Læsetid: 2 min.

Der er vådt på toppen

Skuespilleren Tom Cruise har droppet sin søster som pressesekretær. Nu skal der værnes om privatlivet
12. november 2005

Man siger, at al omtale er god omtale. Men efter et år, hvor hans kærlighedsforhold er blevet kaldt et publicity stunt, hvor der blev kastet vand på ham ved ved premieren på Klodernes kamp i juni, og hvor man har gjort grin med hans trosretning, har Tom Cruise nu fået nok.

Hollywood-stjernen har fyret sin søster, Lee Anne DeVette som pressesekretær efter mindre end to år, og hyret en pr-ekspert med speciale i at holde sine klienters privatliv ude af offentlighedens søgelys.

Cruise roser sin søster for at have gjort 'et glimrende stykke arbejde', men siger også, at fra nu af skal hun blot bestyre hans velgørenhedsarbejde.

I stedet har han hyret Paul Bloch fra pr-firmaet Rogers & Cowan, som skal varetage den personlige pr og hans produktionsselskab.

Siden DeVette tog over efter Cruises tidligere pressesekretær i marts 2004, har skuespilleren sjældent været borte fra forsiderne, heller ikke i forbindelse med sin glødende tro på scientology og offentlige betagelse af sin nye flamme Katie Holmes.

"Det er det rigtige tidspunkt at foretage dette skridt, og bringe Rogers & Cowan ind til at tage sig af mine og selskabets pr-behov på underholdningssiden".

Søsteren, der også er scientology-tilhænger, siger, at hun ser frem til at udbrede broderens engagement i sociale reformer, børns sundhedsproblemer. "Jeg ved, hvor meget Toms velgørenhedsarbejde betyder for ham," siger hun.

Cruise, der blev verdensberømt i '80'erne med filmene Top Gun og Cocktail, blev tidligere anset for at være pressesky. Samtidig har han i stigende grad udtalt sig stolt om sin tro på scientology.

Pr og kærlighed

Tidligere i år begyndte han at komme sammen med Katie Holmes, stjerne i Dawson's Creek, og under en medvirken i Oprah Winfreys talk show hoppede han op og ned i sofaen og erklærede: "Jeg er forelsket! Jeg er forelsket!"

Cruise afviste alle rygter om, at forholdet var et nummer, der skulle skaffe reklame for de tos respektive filmpremierer, og i juni friede Cruise til Holmes i Paris på toppen af Eiffeltårnet.

Parret venter deres første barn, hvilket affødte en lang række artikler om scientologys syn på graviditet og børneopdragelse. Til Los Angeles Times udtaler pr-manden Paul Bloch: "Jeg synes, Tom og Lee Anne har klaret det strålende, og jeg er virkelig glad for at arbejde sammen med dem."

Det står endnu ikke klart i hvilken udstrækning Bloch skal tage sig af scientology-relaterede emner.

"Jeg er sikker på at vi på en eller anden måde skal have med dem at gøre. Men foreløbig har vi fået ordre til kun at arbejde med underholdningssiden".

Bloch, der også repræsenterer John Travolta, Bruce Willis og David og Victoria Beckham, viser ifølge andre pr-eksperter et skift i Cruises tilgang til medierne. Paul Bloch er en meget dreven mand og yder mere beskyttelse af privatlivet. Han er af den gamle skole.

"Paul Blochs klienter har ikke brug for publicity. Det er meget konservativt, hvad angår pr., for Rogers & Cowan er ikke til store armbevægelser," siger pr-ekspert Mark Borkowski .

Max Clifford, en anden pr-mand, siger: "'Perfekt' er den eneste gavnlige presse for de store stjerner. Med mindre de læser og ser nøjagtig det, de gerne vil, har enhver altid begået en fejl."

© The Independent

Oversat af Ebbe Rossander

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her