Læsetid: 6 min.

Svineri uden grænser

6. maj 2005

Smithfield Foods er verdens største producent af svin og svinekød. Med hjemsted i Virginia, USA, men i dag en multinational koncern med svinefarme, slagterier, eller forarbejdningsfabrikker i bl.a. Sydamerika, Kina og Europa. Smithfield er den hastigst ekspanderende aktør på det globaliserede marked for svinekødsprodukter. Og Smithfields metoder er kontroversielle, for at sige det mildt.

Hjemme i USA har koncernen i en årrække været skydeskive for fagforeningers og menneskerettighedsgruppers vrede angreb. Siden 1994 har ansatte på Smithfields svineslagteri i Tar Heel i North Carolina søgt at organisere sig fagligt. Slagteriet er verdens største med en slagtekapacitet på 32.000 svin om dagen. Ifølge medarbejderne har Smithfields ledelse imidlertid ved to afstemninger om organisering i 1994 og 1997 spændt ben ved at chikanere og afskedige ansatte, der ønskede organisering. Slagteriet i North Carolina har sin egen bevæbnede politistyrke - tilladt efter statslig lov - der så sent som for et år siden hentede ansatte ved slagteriets samlebånd og smed dem i virksomhedens fængselscelle.

60 pct. af de ansatte hos Smithfield i USA er spansktalende, bl.a. indvandret fra Centralamerika, mens 30 pct. er sorte amerikanere.

"Den kødforarbejdende industri hyrer immigrationsarbejdere, fordi de ofte er de eneste, der vil arbejde under så forfærdelige forhold. Og de udnytter papirløse arbejderes illegale status til at få dem til at holde mund," siger Jamie Fellner fra organisationen Human Rights Watch, der i januar udsendte den stærkt kritiske rapport Blood Sweat and Fear om forholdene hos Smithfield og andre virksomheder i amerikansk kødindustri. Koncernledelsen har afvist rapporten med, at dens oplysninger er forældede.

Smithfield er ikke mere populær hos de amerikanske miljøorganisationer. Med organisationen Waterkeeper Alliance - ledet af Robert Kennedy Jr. - som koordinator har miljøgrupper, lokale landmænd, fiskere og dyreværnsorganisationer sagsøgt og kritiseret Smithfield for den industrielle svineproduktions voldsomme miljøbelastning og for at ødelægge USA's selvstændige landbrugsbedrifter.

"For 15 år siden var der 27.000 uafhængige svinebønder i North Carolina - i dag er der ingen. De er blevet fortrængt fuldstændig af 2.200 svinefabrikker, hvoraf 1.600 er ejet eller kontrolleret af ét stort selskab, Smithfield. De producerer enorme mængder affald, som de er nødt til at skaffe sig af med illegalt, og derfor er de nødt til at korrumpere politiske embedsmænd for at kunne fortsætte driften," skrev Robert Kennedy Jr. for nylig i magasinet Earth Light.

Han har beskrevet, hvordan Smithfield overtager de selvstændige landbrug:

"Smithfield indgik nogle få kontrakter med store producenter om at producere titusinder af grise til dets slagteri. Så slugte det disse producenter, der var nødsaget til at acceptere Smithields pris for deres bedrifter, fordi de ikke havde andre steder at få deres grise slagtet. Da først Smithfield ejede disse store gårde, begyndte selskabet at overproducere svin, så prisen for svinekød faldt fra 60 cent pr. pund til otte cent per pund. Eftersom det koster 36 cent pr. pund for en landmand at opdrætte et svin, gik de fleste svinebønder neden om og hjem, bortset fra dem Smithfield skrev kontrakt med. Kontrakterne er aldrig genstand for forhandling. De desperate bønder underskriver kontrakten i den form, Smithfield udformer den."

Kennedy, der er jurist, har anlagt flere sager mod Smithfield for at have forurenet luft- og vandmiljøet og både vundet og tabt. I 1997 fik koncernen en bøde på 12 mio. dollar for at have overtrådt miljølovgivningen i Virginia.

"En af Smithfields fabrikker i Utah rummer 850.000 svin og producerer mere fækalt affald end New York Citys 8,5 mio. indbyggere," påpeger Kennedy.

Smithfield svarer, at det alt sammen er fortidens synder og henviser til, at man netop er blevet miljøcertificeret og påskønnet for sin indsats af den ameirkanske miljøstyrelse EPA.

"I årevis er Smithfield blevet anerkendt som ledende i kødindustrien, og nu anerkendes vi også som den industrielle leder med hensyn til miljøværn," sagde en ledende Smithfield-direktør, C. Larry Pope, forleden.

Robert Kennedy Jr. har fulgt Smithfield til Polen og ved selvsyn konstateret, at selskabet ikke i Østeuropa lever op til dette image.

"Nøjagtig som Smithfield udnyttede North Carolina til sin overtagelse af den amerikanske svineproduktion i 1980'erne, er Polen Smithfields platform for at søsætte sin plan for monopolkontrol over svineproduktionen i Europa," mener Robert Kennedy.

Smithfield har bl.a. i 1999 opkøbt Animex Group, Polens største konglomerat af svinefarme, slagterier og forarbejdningsvirksomheder. Siden har man købt virksomheden Morliny, en anden af Polens store kødproducenter, og sidder nu på 10 procent af det polske kødmarked.

Da Kennedy besøgte Polen i 2003, var Smithfield nået så langt som til at have overtaget 35 tidligere statsbrug for svineavl og omdannet dem til store svinefabrikker.

"Vi så på første hånd ikke alene Smithfields overtrædelse af lovgivningen, men også den økonomiske virkning af dets produktionsmetoder på lokale samfund og markeder. Da Smithfield overtog Animex, beskæftigede selskabets tre største svinefarme i det nordøstlige Polen, nær Goldap, 60 arbejdere. I dag, efter omstillingen til automatiserede svinefabrikker, er der kun syv arbejdere tilbage," sagde Kennedy.

Miljøjuristen har rejst rundt i Polen og advaret bønder, naboer og miljøgrupper om, hvad Smithfields indtog kan indebære for lokalsamfundene, landbruget og det polske miljø. Efter besøget i 2003 har Smithfield svaret igen ved at anlægge sag mod Kennedy for at sprede "usande og ringeagtende oplysninger" om koncernen.

I dag fortsætter polske bønder, miljøgrupper og landsbybeboere protesterne. Tidligere i år blokerede en gruppe polske bønder indgangen til en af Smithfields svinefabrikker i næsten to måneder i protest mod produktionsmetoderne.

Smithfield afviser anklagerne.

"Havde det ikke været for Smithfields finansielle styrke, ville Animex være gået fallit og mere end 5.300 arbejdspladser ville være blevet tabt," påpeger koncernen.

"Smithfield har en ambition om 100 pct. overholdelse af love og regler 100 pct. af tiden. Målet for vore operationer er at blive model for moderne landbrug i Polen, sådan som vore farme er det i USA."

"Vi forsøger at være en god nabo, hvilken nogle gange kan være en frustrerende opgave som følge af den måde, vi opfattes på," siger selskabets vicedirektør Dennis Tracey.

Måske kan det også skyldes måden, man faktisk agerer på. For et par uger siden måtte Smithfield med øjeblikkelig virkning standse driften på sin polske, EU-støttede kødforarbejdningsvirksomhed Constar under Animex-koncernen og fyre direktøren, efter at en polsk tv-station og avis havde afsløret arbejdere på virksomheden i færd med at skrabe mug af pølser med overskreden salgsdato med henblik på at sende dem tilbage til detailhandelen og forbrugerne.

Constar, der har over 1.000 ansatte, leverer pølser og skinke til supermarkeder i USA og en række europæiske lande. Den britiske supermarkedskæde Tesco, der bl.a. har 66 butikker i Polen, fjernede for 50.000 dollar Constar-produkter fra sine hylder, da afsløringen kom.

Alicja Kos, journalisten fra tv-stationen TVN, der infiltrerede Constar-fabrikken og filmede de skandaløse forhold, siger:

"Hvad jeg så, var virkelig chokerende. Pølser, som alle var gamle og mugne, blev 'genopfrisket' og ompakket som nye. Derefter blev de solgt til butikkerne igen. Pølser, som kom tilbage fra butikkerne, blev også gensolgt som nye, hvis de ikke lugtede grimt eller var grønne. At salgsdatoen var overskredet var overhovedet ikke vigtigt. Det værste var, at cheferne udmærket vidste, at ompakningen foregik."

Talsmænd for Smithfield sagde efter afsløringen midt i april, at man var i "en krisesituation", og de polske veterinær- og fødevaremyndigheder bebudede hasteundersøgelser af fabrikken.

10 dage senere, den 26. april, blev Constar genåbnet efter at være godkendt af den regionale veterinærmyndighed, som fandt, at virksomheden havde forbedret sig.

Ifølge Alicja Kos er de polske forbrugere ikke trygge, og det samme gælder Tesco i Polen.

"Vi sælger ikke Constar-produkter, og vi vil ikke gøre det i den nærmeste fremtid. Vi vil overvåge markedet og Constars bestræbelser på at genvinde forbrugernes tillid," siger Wojciech Sokol, Tesco-talsmand, til det polske erhvervsmedie Puls Biznesu.

"Vi arbejder netop nu intenst på at forberede en markedsføringskampagne, siger Lidia Zalewska, repræsentant for Smithfields Animex-koncern i Polen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu