Læsetid: 3 min.

Studerende har mindre frafald end før

De naturvidenskabelige fakulteter på landets universiteter vender bøtten med ny studiestruktur. Nye tal viser markant mindre frafald blandt de studerende. Videnskabsminister opfordrer andre uddannelser til at gå samme vej
22. februar 2006

Kortere kurser og eksamen fire gange om året. De studerende skulle holdes til ilden fra dag ét på uddannelsen. Den oplevelse mødte Anders Bjerg Pedersen, da han startede med at læse matematik på Københavns Universitet (KU) for to år siden. Og det virker, mener den unge matematikstuderende.

"Man er nødt til at holde stoffet bedre ved lige og ikke læse det hele op til sidst til eksamen. Samtidig skal man løbende aflevere opgaver for at få lov til at gå til eksamen, og man får hjælp til at løse opgaverne. Det træner én til eksamen," siger Anders Bjerg Pedersen.

Landets naturvidenskabelige fakulteter er godt i gang med at opfylde regeringens målsætning om at få flere studerende igennem på kortere tid og mindske det frafald, der mange steder plager de videregående uddannelser. Det skyldes bl.a. en ny studiestruktur, som man har indført både på naturvidenskab på Københavns Universitet (KU), på Syddansk og Aarhus Universitet.

Studiestrukturen varierer lidt fra universitet til universitet, men overordnet indbærer den, at studieåret er opdelt i fire blokke i stedet for de traditionelle to semestre, at der er kommet nye eksamensformer, samt at de studerende i begyndelsen bliver taget mere ved hånden og ført ind i universitetsverdenen.

Ifølge en ny rapport fra Det Naturvidenskabelige Fakultet på KU om de studerende årgang 2004 var 17 procent faldet fra efter et år. Med den gamle studiestruktur var hele 26 procent faldet fra efter et år, viser tal fra 2002-årgangen.

"Det er er tale om markant mindre frafald, og med det store arbejde, vi har lagt i den nye studiestruktur - alt er tænkt om og ændret - er det en fornøjelse at se, at det virker," siger chefkonsulent Jens Erik Wang, der står bag rapporten.

Hurtig succesoplevelse

Han peger på, at en hurtig succesoplevelse med en bestået eksamen i starten af første kvartal - som det hedder i stedet for semester - giver de studerende blod på tanden.

Også flere studerende består eksamener. I gennemsnit bestod 66 procent efter det første år, mens det kun gjaldt for 57 procent af 2002-årgangen.

På Aarhus Universitets naturvidenskabelige fakultet, hvor man indførte en næsten identisk studiestruktur et år før københavnerne, er meldingen den samme. Mindre frafald. Og flere studerende, der har bestået et fuldt program efter første år. Dekan Erik Meineche Schmidt fortæller, at man her følte en særlig forpligtelse til at gøre noget både ved frafaldet og den manglende interesse blandt unge for naturvidenskab.

"Samfundsvidenskab og humaniora har ikke haft samme problemer med at tiltrække studerende som naturvidenskab, men man kunne måske mindske frafaldet også på de områder med nogle af de her virkemidler," siger Erik Meineche Schmidt.

God markedsføring

De naturvidenskabelige fag meldte i 2005 om en generel større søgning blandt de unge efter en lang årrække med manglende interesse for de 'hårde fag'.

På Syddansk Universitet (SDU), hvor man først fra september 2005 indførte den nye studiestruktur, mener dekan Henrik Pedersen, at det øgede optag bl.a. hænger sammen med, at man har markedsført sig på den nye studiestruktur.

"Vi havde en oplevelse af, at stoffet ikke hang særlig godt ved. Nu stopper vi op oftere, har mere kontinuerlig evaluering - på andre måder end de klassiske skriftlige og mundtlige eksamener og gerne i form af projektarbejde. Så håber vi på, at vi i højere grad får de studerende med hele tiden," siger Henrik Pedersen.

Sander: Andre bør følge

På SDU har man desuden givet de studerende mulighed for pauser mellem kvartalerne, hvor man eventuelt kan få taget de eksamener, der røg året før, så de studerende ikke så nemt kommer bagud. Der er kommet mere fokus på karriere - og studievejledning, og underviserne er sendt på efteruddannelse. Endelig har man trukket den fornemmeste grundforskning ind på første kvartal, så de studerende ser perspektivet i deres studium fra første dag.

Regeringen har i forbindelse med debatoplægget 'Videregående uddannelse i verdensklasse', som blev præsenteret for Globaliseringsrådet i november 2005, netop lagt op til en tættere kobling mellem undervisning og eksamen, samt opdeling af semestret i kortere undervisningsperioder.

Og videnskabsminister Helge Sander (V) mener derfor, at andre uddannelser bør følge op på naturvidenskabernes tiltag.

"Alle gode tiltag, som universiteterne tager i brug for at forbedre de studerendes gennemførsel og mindske frafaldet, er velkomne. Der for er indsatsen på de naturvidenskabelige fakulteter eksempler til efterfølgelse," siger Helge Sander i en kommentar.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her