Læsetid: 2 min.

Tomma Abts vinder Turner Prize

Den meget prestigefyldte og ofte kontroversielle britiske Turner Prize går til den tyske kvindelige abstrakte billedkunstner Tomma Abts. En kunststjerne er hermed født, og der er tale om god, gammel geometri på lærred. Mere hipt bliver det altså ikke
6. december 2006

Det er en check på 40.000 britiske pund, men først og fremmest er det en prestigefuld pris, der er tale om. En markering som må betegnes som en drøm for enhver kunstner. Turnerprisen er blevet uddelt årligt af Tate Gallery i London og diverse sponsorer siden 1984 og har som ingen anden kunstpris markeret de aktuelle strømninger på kunstscenen. Og det er heller ikke en overraskelse, at det er en kunst-maler, som er løbet med årets pris.

Maleriet har ikke haft bedre dage end det forgangne år, og her står hun så, Tomma Abts - en abstrakt figurativ kunstner med utallige udstillinger bag sig, med Turnerpris og 25.ooo britiske pund. De sidste 15.000 blev mandag aften spredt ud over det resterende felt af kunstnere, som bestod af Mark Titchner, Rebecca Warren og Phil Collins. Sidstnævnte kan man opleve under kunstdialog-seminaret Ideas & Processes på fredag på Kunstakademiet.

Det exceptionelle

Prisen markerer en kunstnerpræstation af en kunstner under 50 år i det forgangne år, som har været exceptionel i kvalitet og profilering. Og ifølge juryen, som både tæller britiske og udenlandske medier, museums- og kunst-profiler, så har Tomma Abts haft sit år i 2006. Ligesom stamfaderen til prisen J. M. W. Turner (1775-1851) er der i år tale om en kunstmaler med pensel, lærred og oliemaling som medie.

Tomma Abts er 39 år og tyskfødt, men arbejder og bor i London, og hun er karakteriseret ved et stramt formmæssigt sprog, som altid opbygges inden for en ramme på 48 x 38 cm. Selv om rammen er ufleksibel, opbygger hendes billeder sig fra en intuitiv tilgang til maleriet, hvor de figurative motiver bygges op lag for lag i olie- og acryl-maling. Hun beskriver selv sine billeder som "et koncentrat af de mange billeder nedenunder."

Først når billedet har opnået en styrke og identitet i sin form og sit udtryk, sænkes paletten, og billederne tildeles dernæst et fornavn - en identitet. Yderst; et nedkog af en underliggende og flygtig identitet. En proces indfanget med maling på lærred.

"Jeg starter i det abstrakte og forsøger langsomt at finde en konkret form, og jeg ved, at arbejdet er færdigt, når alt inden for rammen har fundet sin plads," forklarer Tomma Abts oven på prisoverrækkelsen.

Abts og kunsthistorien

Det er to udstillinger i 2006, som danner basis for udnævnelsen af Tomma Abts som årets markante kunstner:

Soloudstillingen på Kunsthalle Basel i Schweiz og Greengrassi Gallery i London. Gennem disse udstillinger har Tomma Abts understreget sin styrke og beriget det moderne abstrakte maleris billedsprog.

Den tyske fotokunstner Wolfgang Tillmans modtog Turnerprisen i 2000, og Tomma Abts er blot den anden tysker, som tildeles den fornemme pris. Der er dog tale om en helt anden kunsttilgang og kunstpraksis hos Tomma Abts: Grafisk elegance, kunstnerisk stringens og menneskelig fordybelse er ordene, men også de kunsthistoriske referencer, som Tomma Abts' billeder indeholder, er en del af de argumentationer, som følger prisen. De russiske form-eksplosioner med Vassily Kandinsky (1866-1944) eller den ungarskfødte Victor Vasarely (1908-1997) er ikke ubetydelige kunsthistoriske referencer. Men vigtigst: Tomma Abts har sit eget unikke sprog, som kan placere hende i kunsthistorien og blandt samtidens vigtigste abstrakte malere, som formår at bringe det abstrakte maleri ind i en ny tidsalder, trods de tydelige tilbageblik.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her