Læsetid: 3 min.

Templet i Brande

3. juli 2000

PÅ ENGTOFTEN, en stille parcelhusvej i Brande, ligger noget, der i andre egne af landet ville udløse velvillig nysgerrighed og måske endda offentlige tilskud:
Et hindutempel.
Én gang om året skal der være fest i og omkring templet. På en fem meter høj tempelvogn, et fint stykke træskærerarbejde i klare farver, føres modergudinden Abirami og hendes medium Lalitha Sripalan rundt om templet - trukket i lange, tykke tove af adskillige hundrede entusiastiske og festklædte hinduer.
Havde templet til gudinden Abiramis ære ligget i en sidegade på Indre Nørrebro i København, havde bydelsrådets partier stået i kø for at udtrykke velvilje og bevilge penge til det spændende kulturmøde. Og de lokale folkekirkepræster havde kappedes om at komme først med invitationer til dialog på tværs af de religiøse skel.
Nu ligger landet, Danmark, imidlertid sådan, at de ufaglærte og ubehagelige job på fjerkræslagterier og tekstilfabrikker findes i Jylland. Og de fleste af de srilankanske tamiler, som udgør den altovervejende hovedpart af Danmarks hinduer, har haft så travlt med at komme ud på arbejdsmarkedet, efter at de har fået opholdstilladelse, at de ikke har taget sig tid til at tage den uddannelse, der kunne give dem mere attraktive job. Et hindutempel på Nørrebro ville formentlig have det omgivende samfunds accept, men stort set mangle en menighed.

PÅ HEDEN er situationen omvendt. Hinduerne får den kolde skulder af flertallet af naboerne på Engtoften, som ikke ulejliger sig med at tale med dem eller lade sig invitere indenfor i templet til den eksotiske oplevelse det er at indsnuse røgen fra den brændende røgelse og se de skinnende gudebilleder og altre opstillet i et tidligere forsamlingshus med linoleum på gulvet og lysstofrør i loftet.
Hinduerne løber også panden mod byrådets tekniske udvalg, som i oktober sidste år forbød den årlige ceremoni, der er forudsætningen for, at hinduernes modergudinde kan finde hvile i templet.
Og mod det snævre flertal i byrådet, som med stemmerne ni-seks vedtog at igangsætte en langvarig lokalplanprocedure, der - om nogle måneder - kan afklare, om hinduerne må bruge en landejendom et par kilometer fra bygrænsen som tempel. Lokalplanproceduren indebærer, at hinduerne ikke i denne måned kan få at vide, om byrådet vil tillade, at de bruger den nye ejendom som tempel. Dermed er de afskåret fra at føre gudinden rundt om templet i år.
De ni byrådsmedlemmer, der stemte for lokalplanproceduren, er endda dem i byrådet, der er mindst negativt stemt over for hinduerne. Mindretallet - med Kristeligt Folkepartis unge, markante Bo Sand Kristensen i spidsen - ville blokere for hinduernes udendørsaktiviteter i Brande Kommune. Bo Sand Kristensen med den begrundelse, at kristne og tilhængere af andre religioner skal forskelsbehandles, fordi "vi har lov til at vise dem, hvad vi i Danmark bygger på". Altså: at vi bygger på forskelsbehandling, intolerance og snævre rammer for al ikke-kristen religionsudøvelse.

PREBEN CHRISTENSEN blev i 1997 valgt som landets eneste borgmester fra Fremskridtspartiet. Hans kommune, Brande, er et tæt, jysk samfund, hvor der er kort vej fra borgerne til borgmesterens skrivebord. Preben Christensen, der sidste efterår forlod partiet, er da også "personlig blevet kontaktet af flere borgere" i anledning af tempel-sagen. Ingen af disse borgere har karakteristisk nok været hinduer.
Klagerne, de to næsten-naboer til templet Asbjørn Sander Jensen og Michael Ehmsen, har tilsyneladende fundet tærsklen til hindutemplet uoverstigelig - selv om hinduerne i både 1998 og 1999 husstandsomdelte løbesedler med telefonnumre, hvor beboerne kunne ringe "såfremt De har spørgsmål eller er utilfreds med noget".
Så var det alligevel mere nærliggende at klage til kommunen og få nedlagt forbud mod den udendørs ceremoni.
Hinduerne har tydeligvis ikke de samme kanaler til borgmesteren og satte en - udenbys - advokat på sagen, som dermed kørte den slagne vej i teknisk udvalg, der nedlagde forbud mod festen.
Man kan se strengt planlovgivningsmæssigt på sagen og sikkert nå frem til, at et hindutempel ikke er blandt de institutioner, som Brande Kommune i kommuneplanen har forudset skulle placeres på Engtoften. Dette spørgsmål afgøres formentlig en af de nærmeste dage af Naturklagenævnet.
Men hæver vi blikket fra planloven og ser samlet på sagen, bliver den et billede på de kultursammenstød, der foregår overalt i Danmark i disse år, og hvis udfald vil vise, om vi er i stand til på værdig vis at absorbere andre trossamfund end de kristne og leve op til grundlovens ord om, at "borgerne har ret til at forene sig i samfund for at dyrke Gud på den måde, der stemmer med deres overbevisning".ni.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Birgit J Jensen

Mange danskere tror at vores (uundværlige) grønthandlere, folk fra muslimske lande som iran og irak, arabere og tyrkere, er det samme som indere. Man tror at bare vi snakker om islam og snakker om islam igen, så har vi gjort ores for at integrere de fremmede", og det er altid kun islam der debate´teres og analyseres, men ingen taler om Indere eller srilankanere. Det irriterer mig en del, men det er så typisk for uvidenhed, og inderne og sri lankanerne har aldrig brug for at blive taget hånd om, for selve deres kultur og tro gør dem 100 gange mere integrerbare end noget andet folkeslag i verden. De er bare så fine mennesker, der opfører sig eksemplarisk og gør deres arbejde perfekt-hvor de end er. Men hvor synd for dem at de skal slås i artkorn med banditterne fra de muslimske lande. (sagt med et smil! Jeg holder utroligt meget af mine grønthandlere og avismanden) Men hinduerne står mit hjerte nært, og vi sulle alle lære af dem, for de har fundet vejen til det lykelige liv. Deres tro er usyldig og inddrager ikke danskere og kræver ikke vores deltagelse eller accept. De er bare så glad for deres guddom, at de vil lave fest med at ofre blomster og lovsynge. Vi kommer aldrig aldrig nogensinde til at opleve en hindu gruppe der, som muslimerne, bebrejder os (eller muslimer) at de tror det de gør. Derfor burde Hinduerne være de første vi bød VELKOMMEN i dette åh så KRISTNE land, med dens åh så HELLIGE borgmestre.
Tænk engang på det!!