Læsetid: 3 min.

Svært at se med DDC

Dansk Design Centers nye bud på DANISH produkter er en eksklusivt placeret rodekasse
8. juli 2005

Dansk Design Center har til huse i en bygning med store glasfacader lige ud til H.C. Andersens Boulevard, skråt over for Tivolis hjørneindgang og Glyptoteket. Det er en placering, som burde sige eyesmashing sparto. Men udefra ligner udstillingen DANISH lige nu og frem til november et bombet lokum. Et par elendige plancher og bagsiden af en ussel beboelsesvogn stilles offentligt til skue i gadebilledet.

Socialt? Ja, hvis man som DDC-kurator selv arbejder i airconditionerede kontorer bag to lag glas højere oppe i huset, mens vi stakkels udstillingsgæster raver svedklamme rundt i bunden af fiskelugt fra cafeen.

Men dansk design er ikke, hvad den har været, bliver man på dækserviettens peptalk belært om af udstillingens kurator.

Dansk design er ikke længere retledende for gennemsnitsmennesker, forstår man, men oprivende for individualister, der selv kan navigere kritisk i en globaliseret verden af medier og halløjsa.

Udstillingen er sat i scene af designeren Louise Campbell og arkitekten Jacob Mantz, men dårligt kurateret af Henrik Most, der er universitetsuddannet og dermed ifølge båder kultur- og videnskabsministeren (kroniken her i avisen den 5. juli) et akademisk nødvendigt led i den symbiose af kunst og underholdningsøkonomi, der skal føre dansk design frem over kloden i selskab med hiphop og mode.

Analysefejl

Første betingelse for en udstillingsmæssig designstrategi er imidlertid, at en kurator kan vægte showet efter skæg og snot i branchen.

Det er ikke tilfældet på den aktuelle udstilling. De triste plancher ud mod boulevarden er i realiteten et interessant socialt og billedkunstnerisk forsøg på at gøre Mændenes Hjem på Vesterbro mere hjemligt, men det skal man vide for at kunne se det, sådan som FOS & Balfelts arbejde præsenteres.

Og et skridende mønster ud mod boulevarden, som umiddelbart ligner en pensionatsvæg under lup, markerer i virkeligheden Lene Toni Kelds løfterige måde at nytænke tapet på. Astrid Krogh og Annette Meyers elegant funktionelle underbukser til stomi-patienter har samme vægt på udstillingen som kvikke møbler eller platte musikvideoer. Ingen af delene er der principielt noget galt med som beskæftigelsesområde.

Udstillingens mantra er da ifølge det sparsomme skriftlige materiale også, at før i tiden dikterede designeren den gode smag, som folk bare havde at følge, mens design nu til dags er en skønsom blanding af fornuft og oplevelse, social medleven og individuel smag.

Analysen er bare fejlagtig. Forskellen på dengang i 1950'erne og nu er snarere, at almennyttige møbelproduktioner og prisbilligt husgeråd tidligere var genstande for seriøs designmæssig opmærksomhed, mens mode og askebægre havde deres egne løsslupne butikker. Nu skal det hele helst skal blandes sammen i én designmæssig pærevælling af mærkevarer og hjælpemidler.

Om igen

Den nye trend er med andre ord at blæse på kvaliteten. Og strategien kan næppe komme bag på nogen: Ikke være på den høje hest. Ikke spille Kong Salomon, hvis Jørgen Hattemager kan tages til indtægt for hurtig produktivitet.

En institution som Dansk Design Center har siden oprettelsen for 30 år siden altid skullet trække sig selv op ved offentlige tilskud. Dengang var det industriministeren, der skulle stryges med hentehårene, nu er er det åbenlyst Brian Mikkelsen og Helge Sander op til efterårets Design Index 2005. Hvordan dét kommer til at spænde af, ved kun det selvstændige Index-kontor.

Men hvis ikke DDC-udstillingen DANISH ommøbleres inden september, når alverdens producenter og designere indfinder sig, er en ekstra dansk chance tabt på gulvet, og Designcentret vil igen og med alles øjne på sig have demonstreret egen overflødighed som udstillingssted.

Der er i den nuværende præsentation glimrende og muntre eksempler på crossover. Racas alvorlige sjov i gaden, Christianias gule prikker og nytårets fancy sikkerhedsbrille. Det hele må bare omprioriteres, sorteres, og noget have lov at folde sig grundigere ud end det miskmask, som lige nu skal ligne en grænseoverskridende event på en af Københavns mest attraktive adresser.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu