Læsetid: 3 min.

Stormagasiner i skyggen af Wal-Mart

Manhattans berømte stormagasiner er så pressede af giganten Wal-Mart, at de snyder deres leverandører
21. maj 2005

Næste gang du besøger New York og glæder dig til at shoppe råddent i et af Manhattans velkendte stormagasiner, så lad være med at undre dig over, at udvalget af tøjmærker og dessiner er på retur. Den udvikling er uundgåelig, når bogholderne i en virksomhed tager magten fra indkøberne, sådan som det er sket i Saks Fifth Avenue, Macy's, Dillards og Bloomingdale's.

Deres leverandører går konkurs og i betalingsstandsning til højre og venstre for tiden, fordi forretningerne ikke vil betale bare i nærheden af fuld pris for de produkter, de modtager.

Hvad der for snart 20 år siden begyndte som en fornuftig aftale om afslag i prisen, når tøj ikke kunne sælges til fuld pris, ankom for sent eller skadet under transporten, har udviklet sig til en dødsspiral for leverandørerne, fordi stormagsinerne nu tager for sig af retterne med prisreduktioner på op til 75 procent.

Tøjfabrikanterne er i dag så pressede af betalingspolitikken, at de dels ikke tør producere noget, de ikke er stensikre på sælger; dels er de begyndt af bide den hånd, der fodrer dem: Saks Fifth Avenue og Dillard's blev i denne måned slæbt i retten af deres leverandører med påstand om uhæderlige forretningsmetoder. I sidste uge fyrede Saks tre ledende figurer og risikerer samtidig en politianmeldelse fra den amerikanske erhvervs- og selskabsstyrelse, the Securities and Exchange Commission, som har indledt en undersøgelse af stormagasinet. Saks anklages blandt andet for at have taget en prisreduktion på 176.016 dollar af en samlet engros-pris på 200.000... Leverandøren gik naturligvis rabundus.

På det seneste har branchen oplevet en kraftig vækst i netop den type søgsmål, ca. 20 på bare to år.

Men uanset hvem, der vinder, er det imidlertid ikke så vanskeligt at se hvem, der helt sikkert ender som tabere: forbrugerne.

Tøjfabrikanter, som har set skriften på væggen, har således reageret ved at hæve engros-prisen på deres produkter, i nogle tilfælde til det dobbelte, og samtidig sat en kampagne i gang for at holde stormagasinerne i ørerne.

"Når et stormagasin siger, at det kun modtog otte paller med bukser i stedet for de 10, de havde bestilt, hvordan kan vi så vide, at det passer," spørger fabrikanterne.

"Hvis en forretning påstår, at de måtte sætte bukserne ned med 40 procent, før de kunne sælges, hvordan ved vi så, at det er rigtigt?" Fabrikanterne kræver nu, at stormagasinerne dokumenterer de tab, som de skubber videre, og de mange konkurser styrker troen på, at domstolene og regeringen vil give dem ret. Branchen kan ikke holde til, at stormagsinerne vil holde fabrikanterne ansvarlige for, at deres fortjeneste har den størrelse, de forventede.

Selv om striden mellem Midtowns fashionable stormagasiner og fabrikanterne i the Garment District på the Lower East side er reel nok, så ligger den dybere årsag til problemet formentlig tusinder af kilometer væk i Bentonville, Arkansas.

Her bor Wal-Mart, USAs og verdens største kæde af discount-supermarkeder med en omsætning på 70 milliarder dollar årligt. I de senere år har kæden udvidet sortimentet med alt fra tøj til havemøbler. Kvaliteten af Wal-Marts varer er fornuftig og med sin enorme købekraft er kæden i stand til at presse prisen på hver eneste varegruppe, som den tager ind på hylderne. Og stort set alle Wal-Marts produkter er produceret i Kina - ca. 5.000 af kædens 6.000 leverandører er fra Riget i Midten.

Da jeg forleden spiste frokost med direktøren for en af USA's større investeringsbanker, sagde han om Wal-Mart:

"Wal-Mart er uden tvivl og uden sammenligning den mest anti-amerikanske virksomhed i Amerika og den største trussel mod amerikansk detailhandel og industri af enhver art. Hver gang Wal-Mart sælger varer for ca. 1.000 dollar, flytter en arbejdsplads fra USA til Kina. Jo mere amerikanerne køber hos Wal-Mart, jo dybere graver de sig ned i et kokurrencemæssigt hul. Når stormagasiner og tøjfabrikanter er ved at flå håret af hinanden, så er det bare et eksempel ud af 100. Og ingen af dem vil overleve Wal-Mart."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her