aldersvarerende sproglig kunnen, når de starter i børnehave, så indhenter de det aldrig," siger Jørgen Søndergaard. "Og det samme gælder deres øvrige udvikling. Hvis de er understimulerede som tre-årige, vil de være bagefter hele livet," siger han.

Søndergaard peger blandt andet på erfaringerne med understimulerede rumænske børnehjemsbørn. De børn, der blev adopteret, inden de fyldte seks måneder, klarer sig lige så godt som andre adoptivbørn, mens de børn, der først blev adopteret som to-tre årige, aldrig indhenter andre adoptivbørn.

I USA er der desuden lavet tre forskellige forsøg med systematiske legeprogrammer for børn af ressourcesvage forældre - med meget opmuntrende resultater.

Den systematiske pædagogstyrede leg, som udvikler alle barnets kompetencer, har gjort at børnene klarer sig langt bedre end andre børn i samme situation.

Resultaterne er så lovende, at Jørgen Søndergaard slår til lyd for en dansk forsøgsordning efter samme opskrift.

"Det kunne være en rigtig god idé, hvis vi herhjemme kunne give børn af ressourcesvage forældre, herunder mange tosprogede børn det samme tilbud," siger han.

9.000 for lidt

Formand for Forbundet for pædagoger og klubfolk, BUPL, Birgit Elgaard er langt hen ad vejen enig med SFI's direktør.

"Vi har ikke nogen fuldstændig afklaret holdning til kvotespørgsmålet, men vi synes, at det er en god idé at sprede de tosprogede børn. Ghettoer er ikke nogen god idé," siger hun.

Birgit Elgaard understreger, at man skal være opmærksom på, at tosprogede forældre er lige så meget borgere i Danmark, som alle andre og bør have samme mulighed som danske forældre for at vælge institution.

"Men det er samtidig klart, at man ved pladsfordelingen må tage hensyn til, om der i forvejen er så mange tosprogede børn i den enkelte vuggestue eller børnehave, at den pædagogiske opgave bliver for svær at løfte," siger hun.

Birgit Elgaard advarer mod at tro, at kvoteordninger i sig selv vil sikre, at tosprogede børn klarer sig bedre senere hen i uddannelsessystemet.

"Man skal ikke tro, at kvoteordninger er en patentløsning, der med et slag vil gøre det muligt at bryde den sociale arv. Det lader sig kun gøre, hvis man får ansat nogle flere pædagoger," siger hun.

Ifølge Birgit Elgaard har nedskæringerne været så drastiske, at der mangler 9.000 pædagogstillinger, hvis der skal være ligeså meget pædagogtid pr barn, som der var for 10 år siden.

BUPL-formanden afviser, at det bare er et fagforeningssynspunkt.

"Det handler jo om, hvad der er pædagogisk muligt i den enkelte institution. I dag er der skåret så hårdt, at pædagogerne knapt har tid til det enkelte barn," siger hun.

Birgit Elgaard afviser, at behovet for flere pædagoger bare er et fagforeningssynspunkt og henviser ligesom Jørgen Søndergaard til, at det er mens børnene er små, at den sociale arv skal brydes.

"Det her handler jo ikke kun om indvandrerbørn. Det handler om børn af ressourcesvage forældre generelt," siger hun. "Alle taler i dag om at styrke folkeskolen, men der kan laves alle mulige forbedringer på folkeskoleniveau, uden at det batter noget, hvis man ikke samtidig begynder at investere i vuggestuer og børnehaver," siger hun.

Der er cirka 60.000 uddannede pædagoger i Danmark.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her