Læsetid: 3 min.

Tv-spots for universiteter i Brasilien

30. marts 2006

Her i Salvador (Brasilien) er det højsommer og dermed tid for vestibular. Vestibular er propædeutiske kurser for, hvem der gerne vil ind og studere på universiteter og højskoler for korte og mellemlange uddannelser. Ud over et føderalt universitet og et, der drives af delstaten Bahia, har byen et privat katolsk universitet og knap en snes private læreanstalter, der udbyder undervisning på universitetsniveau. Eller i hvert fald i deres reklamer hævder at gøre det.

En læreanstalt, der vil have mange studenter, skal i første omgang sørge for at få mange ind på vestibular, for jo flere, man får ind, desto flere vil alt andet lige bestå adgangsprøven, der afslutter vestibular, og kunne starte på de egentlige studier. Så konkurrencen er benhård. Den udkæmpes især på TV. Læreanstalternes reklamespots fylder godt op i TV-kanalernes samlede udbud af reklamer.

Hvad får potentielle ansøgere så at vide i disse spots? Ikke en hujende skid! De ser massevis af glade ansigter i nærbillede, nu og da en ligeledes smilende lærer ved en tavle, glimt af bygninger. Plusord som kompetence, karriere, chancer, måske viden og etik flimrer hen over skærmen. Nogle gange nævnes de tre-fire mest populære studieretninger ved navn. Først og fremmest vises en masse kreativ grafik, der skal positionere læreanstaltens navn og logo, dens brand. Sendetid er dyr, så spotten er kort for det er vigtigt, at den gentages tit, så man slår navnet fast. Besked om, hvad det er for lærdom og indsigt, man kan tilegne sig på den pågældende institution, er stort set fraværende. Der gives heller ingen informationer, som kan tjene til at sammenligne den med konkurrenterne det forbyder reklameverdenens kollegiale kodeks.

Som formidling af relevant information er det hele intet værd. Men kampagnerne koster læreanstalterne en ganske net sum penge hvert år. Man er nødt til at bruge professionelle reklamebureauer, for det gør konkurrenterne; og man skal også kunne hamle op med reklamerne for biler, øl, julegaver og karnevalsbilletter. Anseelige summer flyttes til reklamebudgettet og tages fra - undervisningen, naturligvis (hvor skulle pengene ellers komme fra?). Er man heldig og får fyldt sine vestibular-kurser, kommer pengene ind igen i studiegebyrer, ellers er det ren tilsætning, og det økonomiske grundlag for næste års konkurrencerunde dermed svækket. Hvor man så må investere endnu mere i endnu mere 'hårdtslående' og grafisk kreative reklamespots for at vende udviklingen...

Dette tegner til at blive fremtiden for danske læreanstalter også, jo mere regeringens ideologipolitik om øget konkurrence på uddannelse slår igennem. Dens nære venner i mediebranchen vil glæde sig over den forøgede omsætning. Mens læreanstalterne vil være nødt til at tage af de i forvejen knappe midler for at sikre, hvad et enkelt centralt tilmeldingssystem før kunne klare, nemlig at studiepladserne nogenlunde blev fyldt op og kapaciteterne udnyttet. Og snart vil læreanstalterne være fristet til at ændre på fagudbudet, så det bedre passer med, hvad nogle aldeles branchefremmede reklamefolk mener, de kan 'sælge' i 30-sekunders tv-spots.

Således vil der uvægerligt ske det stik modsatte af den erklærede intention, som jo var, at konkurrence skulle give kvalitetsforbedring. Og dermed sker det samme, som for længst også er sket ved amerikanske universiteter og colleges, når vi lige bortser fra de par snese - stenrige - institutioner, vi altid hører om og får at vide, vi skal måle os med. En brasiliansk universitetsby i vestibular-tiden er én stor advarsel imod at følge VK-regeringens uddannelsespolitiske linie. Men er der nogen, der gider høre og se, før det er for sent?

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu