Læsetid: 3 min.

Torbens motor

Torben Brostrøm har en udviklet evne til opmærksomhed kombineret med et menneskeligt gehør
2. februar 2006

Torben Brostrøms stærke personlige udstråling manifesterer sig også rent fysisk: En ske krummede sig lydigt sammen, da Torben i sin tid for sjov ville efterprøve, om Uri Gellers magiske evner kunne forplante sig gennem tv-mediet, ellers funktionsdygtige printere bryder sammen, bare han er i nærheden af dem, harddiske går ned, e-postsystemer kollapser, og altid er der vrøvl med bilens mekaniske funktioner. Dette sidste kan måske også hænge sammen med, at Torben med forkærlighed køber brugte biler af en smart forhandler i Rørvig-området, hos hvem han er storkunde, fordi bilerne regelmæssigt må have udskiftet hele motoren.

Torben er vokset op dengang biler bestemt ikke var allemandseje. Men tidligt fik han smag for at tage med sin ingeniør-far rundt i navnlig det nordjyske område og gøre studier i landskaber og lokalsamfund. Senere som familiefar kørte han til Frankrig, kørte og kørte, så og så, spiste og snuste indtryk til sig. Sammen med Kirsten, sin kone, kørte Torben i moden alder landet tyndt som foredragsholder, bl.a. i den periode i 1980'erne, hvor han skrev læseplaner for grundskole, gymnasium og seminarium. Og nu turnerer han med børnene, bl.a. i Sydsverige. Torben kører ikke kun for at nu frem, men for at nyde turen. Hvis bilen da ikke er til reparation.

Dæmpede toner

Men Torbens egen motor fejler bestemt ikke noget. Den arbejder driftsikkert og suverænt. Torben kan, ligesom Rifbjerg, altid! Ingen skrivekvababbelse, ingen startvanskeligheder, ingen selvopgør undervejs. Torbens element er nemlig sproget, inspirationen kan være litterær eller udspringe af personlige erfaringer eller overvejelser. I 50 år har han taget del i det litterære kredsløb som brobygger mellem tradition og modernitet. Han har hele den klassiske danske, nordiske og europæiske litteratur med i bagagen, også fjernere litterære udtryksformer har inspireret ham, og han glemmer ikke, hvad han har læst.

På det område minder han som sin ældre kollega F.J. Billeskov Jansen, og det er vi mange, der misunder ham, samtidig med, at vi har stor glæde af det. For det er en fryd at læse hans artikler og bøger. Han udtrykker sig så at sige aldrig i kursiv og kun med modvilje i kursiv halvfed. Han lader andre om at råbe, og dog er man aldrig i tvivl om, hvad han mener.

Ideologisk styrede litterære frembringelser byder ham imod. I de varme årtier efter 1968 viste han sin modvilje mod at hælde traditionen over bord og omstøbe forståelsen af den efter politiske kriterier, og modreaktionen i disse år mod dette og mod den såkaldte kulturradikalisme byder ham også imod, bl.a. fordi han har oplevet, hvordan frigørelsen fra autoritære former, og undertrykkende religiøse systemer og forældede forestillinger om kønsroller 1930'erne og frem har forårsaget vækst i både kunst og samfundsliv.

Torbens skriverier, et ord han selv bruger jævnligt, er præget af dæmpede toner. Læs bare de smukke erindringsbøger, og kom så i gang med fortsættelsen, Torben! Eller læs hans artikler i denne avis, som han har fulgt i tykt og tyndt, nu også i tabloid-formatet! Men i Det Danske Akademi skal jeg love for, at han siger tingene ligeud. Der er dage, hvor lunten er kort og han slår ned for fode, men for det meste ytrer hans tilkendegivelser sig i velovervejede og velformede overvejelser, som i kredsene har stor vægt.

Evne til opmærksomhed

Allermest imponeret bliver man ved de årlige forfattermøder af to dages varighed, hvor akademiet indbyder en lille snes forfattere til at læse op af egne tekster, som endnu ikke er offentliggjort. På grundlag af intenst medhør kan Torben stille en diagnose og åbne en samtale, der yder både tekst og forfatter retfærdighed i den forstand, at også tekster med falske toner og digterpositurer, der byder Ålborg-drengen imod, behandles i en form, der fremmer det videre samtaleforløb.

Måske skyldes det pædagogisk erfaringer fra gymnasieskolen og de overliggende uddannelsesniveauer, måske. Men snarere er der tale om en udviklet evne til opmærksomhed kombineret med et menneskeligt gehør. Vi er mange, der har haft glæde af disse fine egenskaber underlæsning og samvær.

Jørn Lund er direktør for Det Danske Sprog- og Litteraturselskab. Formand for Kulturkanon-udvalgene

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her