Læsetid: 3 min.

Tøjner lukker Matisse-strid

Louisianas direktør anser Matisse striden for at være et 'lukket kapitel'. Poul Erik Tøjner vil nu se fremad og lancerede i går en storstilet femårs-plan for museet
24. august 2005

'Henri Matisse' står der skrevet med store hvide typer hen over et blodrødt lærred i et af Louisianas udstillingsrum. En stor flok museumsgæster går rundt og kigger på store sort/hvid-fotos og papirklip af den franske kunstner, der de seneste uger helt uforvarende har vakt så megen uro i den danske museumsverden. Men nu vil Louisianas direktør Poul Erik Tøjner ikke skændes mere. I stedet skal Louisiana se fremad, fortæller han en lille flok journalister i museets café med udsigt over Øresund.

"Anledningen til dette møde er ikke turbulensen om Matisse. Jeg anser sagen for at være et afsluttet kapitel. Begge udstillinger er åbnet, og alle er glade. Vi er ihvertfald," siger Poul Erik Tøjner og understreger, at mødet i stedet skal handle om den store plan, han har lagt for de næste fem års udstillinger. Men han lægger heller ikke skjul på, at striden om, hvem der havde mest ret til Matisse mellem Louisiana og Statens Museum for Kunst alligevel er en 'glimrende anledning' til at holde pressemødet nu, selvom planen har ligget klar et halvt år.

"De sidste ugers skriverier i pressen har givet et noget flimret indtryk af, hvordan museer arbejder. Vi arbejder koordineret og langsigtet, men vi er ikke en hospitalssektor, der skal arbejde koordineret i forhold til at servicere borgerne. Vi er en række kulturinstitutioner med individuelle historier og traditioner. Og vi vil gerne profilere os på vores forskellighed," siger Poul Erik Tøjner.

Markedsføring en detalje

Poul Erik Tøjner får også endnu en gang understreget, hvorfor han mener, at Louisiana havde mest ret til Matisse.

"Museer arbejder ud fra deres egen identitet. På Louisiana er vores identitet en blanding af vores fortid, vores samarbejdspartnere og hvad vi føler, vi kan bidrage med. Ud fra de kriterier valgte vi Matisse, blandt andet fordi vi også tidligere har haft Matisseudstillinger," siger Poul Erik Tøjner.

I striden mellem Louisiana og Statens Musum for Kunst har Poul Erik Tøjner beskyldt museumsdirektør Allis Helleland for at lukrere på Louisianas markedsføring af Henri Matisse ved at sætte en mindre udstilling af ham op samtidig med Louisianas udstilling. Efterfølgende er det blevet foreslået, at museerne kunne gå sammen og lave fælles markedsføring. Men det forslag afviser Poul Erik Tøjner.

"Markedsføring er en kedelig og uvæsentlig teknisk omstændighed, der er nødvendig i vores informationssamfund. Men vi er jo forskellige, og det vil vi gerne markedsføre os på," siger Poul Erik Tøjner.

Og det gør Louisiana så. Ud fra, hvad man næsten kunne kalde en 'angreb er det bedste forsvar'-strategi fremlægger Louisiana for første gang en plan for museets udstillinger de næste fem år. Men Poul Erik Tøjner afviser, at det sker for at tage patent på udstillingerne.

"Vi har et kollegialt samarbejde imellem museerne. Vi viser for eksempel Max Ernst i foråret 2009, selv om Arken viser ham i 2006. Men vi vil da reagere, hvis et andet museum pludselig beslutter sig for at vise Max Ernst i efteråret 2008. God skik i museumsverdenen er, at når et musum sætter en stor, bekostelig udstilling op, laver en kollegial institution ikke den samme udstilling," siger Poul Erik Tøjner.

Cezánne og Giacometti

Han mener ikke, at museet med sin plan risikerer at starte en spiral, hvor de danske museer konkurrerer om at planlægge længere og længere ud i fremtiden.

"Jeg ville gerne se det museum, der kunne fremlægge en 15-års plan."

Ud over den store Max Ernst udstilling i 2009, vil Louisiana de kommende år fokusere på samtidskunst under overskriften 'Louisiana Contemporary', arkitektur og de store klassikere, hvoraf den største satsning bliver en udstilling med værker af Paul Cezánne og Alberto Giacometti i anledning af museets 50-års jubilæum i 2008. Udstillingen, der kommer til at rumme 120-130 værker, er også en personlig sejr for Poul Erik Tøjner, der siden han tiltrådte i år 2000 har ønsket at vise værker af Paul Cezánne.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu