Læsetid: 2 min.

Udflugt med døden

De unge skuespillere i Jacob Aaron Estes' skæbnedrama 'Mean Creek' giver handlingen tyngde og troværdighed
3. juni 2005

Stephen Kings Stand by Me, der i 1986 blev filmatiseret af Rob Reiner, og Susan E. Hintons ungdomsromaner synes at have stået fadder til Jacob Aaron Estes' glimrende debutfilm, skæbnedramaet Mean Creek (2004). Ligesom de to forfattere cirkler den amerikanske instruktør og manuskriptforfatter omkring emner som uskyldstab, overgangen fra barn til voksen, venskab, loyalitet, det ofte problematiske forhold mellem brødre og de onde ting, børn gør mod hinanden.

Mean Creek handler om den stille Sam (Rory Culkin), der en dag får tæv af skolegårdens bølle, den overvægtige og selvbevidste George (Josh Peck), som hele tiden render rundt og filmer sig selv med sit elskede videokamera. Sammen med sin mere udadvendte storebror, Rocky (Trevor Morgan), og dennes venner, Marty (Scott Mechlowicz) og Clyde (Ryan Kelley), planlægger Sam et udspekuleret hævntogt. De vil lokke George med på en sejltur på den lokale flod, få ham til at smide tøjet og hoppe nøgen i vandet, hvorefter de vil forlade ham.

George viser sig dog også at rumme andre, mere positive sider, end Sam og Co., der også inkluderer Sams kæreste, Millie (Carly Schroeder), havde regnet med, og de beslutter sig for at afblæse hævnaktionen. Alligevel ender udflugten helt galt, da George finder ud af sandheden om, hvorfor han er med, og endnu engang viser sit ondskabsfulde ansigt.

Tyngde og troværdighed

Pointen i Jacob Aaron Estes' film er naturligvis, at vi alle er komplekse individer, og ligegyldig hvor dumt, vi opfører os, så er der en forklaring på det. Indimellem insisterer Mean Creek dog på at forklare alt med letforståelige hovedsætninger, og psykologien bliver for firkantet.

"Han er jo bare en dreng med problemer," siger Millie f.eks. om George, der skaber sin egen virkelighed med sit kamera, og Estes lader den karismatiske Marty være plaget af mindet om en voldelig far, der tog sit eget liv, mens Clyde bliver drillet med, at han bor sammen med sin bøssefar og dennes kæreste.

Men Mean Creek er en god film og langt fra den gængse, amerikanske ungdomsfilm. Det skyldes ikke mindst de unge skuespillere, der alle slipper mere end hæderligt fra deres vanskelige roller og giver dem tyngde og troværdighed før og efter det afgørende øjeblik, hvor de konfronteres med deres egen moral og får taget resterne af deres uskyld.

Dialogen er realistisk og scenerne mellem personerne fuld af ægte liv. Uden de store armbevægelser får Estes etableret deres i bund og grund begivenhedsløse tilværelse, og man suges ind i denne både lille og store verden takket være de stemningsfulde, mættede billeder, der vækker minder om 70'ernes rastløse filmstil.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her