Læsetid: 3 min.

De urørlige

Trods forbud siden 1950 lever det indiske kastesystem stadig i værste umenneskelighed. Og ny film viser, hvordan det inficerer meget mere end hinduismen
24. maj 2007

Religion eller kultur. Hvad kommer først, og hvad er sandhed eller misbrug af religionen? Vi diskuterer det i forhold til ære og skam, og vi diskuterer det her i Danmark især i forhold til muslimske miljøer. Koranen sætter kulturelle normer, men Koranen får også skyld for mangt og meget, der er historisk kulturelt begrundet, men ikke kan begrundes religiøst.

I Indien diskuterer man det også, selv om man helst ikke vil. Indien er en fremstormende og på mange måder meget moderne økonomi, men Indien er også trukket tilbage og ned af et umenneskeligt og uværdigt kastesystem. Indiens regering raser, hver gang kastesystemet sammenlignes med apartheid og racisme, men urørlige kasteløse udsættes stadig for ufatteligt nedværdigende og umenneskelig behandling. Det rækker fra urørlige, der tvinges til at stå af deres cykler, når de kører igennem højkaste-kvarterer, og til mord (mange mord) på kasteløse, der prøver at rejse sig i protest, eller som blot søger at få simple menneskerettigheder respekteret.

Praktiseres stadig

I artikel 17 i den indiske forfatning af 1950 står der, at "urørlighed er afskaffet, og det er forbudt at praktisere det under enhver form. At stille nogen ringere eller udelukke nogen på grund af 'urørlighed' er en forbrydelse, der straffes efter loven".

Alligevel praktiseres urørlighed og gennemgribende diskrimination af urørlige kasteløse. Og det er ofte uendeligt svært at få det straffet efter loven.

Opdelingen af befolkningen i et utal af historiske og til dels erhvervsbetingede kaster og underkaster er begrundet i den altdominerende indiske religion, hinduismen. Der er altså ingen tvivl om den religiøse baggrund, men en ny indisk film viser, at det går meget meget længere.

Den indiske menneskerettighedsaktivist og dokumentarfilminstruktør Stalin K. har lavet en ny film, India untouched, om udbredelsen af det indiske kastesystem i dag, og et af dens chokerende budskaber er, at kaste-opdelingen og urørlighed i Indien i dag praktiseres både i kristendommen, i islam, i sikhisme og sågar blandt de regerende kommunister i Kerala.

Der er både gennem den nyere og ældre historie mange eksempler på, at kasteløse er konverteret til andre religioner for at slippe væk fra urørligheden og diskriminationen. Det har givetvis også på det personlige og individuelle plan haft betydning for mange kasteløse og lavkaste-indere. Men filmen viser, at det samfundsmæssigt er umuligt at undslippe det indiske kastevæsen i det indi-ske samfund. Det er overalt.

Traditionen flytter med

Kulturen, traditionen og historien er så stærk, at den flytter med fra religion til religion. Og for brahminer og anden overklasse og -kaste i dette apartheid-system er det bekvemt at fastholde et mønster, der sikrer et uendeligt antal underbetalte og groft udnyttede undermennesker til det mest beskidte og ilde ansete arbejde.

Stalin K. har tidligere lavet en prisbelønnet og meget anerkendt film om Indiens kasteløse. Lesser Human hedder den.

Den nye film er optaget i otte indiske stater og beskæftiger sig med kastesystemet i fire forskellige religioner. Det er formentlig den grundigste filmiske behandling af kastesystemet nogensinde.

I et interview med Times of India fortæller Stalin K, at en af de virkelig triste konstateringer var, at man også fandt kastesystemet i sikhismen. Sikhismen er en variant af hinduismen, der udviklede sig i 1500-tallet, blandt andet som et svar på kasteopdelingen i hinduismen. Nu er der forskellige døre for forskellige kaster i i Sikh-templet i Amritsar, og der er eksempler på, at folk har fået bank, hvis de har valgt den forkerte dør. Det var et chok, siger Stalin K.. Et andet var at finde praktiseret kasteopdeling og diskrimination af kasteløse i det kommunistiske Kerala.

Stalin K. bliver spurgt, om de unge intellektuelle indere er mere bevidste om problemet i dag. Han svarer, at de tværtimod er mere fordomsfulde. Og de undgår at tale om det.

Religion eller kultur. Religion og kultur. Religiøst betinget historisk kultur, der har fået en sådan umenneskelig styrke, at den også gennemsyrer de konkurrerende religioner og politiske systemer. Og dermed får nye religiøse og politiske dimensioner.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu