Læsetid: 1 min.

Universiteter tredobler reklameudgifter

18. juni 2007

Universiteter, handelshøjskoler og andre uddannelsesinstitutioner har på blot syv år tredoblet deres reklameudgifter. For at tiltrække flere studerende er universiteterne gået fra at bruge 52 millioner i 1999 til 155 millioner sidste år, skriver Politiken. Ifølge Gallup Addfacts vil udgifterne til markedsføring i år formentlig nå et pænt stykke over 200 millioner kroner. Studiechef Jakob Lange fra Københavns Universitet samt reklamefolk tvivler på, at annonceringen overhovedet har nogen effekt.

I dagbladet Politiken kritiserer studiechef Jakob Lange og kreativ direktør Frederik Pleisner fra reklamebureauet Propaganda McCann, at stort set al markedsføring er rettet mod de unge, der alligevel vil tage en uddannelse.

Børne- og Kulturdirektør i Næstved Kommune Per B. Christensen udtrykker bekymring for tendensen, og han frygter, at hvis der ikke bliver sat en stopper for markedsføring i det omfang man ser nu, vil det sprede sig til ungdomsuddannelserne. "Universiteterne burde måske drøfte med deres ministre, Helge Sander (V) og Bertel Haarder (V), om man ikke i højere grad skulle indføre nogle etiske regler om, hvad man gør, og hvad man ikke gør, så man kan skrue ned for blusset og bruge pengene på at udvikle gode uddannelser i stedet for," siger Per B. Christensen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu