Læsetid: 2 min.

Tosprogede skal testes i folkeskolen

Regeringen vil sprogteste tosprogede i folkeskolen. Eksperter roser initiativet, men peger på nødvendigheden af pædagogisk opfølgning
12. maj 2005

Regeringen vil med sit integrationsudspil udvide sprogscreening af tosprogede børn til også at omfatte folkeskolen. Tidligere har indsatsen været fokuseret på børn i førskolealderen, men fremover gøres der plads til en løbende evaluering af de tosprogedes danskkundskaber i folkeskolen.

"Med læsetest bliver det nemmere at opdage, når eleverne ikke har lært, hvad de skal kunne inden de forlader skolen," sagde Bertel Haarder ved gårsdagens præsentation af integrationsudspillet.

Regeringen lover, at kommunerne senest i 2007 får screeningsmaterialer og test stillet til rådighed. Det falder i god jord hos Jens Skovholm, som er leder for videnscenter for tosprogethed og interkulturalitet ved CVU Storkøbenhavn og Nordsjælland. Han er godt tilfreds med, at regeringen tager konsekvensen af, at mange tosprogede elever hidtil ikke har fået tilstrækkelig undervisning i dansk som andetsprog.

"Derfor er det godt, at man vil give lærerne redskaber til en løbende sproglig evaluering. Men nu må vi se på det endelige materiale og samtidig vurdere, hvilke forudsætninger man giver de lærere, der skal gennemføre testene. For det er afgørende, at der følger vejledning og undervisning med," siger han.

Debat og efteruddannelse

Professor i tosprogethed ved Danmarks Pædagogiske Universitet, Anne Holmen, lægger også vægt på, at sprogtesten følges op pædagogisk.

"Testen er jo ikke værdifuld i sig selv. Det er en god ide at udvikle redskaber til sproglig vurdering, men hvis man vil forbedre børns udbytte af skolegangen, er det vigtigt at forbedre kvaliteten af pædagogikken," siger hun.

Anne Holmen peger på, at der rundt om på skolerne mangler viden om de pædagogiske tiltag, der skal følge op på et mindre godt testresultat.

"Det er enkelte lærere, der ligger inde med den spidskompetence. Derfor må vi sikre en bred faglig debat og efteruddannelse til lærere og skoleledere, så alle bliver i stand til at følge op på testen," siger hun.

Regeringen lægger desuden vægt på, at tosprogede kommer i gang med et uddannelsesforløb lige efter folkeskolen. Derfor vil VK sikre relevante uddannelsesmuligheder til alle unge, og det skal blandt andet ske ved at belønne de erhvervsskoler, der gør en ekstra indsats for at finde praktikpladser.

"Vi skal give de unge mulighed for at vise, hvad de duer til i praksis, i stedet for at de kun bliver vurderet på, hvordan det gik i niende klasse," sagde undervisningsminister Bertel Haarder.

Derudover lægges der et ekstra ansvar over på forældre til teenagere, som ikke kommer i gang med en uddannelse.

Regeringen lægger op til, at forældre til 15-17-årige, som ikke enten er i uddannelse eller i job med uddannelsesperspektiv, får frataget børnechecken.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her