Læsetid: 4 min.

Der tegner sig en tendens

Tegningen er lige nu genstand for en enorm eksponering på kunstscenen. Det er trend og hype. Og indimellem er det helt uforlignelige og magesløse værker. Ny bog forsøger at skabe et overblik
9. januar 2006

Første gennembladning af forlaget Phaidons nye mammutudgivelse om tegningen i samtidskunsten indfrier så umiddelbart titlens løfte om et æstetisk kosttilskud. Vitamin D. New perspectives in drawing, hedder bogen. Og hen over dens 350 delikate sider præsenteres vi for 108 kunstnere, der kort introduceres af forskellige skribenter. De fleste af kunstnerne er bosat i Amerika. Færre er fra Europa. Ingen danskere, selvom der er flere oplagte kandidater.

Vitamin D er anbefalelsesværdig, fordi den præsenterer en masse bud. Ikke bare på tegningen som genre, hvad bogen ellers kommer hele vejen rundt om (fra performancelignende tegneaktioner i det offentlige rum til pen og blæk på papir).

Men bud også bredere forstået. Bud på kunstnerisk navigation anno 2005 i en fragmenteret, krigshærget og terrorramt verden. To poler - to slags krav - melder sig aktuelt tydeligt i kunsten. Kravet om politisk stillingtagen på den ene side og længslen efter en ny romantisk utopi på den anden side.

Fantasy

Lad os starte med sidstnævnte. Det man kunne kalde samtidskunstens romantiske impuls, hvor der er tale om en hengiven sig til billedets illusionsrum som scene for drømmerier og lyriske syner.

Spanske Ernesto Caivano (f. 1972), som er aktuel på Louisianas tegneudstilling 'On line' er et sigende eksempel. Tegnestilen er ækvilibristisk og ekstremt minutiøs. Man opsluges af en næsten mikroskopisk detaljefokusering. Et rige af magiske former i en vidunderlig 'sci-fi/fantasy'-hybrid, der stilistisk trækker på Albrecht Dürer, William Blake og symbolister som Gustave Moreau og Odilon Redon.

Men det er typisk (ikke kun for Caivano, men for mange af kunstnerne i Vitamin D), at de er langt mere velfriserede end deres vilde forgængere. Det er kendetegnende for hele den tendens, der går i retning af det magisk-symbolistiske (hvor vi på dansk grund finder malere og tegnere som Julie Nord, Katrine Ærtebjerg, Lise Blomberg, Anders W.Ø. Larsen, Eske Kath m.fl.), at det romantiske stiliseres. Det bliver illustrativt og yndigt snarere end stofligt og voldsomt. Hatten af for den skruppel-løse hengivelse til romantisk 'bad taste fantasy'. Men knap så meget hatten af for den meget tøjlede, yndige og smagfulde hengivelse. Den, der er så hyggeligt uhyggelig, blødsøden og krammelig biedermeiersk. For her udfordres mit smagsregister hverken i den ene eller anden retning. Jeg bedøves bare af en drømmende veltilpassethed. Og så strander den romantiske utopi vel, før den har forladt stuen?

Når Caivano kan fascinere, er det dels fordi, han imponerer med sin tekniske elegance. Dels fordi han har et udsyret litterært projekt at sparke den romantiske bold op ad. Tegningerne er nemlig en art illustrationer til kunstnerens fortløbende roman-epos af magisk realistisk karakter.

Kortlægning

For at yde spændvidden i Vitamin D retfærdighed må vi straks nævne nogle af de helt andre tendenser, som bogen fremviser. Vi ser nemlig en eksistentialistisk vrængende og tegneseriepræget stil, der slår om sig med sort surreel humor, som i David Shrig- leys, Chris Johansons og Jean-Francois Moriceau & Petra Mrzyks stenede vitstegninger.

Vi ser en politisk provokativ og historisk refleksiv streg hos kunstnere som Sam Durant, Memed Erdener, Kara Walker og Dan Perjovschi.

ß?Endelig kan vi tale om en kartografisk impuls i samtidens tegning. Med sine tegnede diagrammer anskueliggør amerikaneren Mark Lombardi (1951-2000) mistænkelige eller simpelthen bundrådne geo-politiske relationer mellem politikere og forretningsfolk. I værket George W. Bush, Harken Energy, and Jackson Stevens, ca 1979-90 fra 1999 ses Bush-familiens tætte relationer med Bin Laden-familien minutiøst kortlagt.

Det er mindre tydeligt, hvad der specifikt kortlægges hos kunstnere som Matthew Ritchie, Dominic McGill og Julie Mehrehtu. Vi ser styrtende kurver og tiltede planer. Krængning og vridning af billedrummet. Spiralerende emergens. Det er en barok og vild visuel kompleksitet. Kandinskys åndelige søgen møder Oyvind Fahlströms kortlægningsmani i et billedrum, der folder indre og ydre ordner sammen i svimlende kompositioner.

$SUBT_ON$Suverænt

Afslutningsvis må man nævne britiske Paul Noble (f. 1963), der også er aktuel på 'On line'-udstillingen (men desværre kun med en mindre tegning). Hårrejsende vellykkede og mange meter store blyantstegninger af den besynderlige fiktive by 'Nobson'. Paul Noble, der har en fortid som bz'er og notorisk demonstrant mod Thatcher-regimets byplanlægning, opgav til sidst kampen. Og i stedet kastede han sig over tegningen. Her kunne han kontrollere alt.

Man må forestille sig et arkitektfirma, der har ansat tegnestuen Plot og kunstnerne Breugel, Max Ernst, M. C. Escher og Robert Smithson til i fællesskab at udforme en storby. Så har man Noble. Husene er bogstaver. Vi læser gaderne som sætninger. Skyerne smiler, og affaldsbjergene tårner sig op som erotiseret materiale. Byen 'Nobson' vil aldrig blive bygget, men den eksisterer allerede som en magisk nærværende urban utopi. Hvad den så skal bruges til, må det næste blik på tegningen afgøre.

Vitamin D. New Perspectives in Drawing, 352 s., 70 euro, Forlaget Phaidon. ISBN 0714845450

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu