Læsetid: 5 min.

Fra sundhedssandaler til Angelina Jolie i en stram T-shirt

Mange års politisk nølen og spin fra olieindustrien lagde elbilen i graven. Nu har USA genfundet troen på det grønne alternativ i USA - og så kan du køre 210 km/t og se sexet ud imens
2. april 2007

Den var det hotteste tilbehør ved dette års Oscar-uddeling. En efter en ankom de til den røde løber i el- og hybridbiler. Og fotograferne fik ikke glæden af at fange Hollywoods smukke i færd med at kante sig ud af en 'ellert'. Elbilen anno 2007 er en strømlinet, gennemdesignet sportsvogn. Ligeså lækker som dens benzinkollega, men lige til at koble til stikkontakten og derved også indrulle dens ejer i kampen imod klimaforandringerne.

Og det er blevet en populær sammenkædning blandt USA's velstillede. Ikke mindst efter at den amerikanske elbilfabrikant Tesla sidste år lancerede sin lille sportsvogn Tesla Roadster, inspireret af den britiske sportsvogn Lotus Elises design.

Med en tophastighed på 210 kilometer i timen og en acceleration fra 0 til 100 på 4,3 sekunder er den oppe på siden af sine benzinkonkurrenter, og al snak om den gumpetunge elbil er forstummet.

Men endnu mere banebrydende er bilens rækkevidde. 400 km på en enkelt opladning har endelig skudt olieindustrien og de gamle bilgiganters bedste argument imod den i sænk. Hvor forestillingen om elbilen tidligere var, at den krævede en tålmodig ejer og en ladestation på hvert et gadehjørne, hedder det nu; Plug in og kør til du segner.

Elbilen er ikke længere et legetøj eller en utopisk drøm for den fodformede miljøbevægelse. Den er et reelt alternativ for den, der kører meget og gerne vil se godt ud imens.

Som det lyder i en anmeldelse af roadsteren i et af de amerikanske bilmagasiner: "Glem alt om sundhedssandaler og stumpnæsede biler. Teslas roadster er ligeså hot som Angelina Jolie i en stram T-shirt - og så endda med stik til en iPod."

Brænd dæk, ikke benzin

Og virksomheden ved godt, hvor hunden ligger begravet. Og hvordan de skal vende stemningen.

"Elbiler har været designet af folk, der mente, at vi slet ikke burde køre, men hvis det var strengt nødvendigt, skulle hvert minut af kørslen være en lidelse," skriver firmaet bag Tesla Roadster på sin hjemmeside under mottoet 'Brænd dæk, ikke benzin'

Tesla har måske en pointe, når de giver de tidligere elbilproducenter en del af skylden for deres egen manglende gennemslagskraft. Men hvis der skal placeres skyld i historien om den moderne elbils død, er der flere mistænkte.

Op ad bakke

En forårsdag i 1967 udkom B.T. med en helsides artikel under overskriften "Elbilerne er på vej. Kan skabe forbud mod benzindrevne biler i byområderne". En visionær journalist, der her 30 år senere sandsynligvis har lagt den artikel i bunken af 'knap så vellykkede forudsigelser'.

For hverken herhjemme eller i elbilens hjemland USA gik det sådan. Og det tiltrods for, at den eldrevne bil rent faktisk er ældre end den benzindrevne. Således fandtes der ved en optælling foretaget i 1896 1.575 elbiler i USA mens kun 986 kørte på benzin, og i 1915 var der over 100 virksomheder, der producerede eldrevne biler i USA.

Men udviklingen af benzinmotoren overhalede sin konkurrent, og balancen skiftede. Batterierne var ikke gode nok, og olien kunne jo bare pumpes op af jorden - ja, det vil sige, indtil oliekrisen satte ind.

Op igennem 70'erne og 80'erne var der talrige forsøg på at genoplive den elektriske bil, men først i 1990'erne, efter at Californien oplevede en alvorlig forureningskrise, vågne de store bilproducenter for alvor op.

General Motors søsatte en storstilet udviklingsarbejder, men blot seks år senere blev forsøgsflåden skrottet.

Den amerikanske miljølovgivning haltede bagud, olieindustrien lobbyister var stadig de skarpeste, og forbrugerne havde ikke forelsket sig i benzinslugerens afløser.

Der skulle gå yderligere 10 år, og nu ser det ud til at vindene for alvor er begyndt at vende. Udvikling af nye batterityper og en holdningsændring hos dele af den amerikanske befolkning har tilsyneladende gjort sit.

I sidste uge meddelte Detroits gamle bilgigant DaimlerChrysler, at de vil påbegynde tests af en flåde af 20 mindre kommercielle hybridbiler, der kan oplades fra et almindelig stikkontakt.

Prisen uden betydning

Og der skal flere af de tunge bilproducenter med, hvis prisen skal ned. En Tesla Roadster koster i USA 90.000 dollar, altså ca. 540.000 kroner - en høj meget pris i forhold til tilsvarende benzinbiler.

Det har dog ikke afholdt USA's velhavere fra at stå i kø efter den nye røde 'grønne' sportsvogn, og Tesla måtte hurtigt melde de første 350 luksusmodeller udsolgt. Og de satser da også på det øverste segment og har ingen interesse i at mænge sig med de gamle dinosaurer i bilbranchen.

De har planer om at placere deres produktion uden for Albuquerque langt værk fra Detroit.

"Vores kunder er ikke sådan nogen, der sammenligner," sagde vicedirektør Darryl Siry, da virksomheden annoncerede planer om at åbne en række lækre butikker i New York, Chicago og Californien, der ligesom Appel Computers skal sælge produkter til den stilbevidste forbruger.

Ingen PR

'Når grise får vinger'.'At køre det grønne budskab' og 'Ryk en balle, Detroit'. Der er stort set ikke et amerikansk medie, der ikke har lavet store hyldestfeatures om den lille bil, men Tesla bryster sig af, ikke engang at have en PR-strategi, og flere markedsanalytikere har udnævnt virksomheden til pioner inden for moderne markedsføring.

På hjemmesiden har de oprettet en blog, der flittigt bruges til at diskutere store emner som global opvarmning og forbrugersamfundets bagsider, og de er sandsynligvis det eneste bilfirma, der har et direkte link på de amerikanske miljøbevægelsers hjemmesider.

Men måske vigtigst af alt har Tesla fået de tunge meningsdannere i underholdningsindustrien og hos de andre innovative virksomheder i Silicon Valley til at arbejde for sagen - og salget.

Til lanceringen sidste år mødte således Californiens guvernør, Arnold Schwarzenegger,, op til en fotosession, hollywoodstjernen George Clooney er på venteliste til en bil, og de to grundlæggere af Google har smidt penge i projektet.

Og den visionære milliardær bag Tesla er ret sikker på, at tendensen varer ved, og at både hans og hans kunders investeringer er sikre. Som han siger i et interview:

"Benzinprisen kan gå op, og den kan gå ned. Valg af transportmiddel handler ikke længere om oliepris, krig eller udviklingen i Venezuela eller Etiopien. Det handler om, at mennesker vil gøre det rigtige med deres penge."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu