Læsetid: 3 min.

Trafikalsk politik

28. juli 2003

DE TRAFIKPOLITISKE meldinger, der nåede medierne op til weekenden, kunne umiddelbart forekomme lidt forvirrende. I flere dage havde de dertil indrettede ordførere fra et bredt spektrum af partier forsikret offentligheden om, at der nu måtte ske en opstramning. Anledningen var så trist, som tænkes kunne. Ni mennesker på pensionistudflugt i en minibus blev for en uge siden dræbt på en landevej tæt ved Viborg, da en 18-årig chauffør mistede kontrollen over sit lastvognstog. I et forsøg på at komme tilbage fra en utilsigtet udflugt til vejrabatten speedede han så kraftigt op, at den tungt lastede anhænger slog ud og ramte det mindre køretøj. Målt i antallet af omkomne var det den værste trafikulykke i lang tid.
Ganske naturligt måtte politikere, der ikke har været lige så ferieramte som statsministeren selv, reagere både omgående og beslutsomt. Over et bredt spektrum hæftede de sig ved chaufførens unge alder. Igennem den lovgivning, de har indflydelse på, lovede de at forhindre en gentagelse.
Om den mest hensigtsmæssige foranstaltning herskede der dog ikke enighed. Nogle mente, at det ville være nok at sætte kravet til mindstealder for lastbilchauffører op fra 18 til 21 år. Andre hæftede sig ved, at det snarere handler om erfaring. Derfor foreslog de, at der skulle stilles krav om en erfaring på mindst tre år med et almindeligt kørekort, før det såkaldt store kort kan erhverves.

ALLE DISSE udtalelser fra trafikpolitiske og andre ordførere blev fremsat, inden det med mindste grad af sikkerhed var blevet fastslået, hvad der var årsagen til ulykken. Den er politiet rent faktisk stadig i gang med at undersøge. Men øjeblikkets stemning fik lov til at diktere de politiske udmeldinger.
Mennesker med en vis indsigt i disse sager har vel næppe undret sig, da de jo må formodes at være fortrolige med niveauet i dansk trafikpolitik. På den anden side krævede det et vist mod af dem på et tidligt tidspunkt at sige fra. Ikke desto mindre vovede repræsentanter for både arbejdsgiverforening og fagforbund at gøre opmærksom på, at de hurtigt udtænkte politiske forslag til en såkaldt løsning sandsynligvis ville gøre mere skade end gavn.
Et nærliggende eksempel på, hvad der var blevet overset i farten af stort set alle fra Dansk til Socialistisk Folkeparti, var den kendsgerning, at nylige og dybtgående undersøgelser, som en ekspertgruppe under Vejdirektoratet har udført, ikke kan godtgøre nogen årsagssammenhæng mellem chaufførernes alder og antallet uheld med lastvogne. Langt større betydning har overtrædelse af fartgrænser, uopmærksomhed og i et vist omfang dårlige bremse- og undvigelsesegenskaber på køretøjerne. Dertil kommer, at en særlig dansk aldersgrænse for erhvervschauffører næppe kan gennemføres isoleret uden at komme i karambolage med de fælles regler i EU.

ET GENKENDELIGT eksempel på en såkaldt hovsa-løsning kunne med andre ord være under optræk. Men før der bliver tale om en beslutning, vil sagen sandsynligvis være forsynet med nye aspekter. De udspringer af den bemærkelsesværdige drejning, den trafikpolitiske sommerdebat tog i løbet af mindre end en uge. Hvor de politiske udtalelser til en begyndelse var koncentreret om at skabe større sikkerhed på de danske landeveje, handlede de ved ugens slutning om at sætte fartgrænserne op. Målt på udtalelser fra en række ordførere og ferievagthavende politikere tegner der sig et flertal for, at bilister kan sætte farten op på en række vejstrækninger uden at få problemer med færdelsespolitiet.
Umiddelbart kan det fremtræde som en direkte selvmodsigelse. Men sådan forholder det sig ikke. Der er blot tale om almindelig sommerpolitik. Hvis noget af det, der nu bliver talt om, senere hen skulle blive til lovgivning, så meget desto bedre. Men skulle det ikke ske, så er også det nemt at leve med.
Til gengæld viser hele debatten, at større perspektiver har det mere end svært, når det gælder trafikpolitikken. Når det nu nok engang er blevet konstateret, at store – og sandsynligvis dårligt lastede vogntog – kan være en dødelig risiko på landevejene, er det eneste fornuftige alternativ at få sådanne transporter flyttet over på jernbanenettet. Men hvilken politiker har fremhævet den mulighed? Hvis det er sket, er det i hvert fald uden den gennemslagskraft, der er nødvendig for at nå frem til den bredere offentlighed – selv under sommerpolitikkens særlige vilkår.

tok

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu