Læsetid: 6 min.

En teatersnylter flytter til forstaden

Repertoireteatret skal forny dansk teater. Mungo Parks nye teaterdirektør, Martin Lyngbo, griber til den klassiske teaterform for at skabe ny dansk teaterkunst
17. august 2005

Nogle måneder i Berlin på teaterskolens andet år fik Martin Lyngbo til at spærre øjnene op. Det, han så i berlinske teatre som Volksbühne, Schaubühne og Berliner Ensemble, var radikalt, spontant og visionært; langt mere end det, han kendte hjemmefra. De følgende måneder brugte han på at finde ud af hvorfor. Han endevendte det berlinske teatermiljø og sugede til sig, som den teatersnylter og -spion, han med egne ord ikke kan lade være med at være. Han så, at de berlinske teatre hovedsagelig arbejder med fast repertoire, modsat teatrene i Danmark. Det var her ideen om et dansk repertoireteater opstod, og den idé udviklede han videre sammen med teatervennerne en junidag, da han igen var kommet til København. Tankerne blev skrevet ned og gemt væk i en skuffe, hvor Martin Lyngbo regnede med, de ville ligge og ulme de næste 10 år. Men allerede fire år efter kan 32-årige Martin Lyngbo hive ideerne op af skuffen igen. Den 1. august tiltrådte han som direktør for Mungo Park i Allerød, kun to år efter afgangen fra teaterskolens instruktørlinje.

"Man kommer til at kunne forvente enormt levende teater, hvor man ikke får lov til sidde i fred. Vi angriber fra alle vinkler. Det lægger vores rum op til," siger Martin Lyngbo og løfter armen mod scenen, som fylder meget i det forholdsvist lille rum. Det er stadig ved at blive bygget, der dufter af savsmuld og de ubehandlede finérplader er stadig kun delvist sortmalede.

Det er ikke kun direktøren, der er skiftet ud på Mungo Park. Der bliver også bygget om. "Her skal der være café og bar," siger Martin Lyngbo om det ene rum, hvor der stadig kun står to sorte lædersofaer fra 80'erne. Han hopper op på tilskuerpodiet foran scenen, helt op i venstre hjørne.

"Man er stadig tæt på skuespillerne, selv om man sidder så langt væk, man kan komme," konstaterer han tilfreds. For teater skal være tæt på.

" Det, at man sidder fysisk i samme rum, hvor kunsten foregår, gør teater helt unikt. Det er en sjælden, eksklusiv nydelse, fordi vi lever i en tid, hvor geografien er opløst. Man kan kommunikere på tværs af kloden, så det er en luksus at komme og sidde i en teatersal og opleve den store magi, når fortælling og virkelighed går op i en højere enhed. Vi vil lave teater til virkeligheden, som virkelige mennesker kan tage med til deres virkelige verden og tænke over, " siger han.

De teateroplevelser vil han give bedst mulige udfoldelsesmuligheder i Mungo Park, som i begyndelsen hed Dr. Dante og er kendt for sin eksperimenterende stil og en profil, der har skiftet hver eneste gang, en ny direktør har sat sig i chefstolen. Hvad enten han har heddet Nikolaj Cederholm, Lars Kaalund, Peter Reichhard eller som nu Martin Lyngbo er Mungo Park et oprørsk teater med tradition for fornyelse. Det er her mange af de små er blevet store. Ligesom Paprika Sten, Lars Bom, Sidse Babett Knudsen, Mads Mikkelsen og Thomas Bo Larsen spillede her langt før deres navne kom på alles læber.

Som dogme var for filmen

Under Martin Lyngbo bliver det da heller ikke de etablerede stjerner, man tager til Allerød for at se. Det første stykke på teaterets program, W, er skrevet af en debuterende dramatiker, instrueret af en debuterende instruktør med to debuterende skuespillere på rollelisten.

Men Mungo Park får ikke kun helt nye teaterfolk. Det mest afgørende ifølge Martin Lyngbo er, at strukturen bliver helt anderledes.

"Det bliver Danmarks eneste repertoireteater, og det kommer til at fornye dansk teater. Teaterstrukturen afføder kunsten. Se på, hvad dogme gjorde for dansk film. Det var ikke, fordi der var nogle regler, der blev skrevet op på et stykke papir. Det var fordi, man lavede film på en helt ny måde. De strukturelle beslutninger kommer til at resultere i noget, der er helt anderledes end det, man ser andre steder," siger han.

Martin Lyngbo mener, at det var en fejl, at dansk teater forlod repertoiret i løbet af det 20. århundrede.

"Nogle gange laver man ting herhjemme som er fantastiske, men berlinsk halvdårlig teater er rigtig meget bedre end dansk halvdårlig teater," siger han. I Danmark spiller et stykke flere måneder i træk. Skuespillerne skal præstere seks dage om ugen, og det trækker tænder ud.

"Skuespillerne er ikke gearede til at levere en kraftpræstation hver aften, og stykket bliver afviklet på rygraden. Ved at man har et fast repertoire, og man spiller noget nyt hver gang, må skuespillerne kæmpe for at komme ind i spillets flow. De kæmper knaldhårdt for at spille godt, for så kan de huske deres replikker. Og når skuespillerne kæmper, giver det ofte bedre teater. Det bliver mere rockn'n'roll på denne måde," mener Martin Lyngbo.

De store udenlandske skuespillere spiller 10 forskellige stykker på skift. På Mungo Park får skuespillerne langt færre stykker at huske til at begynde med, for teatret skal først opbygge sit repertoire. Men så bliver der også spillet hver eneste torsdag, fredag og lørdag - hver uge klokken 20. Derfor er der allerede ansat fem skuespillere og flere er på vej til det ensemble, som skal være fast tilknyttet Mungo Park. For en stab af skuespillere er betingelsen for et repertoire, slår Martin Lyngbo fast.

Men skulle ensemble og repertoire nu være nyskabende i det 21. århundrede? Fortidens dramatikere som Shakespeare, Molière og Holberg arbejdede også med ensembleteater, med det samme repertoire af teaterstykker gennem hele deres karrierer.

Martin Lyngbo er ikke i tvivl. "Det er dialogen, der skaber kunsten, og den dialog får bedre betingelser ved at man går på arbejde hver dag og løbende udvikler nogle arbejdsformer, som er unikke for stedet. Vi kommer til at spille ny dramatik, der er udviklet og skrevet i dialog mellem dramatiker, instruktør og skuespiller, og det giver en dynamisk udviklingsproces," siger teaterdirektøren. Teatrets næste tre stykker bliver alle udviklet af flere i fællesskab. At det har fungeret, har Martin Lyngbo og dramatikeren Anna Bro bevist i foråret, da stykket Forstad, der handler om livet i Allerød, blev til en publikumssucces.

Populær arbedsform

Dialogen er kernen i teatret for Martin Lyngbo. Og repertoireteatret er bedre til at skabe vækstbetingelser for dialog, mener han. "Det er ikke mig eller dig, der skaber teaterkunsten. Når det går rigtig godt, så er teater noget, der sker mellem salen og scenen, skuespillerne på scenen, mellem instruktøren og skuespillerne i prøveforløbet og mellem dramatikeren og instruktøren i udviklingsarbejdet," siger Martin Lyngbo, som regner med at kunne tiltrække mange af de bedste nye teaterfolk. For det er en populær arbejdsform, selvom den mest bliver praktiseret på teaterskolerne og i udlandet.

Hvad de kommende stykker kommer til at handle om, vil direktøren ikke afsløre. Kun at de kommer til at handle om tro og tvivl, civilisation og mennesker. Martin Lyngbo slår op i teaterabonnementsbladet. "Teaterabonnementer er fuldstændig dræbende. Teatrene er forpligtede til at lave det, de lovede for halvandet år siden, da de endnu ikke havde tænkt sig om. Det ødelægger spontaniteten, men man bliver nødt til at være i bladet for at kunne give rabatter," siger Martin Lyngbo. Det er derfor, der stort set ikke står noget om, hvad Mungo Parks stykker kommer til at handle om. Det eneste direktøren vil love er at Mungo Park vil forsøge at give tilskuerne de oplevelser, han selv tager i teatret for.

"I en tid hvor der er vældig mange ting der skiller os ad, hvor geografien er opløst og vi sidder bag hver vores skærm, kan teatret være en meget samlende oplevelse. Et stykke er vellykket når det lykkes. Når rummet går op i en højere enhed. Det er det, jeg er junkie på."

Det er derfor Martin Lyngbo selv bliver ved med at lave teater og derfor, han bliver ved med at se det.

"Og her har vi virkelig prøvet at opbygge et teater, der skaber bedst mulige betingelser, for at de her øjeblikke skal opstå," siger Martin Lyngbo.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Forsiden lige nu

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu