Læsetid: 2 min.

Superflex: En på bærret

Business, kunst eller sodavandsreklame? Kunstnergruppen Superflex er blevet begrænset i en kunstbienale, fordi de er for kommercielle
9. oktober 2006

En dansk kunstnergruppe har fået begrænset sin deltagelse i Sao Paolo Art Biennial, som åbnede i weekenden. Superflex udstiller blandt andet plakatkunst, som ifølge den officielle forklaring "kan genere andre parters interesser". Kunstnergruppen kalder inddragelsen for en fatwa.

Den danske kunstnergruppe Superflex, som blandt andet står bag den filantropiske læskedrik Guarana Power, skulle have udstillet sine værker på en kunstudstilling i Sao Paolo i weekenden. Gruppen er kendt for at forene business og kunst, og det er tilsyneladende faldet direktøren for biennalen, Manoel da Costa, for brystet. "Der er ikke tale om kunst, men snarere om et produktfremstød," har direktøren forklaret.

Superflex afviser ikke, at der er tale om reklame for deres læskedrik. "Der er tale om kunst med udgangspunkt i politiske og sociale konflikter i Brasilien, hvilket også er biennalets tema," siger Jacob Fenger fra Superflex. "Men vi bruger reklamen og guarana-drikken til at fortælle en historie om råmaterialepriser," forklarer han.

Beeep og sorte bjælker

Superflex har nu ændret de værker, som relaterer sig til guarana-drikken. Plakaterne fremstår nu med sorte bjælker over produktnavne og logoer. Videokunstværkerne, som skulle have været med på udstillingen, er blevet udstyret med beeep-lyde, hvor læskedrikken ellers blev nævnt.

I modsætning til plakaterne og andre af kunstværkerne er videokunsten ikke repræsenteret på udstillingen. Derimod har Superflex to figurer med, som går rundt på udstillingen.

"Den ene er et guarana-bær, som går rundt og demonstrerer for ytringsfrihed. Den anden figur er et copyright-C, som går rundt og opfører sig lidt Dolph-agtigt mod varemærker," forklarer Jacob Fenger fra Sao Paolo med henvisning til DR2's brutale tegneserienæsehorn.

Superflex har ikke kunne få oplyst hvilke parter, som kunne føle sig generet af gruppens værker. "Vi har fået udstedt en fatwa fra biennalets direktør, men det lader vi os ikke stoppe af, " siger Jacob Fenger.

Han og resten af gruppen har derfor planlagt events uden for museets mure. Det drejer sig blandt andet om uddeling af gratis læskedrikke på gader og på barer i Sao Paolo.

Retten til mærket

Superflex fremstiller Guarana Power i samarbejde med bønder i Brasilien. Markedet for guarana-bærrene er præget af to støre internationale aftagere af de sydamerikanske bær. Kunstnergruppen ligger i forhandlinger med en anden læskedriksfabrikant om retten til mærket. Jacob Fenger ønsker dog ikke at kommentere den sag.

Den danske ambassade i Brasilien oplyser, at sagen er omtalt i brasiliansk dagspresse, men ønsker ikke at udtale sig yderligere.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu