Læsetid: 3 min.

Talentspejdere jagter kunststuderende

Gallerier og private samlere flokkes om de studerende på Kunstakademiet i København for at headhunte nye talenter. Men for tidlig kommerciel succes...
11. april 2006

Gallerier og private samlere flokkes om de studerende på Kunstakademiet i København for at headhunte nye talenter. Men for tidlig kommerciel succes kan sætte de studerendes kunstneriske udvikling i stå, advarer rektor Mikkel Bogh

Dansk kunst sælger som aldrig før, og det har fået galleriernes talentspejdere til at intensivere jagten på den kommende generation af unge håbefulde navne. På Kunstakademiet i København modtager man flere gange om ugen telefonopkald og personlige henvendelser fra gallerier og private samlere, der vil have fingre i de nye lovende kunstnere.

"Gallerierne er blevet meget mere opsøgende, end de var tidligere, og laver i stigende grad udstillings- og salgsaftaler med de studerende," siger rektor for Kunstakademiet i København Mikkel Bogh.

Han har indtil videre forholdt sig afventende, men nu er faresignalerne begyndt at melde sig. Det øgede fokus på salg og marked risikerer nemlig at forstyrre de studerendes faglige udvikling - også selv om det i udgangspunktet er en fordel for de studerende at være i kontakt med det private marked, som de senere skal ud på.

"Problemet opstår, hvis de unge kunstnere bliver trukket helt væk fra den uddannelsesproces, som de er i gang med. En for tidlig kommerciel succes kan bremse dem i deres udvikling, inden de får afprøvet deres fulde kunstneriske potentiale," siger rektoren, der på næste skolerådsmøde den 19. april vil orientere om akademiets officielle holdning til de studerendes udenomsaktiviteter. Han kan dog allerede nu slå fast, at man ikke har tænkt sig at indføre sanktioner mod studerende, der udstiller, mens de er under uddannelse.

"Vi vil nødig sende det signal, at vi modarbejder de studerendes engagement. Vi opfatter det hellere som en del af deres uddannelse, en slags praktikordning, om man vil, men i de tilfælde, hvor aktiviteten bliver så omfattende, at den går ud over studierne vil vi tage en snak med den enkelte," siger Mikkel Bogh.

Den holdning er der tilsyneladende udbredt forståelse for i galleriverdenen. Tom Christoffersen fra Galleri Tom Christoffersen har tidligere udstillet malerier af 3. årselever fra akademiet, men han erkender, at de studerende ikke har godt af at debutere så tidligt.

"Jeg bakker fuldstændigt op om de advarselslamper, som Akademiet peger på. Vi skal passe på, at vi ikke kun løber efter de hurtige penge og bruger de unge kunstnere op. De er under uddannelse for at lære noget og ikke for at være leverandører til gallerierne," siger Tom Christoffersen, der dog mener, at det er forsvarligt at tage de studerende ind, når de er lidt længere fremme i deres uddannelse. I øjeblikket har han selv den unge, lovende kunstner Allan Otte, som er færdig ved akademiet om et år, tilknyttet sit galleri. Og det ser han ikke noget problem i.

"Om et år står Allan foran Kunstakademiets porte uden SU på lommen, og så er det godt, at han har nogle kontakter til markedet. Men så længe, han er studererende, lægger jeg vægt på, at professorerne gennemgår hans værker, inden jeg modtager dem, så han får den kritik, han har brug for," siger Tom Cristoffersen.

$SUBT_ON$Mere kommercielt

Ifølge Nicolai Wallner fra Galleri Nicolai Wallner på Islands Brygge er de studerende imidlertid også selv blevet mere opsøgende i forhold til gallerierne. Flere har forståelse for kunstmarkedets mekanismer og fordommen om, at kunst og penge ikke hører sammen er for alvor på retræte, forklarer han.

"Hvor ordet 'marked' tidligere var en by i Rusland, har de unge kunstnere i dag en langt større forståelse for det kommercielle. De har fået øjnene op for, at kunst også er en vare, der skal sælges, men det er selvfølgelig vigtigt, at de studerende holder fast i, at de først og fremmest er kunstnere, og at markedsføringen kommer i anden række," siger Nicolai Wallner.

På Kunstakademiet i København har den voksende interesse for de studerendes kunst medført, at man nu afholder intensive kurser i pressehåndtering på grunduddannelsen, hvor de studerende blandt andet lærer at skrive pressemeddelelser.

"Vi har mærket, at behovet er der. Men det er vigtigt at understrege, at vi ikke underviser de studerende i at tilegne deres kunst til markedet. Det er kronerne, der skal komme til kunsten, ikke kunsten, der skal rende efter kronerne," siger Mikkel Bogh.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her