Læsetid: 2 min.

Et uvurderligt samlerobjekt

Ny stor og betydelig monografi om billedkunstneren Torben Christensen, der har været en uvurderlig figur for udviklingen af den danske samtidskunst-scene fra 1970'erne og frem til i dag
22. juni 2006

Det er ikke monografiernes æra, vi aktuelt befinder os i på det billedkunstneriske område. Grundige udforskninger af samtidskunstens problematikker og toneangivende billedkunstnere flyder ikke just i en lind strøm. Eller rettere, det er ganske få initiativer, der finder vej gennem det ressourcemæssigt indsnævrede, til tider ikke eksisterende, nåleøje og frem til offentligheden. I dette utidssvarende, klaustrofobiske mørke lyser monografien om Torben Christensen så gevaldigt op.

Torben Christensen (1950-2004) er i den brede offentlighed måske ikke den kendteste af de kendte danske billedkunstnere - denne plads er i den store historie dedikeret til nogle få håndplukkede mandlige malere - ikke desto mindre har han været en uvurderlig figur for udviklingen af den danske samtidskunstscene fra 1970'erne og frem til i dag og vil uden tvivl præge den mange år endnu. Torben Christensen står bag fornøden fornyelse på Kunstakademiet i København bl.a. i form af Skolen for Mediekunst, han rettede tidligt opmærksomheden mod praksisformer som videokunst, og han var involveret i en generel international orientering i forhold til samtidskunsten og skabte dermed tiltrængt røre i det stilstående vand i vores hjemlige andedam.

Ud over at sørge for transit til udenlandske kunstnere har han introduceret væsentlige nybrud inden for såvel billedkunst som teori. Sidst men ikke mindst medvirkede han aktivt til en opblødning af det rigide skel mellem kunst og teori, producerede en anseelig mængde tekstmateriale og deltog i redigeringen af dagsordensættende tidsskrifter som Øjeblikket.

Mangefacetteret

Monografien, Torben Christensen - værk, skrift, praksis, forsøger ambitiøst at indfange og give plads til hele denne mangefacetterede praksis - vel at mærke uden at presse den store, enstrengede historie ned over hovedet på kunstneren og hans produktion. I bogen er gengivet en lang række af Torben Christensens værker: fotografier, installationer, malerier, collager og skitser. Hertil kommer et massivt, ikke tidligere samlet, tekstkorpus fra kunstnerens hånd. Dette alene gør monografien til et uvurderligt samlerobjekt. Endvidere indeholder bogen tekster, der behandler personen og kunstneren Torben Christensen, og som har en bred spændvidde fra subtile kunsthistoriske værkanalyser over indsigtsfulde interviews til forførende og berusende kollegiale tilbageblik.

Overskud og integritet

Som kronen på værket afsluttes bogen af en udførlig biografi samt en dvd med tre film af Sten Møller Rasmussen, hvori Torben Christensen medvirker; film som alle har en sjælden karakter af overskud og integritet.

Ja, tak er i sandhed kun et fattigt ord, men i en tid, hvor grundighed bliver opfattet som ligegyldig, nytænkning og tænkning i det hele taget som elitær obskønitet, hvor forskning og udforskning er discipliner, der ønskes hen, hvor peberet gror, ligesom så meget andet, ja så må det være det, vi ender med: Tak til Torben Christensen for at prøve på at dynamisere og kontekstualisere den danske kunstverden og for at operere hinsides det nationale, tak til bogens forfattere for at fordybe sig, tak til redaktørerne for at kaste sig ud i projektet og tak til Informations Forlag for at publicere bogen og bringe den frem i offentligheden. Gid den dag snart må komme, hvor vi ikke skal tage til takke alene med tilvejebringelsen af nødvendige publikationer.

Lars Movin og Marianne Torp (red.): Torben Christensen - værk, skrift, praksis, Informations Forlag, 2006, 240 sider, rigt illustreret, 198 kr.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her