Læsetid: 3 min.

Ude af proportioner

18. oktober 2003

Det begyndte ellers så godt. DR’s søndagstilbud i primetime, Nikolaj & Julie, skulle være en frisk dramaserie om helt almindelige mennesker med helt almindelige problemer, som helt almindelige tv-seere kunne forholde sig til og spejle sig i. Hvordan håndterer young, urban professionals problemer med skilsmisser, ægtefæller, kærester, børn og forældre? Hvordan finder de den rette balance mellem privatliv og arbejdsliv? Det er nogle af de spøgsmål, som Søren Svejstrups hverdagsdrama ville svare på.
Tilmed havde serien det originale udgangspunkt, at de to hovedpersoner, Nikolaj og Julie, gik fra hinanden i første afsnit, og serien ikke efterfølgende var den sædvanlige to-mennesker-mødes-kærlighedssang, men i stedet handlede om to mennesker, der skulle lære at leve uden hinanden.
TV2’s onsdagssatsning, Forsvar, skulle være et retsdrama efter amerikansk forbillede og omplantet til en noget mere jordnær, dansk virkelighed. Med en håndfuld advokater og deres klienter som det menneskelige omdrejningspunkt ville man sætte fokus på, hvordan det danske restvæsen fungerer, udtalte manuskriptforfatterne. Der er nemlig en verden til forskel på, hvordan en retssag bliver afviklet i Danmark og i USA.
Tilmed er retssalen et velegnet forum til diskussion af moralske og etiske spørgsmål som abort, aktiv dødshjælp og sexchikane – hvilket illustreres i mange af de amerikanske serier i genren.

Hvert afsnit af Nikolaj & Julie er en lavine af ulykker, og i løbet af serien er det bare blevet værre og værre. Til at begynde med var det nok med ét dødsfald, én skilsmisse, én fyring, én tvangsindlæggelse eller én ulykke pr. afsnit. Nu vælter de oven i hinanden, og det er utroligt, at hovedpersonerne stadig har forstanden i behold.
Da vi forlod Nikolaj og Julie sidste søndag, lå Julies liv (stadig) i ruiner. Hun er blevet fyret for inkompetence, men det er i virkeligheden, fordi hun er gravid. Den alkoholiserede far til hendes ufødte barn er kørt galt med hendes og Nikolajs datter, Emma, med en promille på 1,4. Og nu vil Nikolaj lægge sag an mod Julie for at få forældremyndigheden over Emma. Seriens andet par, Karina og Frank – hr. og fru Danmark – skal skilles, fordi hun har være ham utro med naboen. De to har ellers været publikums sikre havn i de rørte vande.

Og hvad er det egentlig for sager, der bliver ført i Forsvar? En kendt sportsmand slår ved et uheld en mand ihjel, der truer med at afsløre sportsmandens østtyske kones forbindelse til Stasi. En kendt skuespiller bliver knaldet for at skjule kokain i sit klædeskab og simulerer på opfordring af sin advokat et sammenbrud i retssalen. En lammet politimand blinker med øjnene og frikender dermed sin stedsøn for at stå bag mordforsøget på ham. En butler ryger i fængsel for at have taget imod syv millioner kroner i løn fra sin excentriske arbejdsgiver.
Det bliver stadigt mere outlandish og har ikke meget med den virkelighed at gøre, som findes lige uden for advokatfirmaet Frank & Christensens kontor på Halmtorvet.
Lige siden den flamboyante advokat Leo Zilenski gjorde sit ikke særlig diskrete indtog i serien – og på kontoret – har det oftere drejet sig om ham, hans kokainmisbrug og ufine, ulovlige arbejdsmetoder end om hans mere anstændige og hæderlige kolleger og deres mindre profilerede, men mere menneskelige sager.

Der er ikke noget usædvanligt i, at man skærper konflikterne eller højner dramaet i en tv-serie. Det kan være nødvendigt for at holde fast på de troløse tv-seere. Men folkene bag både Nikolaj & Julie og Forsvar tør øjensynligt ikke stole på, at deres helt almindelige personer og helt almindelige konflikter er interessante nok i sig selv. Det kunne de ellers godt. I stedet vrider de figurer og situationer ud af proportioner og dropper alle forsøg på autenticitet. Fiktionen forvandler sig fra drama til sæbeopera, og troværdigheden ryger sig en tur.
Så hellere en kulørt melodramaserie som Taxa, hvor man ikke lægger skjul på, at man skamløst spiller på de store følelser. Eller en rendyrket genreserie som Rejseholdet, hvor personerne er underordnet genrens mekanik og det drama, der ligger i de forbrydelser, der er seriens motor.

CMC

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu