Læsetid: 3 min.

Tag en pris!

18. januar 2007

Tag nu det med priser: I denne uge valfarter læsere, forfattere, kritikere, en kulturredaktion til Testrup Højskole for her og senere i dag at uddele Montanas Litteraturpris i førsteudgave. Hen over efteråret er seks nominerede forfattere og værker blevet præsenteret, ikke kun gennem anmeldelser, men også gennem features og interviews: Hans Otto Jørgensen og Ålen har englelyd, Kirsten Thorup og Førkrigstid, Maja Lee Langvad og Find Holger Danske, Carsten Jensen og Vi, de druknede, Mette Moestrup og Kingsize, Knud Romer og Den som blinker er bange for døden.

Prisen skal pege på litteraturens rolle, dér hvor den flytter grænser, dér hvor den træder i forhold til virkeligheden og i en form, hvor den har krævet en særlig indsats at producere. Samarbejdet mellem dagbladet og højskolen udfolder sig bl.a. som en undersøgelse af, om litteratur kan være modkultur, men er naturligvis også en udpegning af en litterær offentlighed, som har det vanskeligt som modkultur (trods kritik, dagblade og blogs), alt imens 'modformerne' breder sig som management-redskaber, og modkultur vanskeligt finder fodfæste i normaliseringens storm.

Det giver betragtelig mening at samles på Testrup Højskole - adskillige af de yngre og entusiastiske læsere, som jeg i de senere år har mødt, kalder Testrup 'deres højskole'. Her har de gennem tekstlæsning og eksperimenter lært at undre sig over, hvad sprog kan, når man slipper ét sæt tøjler for at gribe et andet. De har fået øje og øre for, at litteraturen altid er dér, lige i overfladen af det daglige sprog, på spring.

Det er naturligvis præcis det fænomen, som skal prises - at nogen kan fange den dér, i overfladen af døde metaforer og newspeak, at man kan få den under neglene og har tålmodighed og raseri og håndværk nok til at pille den ud igen og lægge den for det læsende øje eller for det lyttende øre.

Men tag nu alligevel det med priser og Montanas Litteraturpris. Seks værker, som vi kan dele i grupper på forskellige leder og kanter: lyrik og prosa, eksperimenterende og bestseller, avantgarde og realisme, smal og mainstream. Vi kan måle dem med bestemmelserne for prisen:

"Et dansk værk, som inden for sin genre er fornyende, grænseoverskridende, eller som formår at beskrive virkeligheden på en ny eller overraskende måde".

Den kan vi så vende og dreje mange gange, f.eks. er konjunktionen 'eller' interessant - er den ekskluderende? Er virkelighedsbeskrivelsen i dens ny eller overraskende form mon noget andet end fornyelsen og grænseoverskridelsen? Og er forestillingen om fornyelse og grænseoverskridelse ikke det mindst fornyende og grænseoverskridende, man kan forestille sig ved begyndelsen af det 21. århundrede? Kan man blive ved og giver det mening? Det sidste spørgsmål i sig selv har motiveret prisens bestemmelser, alt imens der naturligvis både skrives og læses litteratur, der - undskyld mig - har et forhold til virkeligheden. Den springer af det stof, vi hele tiden skaber og omsætter virkelighed i. Sådan afprøver litteratur i det mindste hele tiden både virkelighed og kultur og er også fra tid til anden 'mod' dele af kulturen og nogle af de mange offentligheder.

Prisen motiverer altså litteratur og husker os på en række værker, som i slipstrømmen af alt det andet, om ikke glemmes, så dog forsvinder ud af øje. Gen-erindringen er måske i sig selv et øjeblik modkulturel. Men prisen motiverer også til offentlighed ved at sætte forholdet mellem det sære fænomen midt i dagligsproget og det læsende øje til debat og huske på, at det hele tiden kan ske: at vi genomsætter litteratur i dagligsprog, taler om den og sammenligner den - med virkeligheden, 'kulturen' og sig selv. Denne talende, målende, skrivende offentlighed er på ingen måde modkulturel, men en traditionel bærer af tanken om konsensus om det forskellige og om et demokratisk subjekt i udveksling. På den særeste måde kan den alligevel - i slipstrømmen af alt det andet og under normaliseringens storm - forekomme på en gang længst overstået og stærkt modkulturel.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her