Læsetid: 3 min.

'Talentudviklingen har ikke ansvar for de uprøvede'

Kunstnerisk leder af Det Danske Filminstituts Talentudviklingspulje Vinca Wiedemann mener, at puljen er for unge talenter på professionelt niveau, der har bevist, at de kan lave film
24. oktober 2005

Hvis man som ung filmskaber vil lave film i Danmark, er det kotyme, at man debuterer gennem Det Danske Filminstituts Talentudviklingspulje. Men først skal man igennem nåleøjet hos kunstnerisk leder af puljen Vinca Wiedemann, der bestemmer, om et projekt skal have støtte eller ej. Talentudviklingspuljens leder møder nu kritik fra branchen for at give i forvejen begrænsede midler til manifesterede talenter i stedet for de uprøvede filmskabere. Vi har spurgt Vinca Wiedemann, hvad hun opfatter som talentudvikling, og hvorfor puljen administreres, som den gør.

- Hvad er talentudvikling?

"Talentudviklingspuljen har to ben. Den er for de unge professionelle, der endnu ikke er debuteret med en spillefilm, men er på et professionelt niveau, eller for de mere erfarne, der vil prøve noget nyt af og eksperimentere. Det er et anarkistisk frirum, der giver et kunstnerisk spark fremad, som der ikke er mulighed for at få andre steder."

- Kunne man ikke forestille sig, at navne som Tomas Villum, Jesper W. Nielsen og Anders Rønnow kunne få de muligheder andre steder?

"Vi opfylder jo bare filmaftalen, men vi vurderer selvfølgelig i hver enkelt sag, om det er et projekt, der kunne have fået støtte andre steder."

- Det er jo relativt små midler, der er tale om i Talentudviklingspuljen. Er det ikke en forkert prioritering at bruge dem på etablerede frem for uprøvede talenter?

"Talentudviklingspuljen er ikke for uprøvede talenter, den er for talenter på et professionelt niveau. Hvis det kun måtte være for unge, uprøvede talenter kunne det få en lugt af børnehave, der ikke ville være attraktiv for nogen."

- Hvad gør I så for de uprøvede talenter?

"De kan selvfølgelig søge på lige fod med alle andre."

- Vil det sige, at en ukendt instruktør har lige så gode chancer for at få midler gennem Talentudviklingspuljen som f.eks. Tomas Villum Jensen?

"Nej, han skal være på professionelt niveau. Vi har jo et meget fintmasket net, hvis man vil lære at lave film i Danmark. Man kan både gå på Filmhøjskolen og i Filmværkstedet, før man søger Talentudviklingspuljen og på den måde stige i graderne. Der er én måde at vise, hvad man kan, hvis man vi søge støtte via Talentudviklingspuljen, og det er at sende en film, man har lavet, med sin ansøgning. Talentudviklingspuljen er en chance for at søge om at få støtte til projekter, der ikke ville have fået støtte gennem de andre ordninger."

- Puljen er sådan et restlager for projekter, der ikke har fået støtte gennem de andre ordninger?

"Nej, vi har stort set ikke støttet projekter, der har fået afslag på de andre ordninger, men hvis du på forhånd ved, at du ikke kan få støtte gennem dem, er der en mulighed her."

- Har DFI ansvaret for at udvikle nye filmtalenter, der kan sikre dansk films succes i fremtiden?

"Vi har et medansvar sammen med miljøet."

- Opfylder I det ansvar i Talentudviklingspuljen?

"Vi opfylder den professionelle del. Talentudviklingspuljen har ikke ansvaret for de uprøvede talenter. Du skal have bevist, at du kan lave film. Vi udfylder hullet mellem Filmskolen eller et tilsvarende niveau og den første spillefilm."

- Hvorfor var Talentudviklingspuljen så lang tid om at komme i gang?

"Der var uenighed mellem miljøet og Talentudviklingspuljen om, hvilket økonomisk niveau det krævede at lave en film på professionelt niveau. Kardinalpunktet var at finde en balance mellem underskud og overskud. Vi måtte overbevise producenterne om, at en film, der får støtte via Talentudviklingspuljen, ikke skal give en fortjeneste."

- Der er en del kritik i miljøet af, at du sidder alene på posten og bestemmer, hvilke film der skal igennem ordningen. Burde du ikke dele den post med andre?

"Alternativet er en komité, hvor man kun giver støtte til de film, man kan blive enige om, og det giver konformitet. I Polen sidder der sådan en række molboer oven på hinanden og sikrer, at ingen tager et personligt ansvar. Jeg står jo både til ansvar over for styregruppen, DFI og tv-stationerne. Jeg synes, vi har et gennemsigtigt system med gode klagemuligheder. Med flere mennesker sikrer man sig selvfølgelig mod det dårligste, men også mod det bedste."

Læs mere på tema.information.dk/ filmstoette2005

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her