Læsetid: 2 min.

Tvivlsomt forlæg

Mediekampagne vil indgyde tyskerne større selvtillid og moralsk mod - men dens motto har et kedeligt fortilfælde i en nylig og dyster fortid
30. november 2005

BERLIN - Bagmændene bag en omfattende mediekampagne til 225 mio. kr., der skal incitere til en mere positiv selvfølelse blandt tyskerne, må nu - dybt forlegne - konstatere, at Adolf Hitlers NSDAP allerede har brugt deres koncept for år tilbage.

Tysklands medier og forlag lancerede i september en ekstraordinær kampagne under mottoet Du bist Deutschland ('Du er Tyskland'), med reklameindslag i aviser og tv, der fremhæver de særlige dyder ved at være tysker.

Projektet, som eksponerer nationens sportshelte og berømtheder i peptalkende roller, har til formål at ændre på tyskernes generelt så pessimistiske selvopfattelse og dermed bidrage til at løfte Tyskland ud af det politiske og økonomiske hængedynd, det i dag har så svært ved at hive sig op af.

"Spørg ikke, hvad andre kan gøre for dig," insisterer Tysklands olympiske skøjtestjerne Katarina Witt i et tv-spot, der vil løbe hen over tv-skærmene først i det nye år. "For du er selv de andre. Du er Tyskland," tilføjer hun.

Nu viser det sig imidlertid, at nazisterne fandt på nøjagtig det samme slogan for over 70 år siden. Et kornet sort og hvidt fotografi taget i sydtyske Ludwigshafen i 1934 viser et gigantisk portræt af Adolf Hitler med et banner udhængt underneden, der demonstrativt proklamerer 'Denn du bist Deutschland'. Slagordet var udmøntet i anledning af, at Joseph Goebbels, Hitlers propaganda-minister, skulle holde tale ved et politisk massemøde i byen.

Gravet frem af arkivet

Lars Cords, talsmand for Du bist Deutschland-kampagnen indrømmer, at tilrettelæggerne af medieoffensiven "er meget lidt begejstrede" over denne opdagelse. "Vores kampagne tager på det skarpeste afstand fra nationalsocialisme, racisme og alle former for nynazistisk aktivitet," understreger han.

Det anstødelige foto fra nazitiden er draget fra gemmerne af Stefan Mörz, bibliotekar og lokalhistoriker i Ludwigshafen og forfatter til en bog om sin hjemby, der udkom i 1999.

"Hver gang jeg ser sloganet Du bist Deutschland på tv, kommer jeg til at tænke på nazi-fotografiet fra '34," siger han.

Ubehageligt nok for kampagnens tilrettelæggere har fotoet efterhånden fundet vej til adskillige bloggeres internethjemmesider, hvor det som oftest ledsages af lidet smigrende bemærkninger om det aktuelle Du bist Deutschland-projekt.

"En grim og pinlig parallel, der må give os alle anledning til at tænke dybere over forskellene mellem marketing og propaganda," skriver en blogger eksempelvis.

© The Independent og Information

Oversat af Niels Ivar Larsen

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her