Læsetid: 2 min.

Undervisningsministeriet: Heldagsskoler er ulovlige

Undervisningsministeriet afviser forsøg med heldagsskole. Dermed går ministeriet imod anbefalinger fra Velfærdskommissionen og regeringens ghettoudvalg
23. januar 2006

Heldagsskoler er i strid med loven. Sådan lyder konklusionen fra Undervisningsministeriet, der nu har færdigbehandlet en ansøgning fra Århus Kommune.

Flere skoler i ghettoområder med mange tosprogede elever ønskede mulighed for at styrke integrationen ved at kombinere leg og læring med lektiecafeer og dermed holde børnene længere i skolen. Men ministeriet fastslår, at obligatoriske fritidsaktiviteter er forbudt, og dermed må kommunen opgive sin plan.

"Det er overraskende og ikke særlig gavnligt. Hvis man skal ghettoiseringen til livs er heldagsskolen en interessant model, der bør afprøves," siger formand for regeringens programbestyrelse mod ghettoisering, Jørgen Nue Møller.

Programbestyrelsen kom i november med den første række anbefalinger til forbedringer af de 19 mest belastede områder i landet, og på dagsordenen var en uddannelsesindsats med helhedsskoler som element.

"I disse områder er der et betydeligt antal børn, som har et stort behov for grundig og omfattende undervisning, som rækker ud over det sædvanlige danske niveau. De trænger til et rygstød fremad i det danske samfund, og ofte kan forældrene have svært ved at give dem den fornødne støtte. Derfor er heldagsskolen et godt forsøg," siger Jørgen Nue Møller.

Også Velfærdskommissionen pegede i deres udspil på heldagsskoler som en vej til bedre integration og en forbedring af det generelle uddannelesesniveau.

Dispensation unødvendig

Mens regeringen og Dansk Folkeparti afviser at tvinge børn til at gå i skole i en hel dag, mener Socialdemokraterne, at kommunerne skal have mulighed for at gennemføre forsøg med heldagsskoler.

"Jeg forstår simpelthen ikke, hvorfor en kommunal bestyrelse, der ønsker forsøg med heldagsskoler, skal søge dispensation hos ministeren. Desuden undrer det mig, at man giver afslag, da Bertel Haarder fra sin tid som integrationsminister ved, at man har gode erfaringer med helhedsforløb i f.eks. ghettoområder. Men det er ikke kun en fordel for de tosprogede elever - alle børn kan have gavn af det," siger uddannelsesordfører, Christine Antorini.

Partiet har som en del af deres folkeskoleoplæg rejst forlag om at kommunalbestyrelser selv skal kunne træffe beslutning om forsøg med heldagsskoler uden at skulle have ministeriets godkendelse.

Men trods lignende ønsker fra Odense og Esbjerg om at måtte forsøge sig med heldagsskoler, så mener formand for KL' s Børne- og Kulturudvalg, Bjørn Dahl (V) ikke, at heldagsskoler er vejen frem.

"I de høje klasser har eleverne i forvejen et skema, der med lektielæsning minder om et fuldtidsarbejde. Man kan sagtens styrke fagligheden i SFO'erne med lektiecafeer, men det er vigtigt at det ikke bliver en tvang. Desuden har børn godt at af skifte miljø, så hele dagen ikke skal tilbringes på skolen," siger han.

I Århus var borgmester og rådmænd ellers nået til enighed om, at heldagsskoler skulle gennemføres på tre skoler i den vestlige bydel.

Nu bliver der i stedet tale om en moderat version, hvor man indfører en længere og mere målrettet undervisningstid med studieværksted og lektiecafe, mens fritidsaktiviteterne bliver frivillige.

"Det bliver en 90 procents løsning i stedet for en 100 procents, men det slår os ikke ud. Men jo - vi risikerer, at netop de elever, som har mest brug for mere lektiehjælp, nu går glip af den," siger børn- og ungerådmand, Louise Gade (V) til Jyllands-Postens internetavis.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu