Læsetid: 3 min.

Undskylds- og budskabstræning

Når man har lagt sig fast på et budskab, så vig ikke en tomme - og gentag det!
3. marts 2006

DR's forbrugerprogram Kontant med den energiske vært Anders Bech Jessen er interessant på flere måder. Ud over den omsiggribende brug af skjult kamera, som oftest slet ikke er nødvendig som andet end et dramaturgisk fif, er programmet blevet mere og mere opsøgende, konkret og vedkommende. Senest i afsløringen forleden af, hvordan en lang række virksomheder - herunder Tv-Danmark - groft har overtrådt bestemmelserne om overtakserede SMS'er og anvendelsen af mobiltelefonen som købsinstrument. I de konkrete tilfælde har Kontants omtale medført at vildledte kunder har fået deres penge tilbage. Respekt !

Kontant-redaktionens forbrugerjournalistik er endnu et eksempel på den magt, medierne har på enkelt-sagerne. Vi er ikke så sikre på, at det har en generelt opdragende virkning, men det er under alle omstændigheder positivt og giver en glad varme i kroppen, at retfærdigheden så sker fyldest og en enkelt lille mand, kvinde eller barn, opnår en selektiv retfærdighed. Lige som kolde og ufølsomme ministre og direktører bliver varme, medfølende og forstående, når de overrækker checken eller opholdstilladelse til den, de først fik øje på, da medierne tog sagen op.

I Kontant kan vi også se de kontante resultater af erhvervslivets større og større investering i medierådgivere og kommunikationseksperter. Fra at benægte fakta, tale uden om eller slet ikke at tale, har erhvervslivet nu lært det. Der går næppe et program, uden at de indkaldte repræsentanter for dette eller hint firma for åben skærm beklager fejlen og med et ærligt blik afgiver løftet om, at forbedre sig. Vi har sat en tilbundsgående undersøgelse i gang. Undskyld, undskyld, undskyld.

Det er den sikreste interview-stopklods. Hvad er det opfølgende spørgsmål efter en undskyldning? En undskyldning efterfulgt af et løfte om at forbedre sig er urørligt! Det er i den grad i overensstemmelse med god opdragelse og lutheransk-evangelisk livsopfattelse at det ikke kan være bedre.

Vig ikke en tomme - og gentag, gentag

Her er pengene til rådgivning og medietræning givet godt ud. I standard-medietræningen indgår også et andet element: Budskabstræning. Den ultrakorte version er, at man skal fastlægge det budskab som - uansat hvad - skal udgå fra virksomheden, organisationen, departementet eller regeringen. Et budskabstrænet interviewoffer besvarer et hvilket som helst spørgsmål på samme måde. Det er en interview-stopklods, der er næsten lige så god som undskyldningen

Svaret kan varieres. Det kan være "Før jeg svarer på dit spørgsmål, skal jeg lige gøre opmærksom på, at hele denne sag jo handler om..." (her indsættes budskabet). Eller: "Først og fremmest kan vi jo være enige om, at denne sag handler om..." (her indsættes budskabet). Eller i en debat: "Der er nogen spændende betragtninger i det, du har sagt... men i bund og grund handler dette jo om ytringsfrihed." (Venstres udenrigsordfører, Troels Lund Poulsen, i P1-debatten med professor Ove K. Pedersen om krigens logik)

Når man har lagt sig fast på budskabet, skal man holde fast, ikke vige en tomme - og gentage det, så det ikke er til at komme uden om. Frygt ikke, at nogle medier måske vil sætte spørgsmålstegn ved det. Det gør de jo altid, de sataner. Men det betyder ikke noget. Tv har for lidt tid til at bore i det. Journalisterne stiller alligevel sjældent de virkeligt farlige spørgsmål. Og hvis budskabet er enkelt, almenmenneskeligt forståeligt og fornuftigt, kan selv den skarpeste akademiske argumentation ikke rokke ved det.

Statsminister Anders Fogh Rasmussen er en af de få danske politikere, der har fattet, hvad det handler om i informationssamfundet. Det handler om at fremføre enkle, forståelige og fornuftige budskaber og så holde fast i dem. Uanset hvad, hvordan eller hvornår. Med positive øjne kaldes det konsekvens og principfasthed. Med negative kaldes det manipulation, mangel på samtale-villighed og urimelig stædighed. Medierne kan kommentere, debattere og kritisere alt, hvad de vil - det betyder ikke noget, så længe budskabet er klart nok.

Budskabet er i den igangværende debat og krise er, at dette handler om ytringsfriheden. Det er her, at fårene skilles fra bukkene. Budskabet er magtfuldt og gennemtrængende. Uanset hvad, medierne gør, trænger budskabet igennem med massiv effektivitet. Nuancer har ingen gennemslagskraft.

Det er en ældgammel sandhed. Jeg lærte den udenad i min barndoms latintimer. Alle Ciceros taler sluttede - uanset talens emne - med sætningen: "... ceterum censeo Carthaginem esse delendam!" - (i øvrigt mener jeg, at Karthago bør ødelægges). Uden at have modtaget professionel budskabs- og interviewtræning havde Cicero styr på moderne kommunikation - og Karthago blev ødelagt.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu