Læsetid: 8 min.

Tak for sidst, Hanne-Vibeke

4. august 2006

I kæfter allesammen op lissom fisser

så skriv et brev med de andre feminister

så kan i sidde sammen med Hanne og kald mig kvindefjendsk

det er cool der så laver jeg lidt penge imens

fucking bitches - tror I jeg er færdig her

tag jeres ord og æd dem, slug og spørg hvad de er værd

Når Ålborg-rapperen Niels 'Niarn' Roos afleverer sit andet soloalbum Antihelt til publikum på mandag får forfatteren Hanne-Vibeke Holst en lille hilsen med på vejen. Med et tak for sidst kvitterer han for den sprogdebat, som Holst begyndte med et læserbrev i Politiken i november 2004 under overskriften "Du er fucking sexistisk, Niarn," hvor hun kritiserede dansk rap for at være kvindefjendsk. Dengang havde Niarn netop udgivet Årgang 79, og med numre som "Kælling" brillerede han ligesom de andre rappere Jokeren og L.O.C. i brugen af synonymer for kvindekønnet. Men 'Møgluder'-debatten har ikke gjort noget synderligt indtryk på Niarn.

"Debatten dengang har ikke ændret noget som helst, hverken for mig eller for mine tekster. Jeg har ikke skænket den en tanke på min nye plade, jeg har ikke tænkt over, hvordan jeg udtrykker mig, eller hvad jeg nu må sige eller ikke må sige. Sådan har jeg jo altid snakket med mine venner, det er jeg vokset op med, og sådan taler jeg stadig. Jeg rapper om det, der sker i mit liv og det, der foregår inde i mig selv, og jeg har ikke ændret holdning siden sidst. Pladen er en skildring af mit eget liv. På den måde tror jeg ikke, at Hanne-Vibeke Holst og jeg er kommet hinanden nærmere," siger Niarn om forfatteren, som han refererer lystigt til på Antihelt, og som Jokeren i begyndelsen af 2006 lod optræde i sin video til "Godt taget" som tak for Holsts møgfald:

"I beskriver det modsatte køn som kællinger, ludere, hos, bitches og babes. Våde og villige, skabt til at opgejle de rappende stådrenge, der frit kan udnytte enhver so efter behov. Du gider ikke tage ansvaret for den skade, som dine tekster måtte forvolde," skrev Hanne-Vibeke Holst og antydede samtidig en mulig sammenhæng mellem massevoldtægt og sexistisk macho-rap.

Men Niarn selv er godt træt af, altid at skulle stå til regnskab for sine tekster.

"Det er irriterende som rapper altid at skulle forsvare og debattere alt det frygtelige, vi siger. Men vi er musikere som alle andre. Vi skildrer sider af verden, som folk helst vil glemme og lukke øjnene for. Vi fortæller sandheden. Jeg er træt af, at jeg altid skal forsvare min musik. Du spørger jo heller ikke Shu-bi-dua, hvad de mener. Vi har ytringsfrihed, man må sige, hvad man mener, føler og tænker. Jeg vælger at tage det op til debat, men jeg kunne lige så godt være en forstokket nar og sige: Det er bare ærgerligt - vi har ytringsfrihed i Danmark, og I kan bare holde jeres kæft."

Og uanset om de andre holder kæft eller ej, så har Niarn stadig samme holdning som dengang.

"Selv om jeg har udviklet mig i mine tekster, er det stadig den gamle Niarn, der har lavet den nye plade, og det kan man høre. Den første plade var lavet af en ukendt fyr, Niller fra Ålborg. Nu er det pludselig den kendte rapper Niarn, der er afsenderen, og det har selvfølgelig præget Antihelt. Men jeg rapper stadig om, hvordan jeg fucker op på godt og ondt, og deri indgår også de skildringer udefra, der er påduttet min person. Jeg er blevet hængt ud, og derfor må jeg tage stilling," siger han.

Luk fissen

Hanne-Vibeke Holst, der er bortrejst og derfor ikke medvirker i artiklen, er ikke den eneste, der efterlyser, at Niarn og hans kolleger tager ansvar for deres tekster. Ann Noyd, skribent og anmelder for en af Danmarks største hjemmesider om hip-hop, RapSpot.dk, blandede sig i debattten som en af de få kvinder i miljøet.

"Det, jeg er træt af, er, at især de mandlige rappere viser en forbavsende manglende evne til at sætte sig ind i andre menneskers sted. De fatter ikke, hvad de her skældsord betyder for en 16-årig pige, for det hele handler om mig, mig og mig. Jeg tror ikke, at den debat, der foregik dengang har forandret noget i hiphop-kredse. Mange i miljøet kan lide at rulle med øjnene, mens de siger, at den diskussion bare er så passé. Men det understreger samtidig, at mange er ekstremt ego-centrerede. Nu puster Niarn igen til ilden. Det vil uden tvivl give ham mere opmærksomhed og større omsætning, så jeg synes næsten, at han burde give Hanne-Vibeke Holst de procenter af sit pladesalg, som han skylder hende," mener Ann Noyd, der dengang skrev om, hvordan det er at være kvinde i hip hop-miljøet:

"Mit problem med prisen er, at det bl.a. er mig, der skal betale den. Det er nemlig ikke Politiken (der bakkede op om rapperne i en leder, red.), der skal leve i den stigende respektløshed over for mit køn, som jeg mærker blusse op som en renæssance af mandschauvinisme. Elementer af rappen har gjort sig til en modreaktion på hippietidens kvindefrigørelse og rødstrømpernes kønsrollekrig og dens eftervirkninger af bløde, fornuftige mænd (...). Sprog er ikke bare en harmløs klump trylledej, som kunstnere former til interessante skulpturer og kunstværker af rap. Disse kreationer er ikke så afgrænsede og isolerede fra at påvirke holdninger som nogen vil mene (...)."

At rapperne ofte argumenterer med ytringsfrihed og med, at de blot skildrer virkeligheden kalder Ann Noyd for dobbeltmoralsk.

"Når man lytter til Niarns nye plade, så hører man, at han i virkeligheden ikke tåler selvkritik særlig godt. Man skal bare lukke fissen. På den ene side er ytringsfrihed udgangspunktet for alt det, man laver. Helt ud til kanten. Men bagefter retter man den mod de andre for at lukke munden på dem. For mig at se er det at gå i meget små sko," mener hun og påpeger, at der er enormt meget selvhævdelse i hiphop samtidig som man fralægger sig ansvaret for det, man siger. Og det hænger ikke sammen.

"På den ene side siger man jo: moi, l'artist. Man udråber sig selv til stjerne som de andre skal lytte til. På den anden side siger man på hvert andet track: Jeg er et offer for omverdenen, jeg er et produkt af misbrug og overgreb, jeg har intet ansvar for det, man siger. Det bliver enormt utroværdigt og viser en mangel på helhed."

Voksne forventnigner

Men det ligger til hiphop at udtrykke sig som den vil og ikke, som man skal, eller som de voksne forventer. Det mener Urbans rap-anmelder, Noe Habermann, der også har været del af hiphop-miljøet i mange år. For der er ingen facitliste for, hvordan man skal tale, og derfor tager hiphoppen heller ikke ansvaret for ord som luder og so, for de eksisterer allerede uden for hiphop.

"Når rapperne stilles over for spørgsmålet om ansvar, vil de derfor typisk svare, at det ikke er rapmusikkens opgave at stoppe brugen af ordet luder. Det er ikke rappernes opgave at opdrage jeres børn. For denne type hiphop er langt hen ad vejen underholdning lige som film og computerspil," siger hun.

- Men hvorfor er det så, at man nødvendigvis må kalde kvinder for kællinger?

"Nu er hiphop 1.000 ting, men meget af den danske rap, der sælger bedst lige nu, og som der derfor er mest opmærksomhed omkring, er inspireret af gangsta-rappen, hvor mandschauvinisme og homofobi er del af den klassiske macho-kultur i ghettoen. Hiphop har desuden et dybt nedarvet konkurrencegen. Fra starten var det en konkurrencesport der handlede om kreativt at fremhæve sig selv og svine de andre til. Grundlæggende begyndte hiphop som alternativ til bandekrig, og hvad enten det handler om graffiti, breakdance eller at vende plader, har det hele tiden handlet om, hvem der er den bedste. Hvem laver det bedste dj-mix, hvem laver det fedeste rim, hvem laver det lækreste graffiti-tag. Men det er også den indbyggede konkurrence, der har udviklet hiphop, så den er gået fra undergrund til verdens største ungdomskultur," siger Noe Habermann, der mener, at sexismedebatten dengang blev afsporet, fordi parterne misforstod hinanden.

"Kritikken var fuld af fejl og misforståelser, der langt hen ad vejen handler om ord. Når man eksempelvis rapper om gang bang handler det ikke om massevoldtægt, men om bandekriminalitet. Der kan ikke komme en løsning på skyttegravskrigen, hvis begge parter står i hver sin skyttegrav og snakker forbi hinanden. Derfor har debatten ikke ændret noget for rap-kulturen overhovedet," mener han.

At det ikke har ændret noget for miljøet, er Niarn helt enig i.

"Det var lidt oppe i tiden på et tidspunkt, men nu er det glemt igen. Men min nye plade handler selvfølgelig om de personlige ting, der har præget mig. Og når alle de her ting bliver sagt om min person, har det selvfølgelig indflydelse på min plade. Men der er også 120 andre ting, der har haft en indflydelse. Jeg står i en ny situation. Jeg er blevet en kendt person, og mit liv har drejet sig 180 grader. Selv om jeg er samme person som altid, ser omverdenen på mig på en ny måde."

Antihelten

Men at Niarn kan have en vis indflydelse på andre indrømmer han selv - ikke mindst med titlen på den nye plade Antihelt.

"En antihelt er en helt, der ikke følger det klassiske heltebillede. Det er en lidt skæv personlighed, der har en form for indvirkning på folk, en sympatisk person, der ikke altid gør de bedste ting og fucker op en gang imellem," siger Niarn om, hvorfor den nye plade hedder antihelt. Men selv om han muligvis har indflydelse på sine fans, har han ikke nogen intentioner om at forbedre verden med sin musik.

"Jeg elsker det, jeg laver, og jeg er endelig kommet så langt, at jeg kan leve af det, og det vil jeg blive ved med. Som rapper siger man ting direkte, og det gør jeg også. Det er det, jeg er god til, og derfor laver jeg det. Hvorfor skal man altid forsvare sig. Hvis man eksempelvis siger pik og kusse og pakker det ind i satire og gøgl, så sender Danmarks Radio det gerne i den bedste sendetid. Der er masser, der siger kælling og pik og slipper af sted med det, fordi de siger det på den politisk korrekte måde," mener han.

Korrekt eller ukorrekt. Debatten om rappernes sprog har været nyttig, mener Ann Noyd. For selv om den ikke ændrede det store ved selve sproget blandt rapperne, og selv om Niarn bliver ved med at sig fisse, har den alligevel nuanceret omverdenens billede af, hvad hiphop egentlig er. Og debatten har vist pigerne, at det er ok at føle, at det ikke er fedt at blive kaldt bitch, mener Ann Noyd.

"Jeg har hørt, Niarn er en flink person. Jeg ved godt, det kan skade hans karriere hvis det slipper ud, for hans beskidte image har taget lang tid at opbygge. Jeg glæder mig til selv at finde ud af det, når jeg interviewer ham i den nærmeste fremtid."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu