Læsetid: 2 min.

Tilværelsens små, skæbnesvangre valg

I den mystificerende eksistentielle thriller 'La Moustache' gør man klogt i ikke at stole på nogen - og da slet ikke instruktøren!
22. september 2006

At det får svære konsekvenser, hvis en mand forsømmer at bemærke - det vil sige komplimentere - sin samlevers nye frisure, er en kendt sag. Men hvilke følger får det, hvis en mand rager sit overskæg af, og reaktionen fra hans hustru ganske udebliver?

I arkitekten Marcs (Vincent Lindon) tilfælde ikke så få endda. Da han med indignation i stemmen klandrer sin kone (Emmanuelle Devos) for hendes manglende opmærksomhed, insisterer hun nemlig på, at han aldrig har haft overskæg - skønt feriebillederne fra Bali viser noget andet. Næste morgen på jobbet fatter Marcs kolleger heller ikke, hvad han fabler om, og snart sætter en mental deroute ind. Da Marc fornemmer en tvangsindlæggelse i farvandet, tager han flugten.

For skæg eller ej?

La Moustache er baseret på instruktøren Emmanuel Carrères 20 år gamle roman af samme titel, og bruger kløgtigt et lattervækkende udramatisk udgangspunkt som skalkeskjul for en nok så alvorlig afdækning af begreber som identitet og galskab samt et illusionsløst kik på, hvordan ægteskabelig idyl ofte går hånd i hånd med en underforstået aftale om, at modparten ikke forandrer sig.

Eller gør den? Klukker Carrère ikke i skægget allerede under filmens åbningssekvens med dens højstemte billeder af et nattemørkt ocean (som snart, ved et klips mellemkomst, skal forvandles til vandet i Marcs badekar, hvor den fatale barbering er umiddelbart forestående) sat til Philip Glass' smukt ildevarslende toner? Og er det mon ikke ment som en parodisk kritik af forbrug-som-terapi fænomenet, når hustruen senere forsøger at dulme samlivskrisen ved hjælp af shopping og restaurantbesøg?

Kunne det hele med andre ord være en sofistikeret spøg? Sagtens. Man kunne vel næsten kalde La Moustache en slags filmisk Rorschach-test, som lader betragteren se, hvad han ønsker at se.

Det er dog svært ikke at få øje på, at Lindon med sit lidende ansigt er helt rigtig i rollen som offer for et komplot, som muligvis kun findes i hans fantasi, og at filmens elegant klaustrofobiske fotografering danner en fornem æstetisk ramme om hans sammenbrud.

Hvis man foretager det tankeeksperiment, at Franz Kafka, Alfred Hitchcock, Leif Panduro, Roman Polanski og David Lynch havde fundet sammen over en lang arbejdsfrokost, kunne La Moustache meget vel være blevet det sære og seværdige resultat.

nLa Moustache. Instruktion: Emmanuel Carrère. Manuskript: Jérôme Beaujour og Emmanuel Carrère. Fransk (Grand i København, Øst for Paradis i Århus og Café Biografen i Odense)

var id = window.location.search.substring(1);var player1 = new FlashObject("http://filmtrailer.com/trailers/flashplayer/player2_vers01/mediaplayer2.swf?" + "nocache=" + new Date().getTime() + "", "Mediaplayer", "403", "401", "7", "#ffffff", true);player1.addParam("scale","noscale");player1.addParam("salign","TL");player1.addVariable("direct_id", id);player1.addVariable("customer_id", '8385');player1.addVariable("film_id", '000387');player1.addVariable("color", 0xDDDDDD);player1.addVariable("tekstColor", 0x666666);
player1.addVariable("autoStart", false);player1.write("filmtrailer");

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu