Læsetid: 4 min.

USA's krig - ude og hjemme

Under banneret 'Hot Doks' blænder TV 2 sommeren over op for en stribe af de senere års absolut bedste dokumentarfilm. Vi har smugkigget på to af filmene, som fra forskellige vinkler tager pulsen på det amerikanske samfund
20. juni 2005

Hører man til dem, der fandt emnet i Michael Moores Guldpalmevinder fra 2004, dokumentaren Fahrenheit 9/11, vigtigt, men havde svært ved at sluge den stærkt manipulerende form, kan det anbefales at tænde for filmen Why We Fight, når den vises på TV 2 som en del af stationens sommerserie Hot Doks. Why We Fight vandt hovedprisen på dette års Sundance Festival i USA. Titlen lægger sig på elegant vis mellem det spørgende og det konstaterende, og på tilsvarende vis veksler filmen mellem at stille spørgsmålet: "Hvorfor går vi i krig?" og at forsøge at besvare det gennem en fremstilling og en analyse af den amerikanske krigshistorie siden 1940'erne. Samtidig refererer titlen til en serie propagandafilm, som den berømte instruktør Frank Capra blev bestilt til at lave under Anden Verdenskrig for at styrke amerikanernes kampmoral.

I den nye film er argumentationens omdrejningspunkt netop den massive opbygning af den amerikanske krigsmaskine, der blev indledt under Anden Verdenskrig, og som præsident Dwight D. Eisenhower (chef for de amerikanske styrker i Europa 1942-43) i klare vendinger advarede imod i sin afskedstale i 1961. Hvad Eisenhower fandt bekymrende, var det fænomen, han døbte 'det militær-industrielle kompleks'. Altså sammenhængene mellem militær, industri og Kongres. En sektor med 3,5 millioner arbejdspladser og politisk indflydelse på topplan.

Hvilke interesser?

Det er præcis de uigennemskuelige interessefællesskaber i dette kompleks, der er årsagen til, at en del amerikanere har svært ved at svare, når de i filmen bliver spurgt, hvorfor de er i krig. Er det for at forsvare frihed, demokrati og livsstil - som man helst vil tro - eller skyldes det snarere, at nogen har store økonomiske interesser i at holde krigsmaskinen i gang?

For at give mulige svar bores der dybt i den amerikanske selvforståelse som verdens eneste reelle supermagt og demokratiets vogter. Der bores i den manipulation af nyhedsstrømmen, der lader terrorister fremstå som 'onde' uden at forklare deres motiver eller årsagen til, at amerikanerne i dag er mere forhadte visse steder i verden end nogensinde før. Der bores i konkrete problematiske forbindelser mellem Kongresmedlemmer og våbenindustrien. Og mest af alt bores der i, hvordan den amerikanske befolkning - og resten af verden - blev ført bag lyset af den diffuse kæde af politiske følgeslutninger, der førte fra 11. september 2001 til angrebet på Irak.

Til det sidste siger eksempelvis den velanskrevne CBS-journalist Dan Rather, at det desværre er holdningen blandt politikere i USA, at befolkningen helst skal vide så lidt som muligt om de egentlige motiver for at føre krig; og at den tiltagende kontrol med de amerikanske medier er ved at forvandle USA til en miniatureversion af de totalitære stater, man angriber.

Måske er der, når alt kommer til alt, ikke så meget egentligt nyt i Eugene Jareckis film. Men sjældent har man set en mere sober og velturneret dokumentarisk behandling af netop dét emne. Og lægger man hertil et overflødighedshorn af arkivmateriale og en stribe prominente vidner såsom forfatteren Gore Vidal, senator John McCain samt John D. Eisenhower og Susan Eisenhower, henholdsvis barn og barnebarn af Dwight D. Eisenhower, har man et stort dokumentarisk værk, der formår at formidle et ømtåleligt og komplekst emne i en klar form, uden at man som modtager sidder tilbage med en følelse af at være blevet voldført eller koblet af i farten.

Why We Fight dækker som nævnt en del af den samme grund som Michael Moores Fahrenheit 9/11. Men på en række af de punkter, hvor Moore sætter troværdigheden over styr, lykkes denne film. Som det er, vil den desværre nok ikke blive set af nær så mange mennesker. Men var der kunstnerisk retfærdighed til, burde den blive set af mindst lige så mange eller flere.

Nu er vi Hitler

Mens Why We Fight beskæftiger sig med USA's forhold til terrorisme ude i verden, vender Patty Hearst - millionærdatteren som blev terrorist blikket indad og fokuserer på den terrorisme, amerikanerne har oplevet internt i efterkrigstiden.

Ud af de omfattende protestbevægelser, der voksede frem i USA under Vietnamkrigen, endte en lille minoritet med at gribe til radikale og voldelige midler, herunder egentlige terrorangreb. En af de grupper var The Weathermen (skildret for to år siden i dokumentaren The Weather Underground). En anden var The Symbionese Liberation Army (SLA), som nu har fået deres egen film. For begge grupper gjaldt det, at de udsprang af en tilsyneladende velfungerende middelklasse; og at de sendte chokbølger gennem samfundet ved i demokratiets og patriotismens navn at angribe magteliten og regeringen med bombetrusler, røverier, kidnapninger og lignende.

I Why We Fight bliver det sagt, at den krig, der føres i Amerika, dybest set er en krig mellem demokrati og kapitalisme - og at kapitalismen er ved at vinde. Lige præcis sådan blev det ikke formuleret af medlemmerne af SLA, da gruppen begyndte at tage form efter episoden på Kent State University i 1970, hvor fire studerende blev dræbt af politiet. Men det var i en vis forstand den holdning, der lå bag: at kapitalismen var ved at forvride de oprindelige amerikanske idealer, og at eksempelvis de sorte fanger i Californiens fængsler dybest set var at betragte som politiske fanger.

Måske er der ikke så langt fra nutidens ulmende utilfredshed i den amerikanske befolkning med besættelsen af Irak til 60'ernes og 70'ernes radikale modstand mod Vietnamkrigen. I hvert fald er der medvirkende i begge de to her omtalte film, som kan slutte op om det tidligere SLA-medlem, den nu fængslede Mike Bortin, når han i Patty Hearst-filmen siger om sin bevæggrund for at blive aktivist: "Vi voksede op med en bevidsthed om, at Amerika reddede verden fra Hitler. Nu var vi pludselig Hitler."

Hot Doks, TV 2. Hver mandag frem til 8. august.

Why We Fight. Instr: Eugene Jarecki. 2004. 100 min. Den 26. juni

Patty Hearst - millionærdatteren som blev terrorist. Instr.: Robert Stone. 2004. 85 min. Den 4. juli

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu