Læsetid: 7 min.

Valby - samtidskunstens nyeste springbræt

Nye gallerier skyder op - ofte i Københavns industrielle kvarterers baggårde. Sidste skud på stammen er i Valby, hvor kunsten og idealismen trives
15. april 2006

I Los Angeles skal du bevæge dig et godt stykke væk fra centrum for at få de helt hotte kunstoplevelser. I New York skal man tage til Chelsea-området på Manhattan. I København skal man nu tage til Valby for at tage pulsen på nogle af de hotte tendenser i samtidskunsten. Gallerierne Mogadishni, Helene Nyborg Contemporary og bendixen contemporary art udgør den avantgarde af gallerier lige nu i København, som forsøger at tilføre gallerioplevelsen noget nyt og profilere internationale og i særdeleshed danske kuntnere, som lover godt for Danmarks internationale omdømme på kunstscenen. De var tre, som gik godt i spænd sammen, og nu taler de allesammen om de nye galleriers grupperinger og deres 'synergi-effekt'. En effekt af at man profilerer sig sammen og forener kræfterne til en fælles drivkraft. Ikke af en tilfældighed, men fordi det er nødvendigt for at gøre sig bemærket i et gallerimiljø, som vokser og skyder knopper alle vegne.

Galleri-effekten

De gallerier i København, som har opnået en vis profilering og gennemslagskraft, har oftest placeret sig i grupper: I Bredgade for mange år siden, på Islands Brygge for bare fem år siden og nu i Valby.

Kim Bendixen, indehaver af bendixen contemporary art, flyttede ind for to måneder siden og havde ikke mange betænkeligheder ved at åbne sit galleri i Valby.

"Det, der lokkede mig til Valby, var tanken om at skabe noget nyt. Det at være med til at skabe et nyt område. Mine overvejelser om at flytte herud var influeret af mine mange erfaringer i kunstbranchen, hvor det at starte op som en del af noget nyt og det at samle nogle kræfter i et område synes rigtigt for mig. Det giver kunstnerne nogle fordele at blive præsenteret sammen og for et større publikum end ellers," forklarer han.

For Helene Nyborg, som ejer Helene Nyborg Contemporary, var det især det uberørte ved området, som trak, men mest af alt havde hun brug for at fornye miljøet.

Hun overvejede slet ikke at ligge inde i for eksempel Bredgade, eller ude på Bryggen, men havde lyst til at være med til at sprænge rammerne for galleriet. International kvalitet, men med plads til nogle nye og større armbevægelser.

"Da jeg er ung og ikke har særlig mange penge, skulle jeg starte et sted, hvor det ikke var sindssygt dyrt, og hvor der var nogle frie rammer, da jeg gerne vil vise noget andet end det, som bliver vist i forvejen. Og jeg synes, vi har fået skabt et særligt miljø herude. Indtil videre er vi tre gallerier, og vi arbejder alle med samtidskunst af høj kvalitet, men samtidig er vi meget forskellige, og det tror jeg skaber en spændvidde og et meget dynamisk miljø," siger Helene Nyborg.

I modsætning til Kim Bendixen og Helene Nyborg, som først åbnede deres gallerier for to måneder siden, har Christian Chapelle åbnet sit galleri Mogadishni i Valby for et par år siden. Fra at føle sig lidt ensom er han nu omringet af kreative kræfter i Valby.

Christian Chapelle havde et galleri på Islands Brygge fra år 2000, men hurtigt steg priserne ret voldsomt, og kvarteret blev plastret til med nye bygninger, og så kunne det være en spændende udfordring at finde et nyt område og se, om man kunne skabe noget nyt, fortæller Christian Chapelle.

"Der er en stor synergi-effekt blandt alle gallerierne, men samtidig en udskillelse, der definerer de københavnske gallerier i forhold til hinanden, og Valby er faktisk det første sted i København, hvor snart fire udstillingssteder ligger i den samme bygning," siger Christian Chapelle og fortæller, at professor Erik Steffensen fra Kunstakademiet åbner et stort udstillingssted ved siden af ham i Valby den 14. september. En dag som markeres med fælles-fernisering, helstegt pattegris og håndbajere, og så lægger kulturministeren vejen forbi Valby.

Valby Bakke

Det geografiske spørgsmål negligeres af alle tre. Enten er rejsen til Valby en god optakt, et typisk fænomen, når man taler om samtidskunst og de hotte gallerier, eller blot helt irrelevant.

"Jeg synes ikke, de geografiske spørgsmål er det interessante. Det interessante er, at nu har vi et hus, hvor der sker noget, og hvor man kan få synergien op at køre. Nu har vi så også bare en identisk tilgang til ny kunst alle tre, som gør, at vi kan profilere os sammen. Vi kan trække nogle af de samme mennesker," pointerer Kim Bendixen.

Faktisk kan det have en positiv effekt, mener Helene Nyborg.

"Folk bliver ret overraskede, når de træder ind af døren, og det kan jeg godt lide," forklarer hun.

"I andre storbyer skal man sgu også rykke sig væk fra centrum for at finde de små obskure gallerier med ny spændende kunst. Hvis ikke man kan få københavnerne til det, så giver det jo ikke mening længere. Det er en mental afstand, og folk var jo tidligere rystet, hvis man overvejede at flytte til Amager, men ligesom med Amager tror jeg også, det vil ændre sig meget med hensyn til Valby," siger Christian Chapelle.

En ny kunstscene

Der er generelt en opblomstring i gallerilivet i København, og det er udelukkende positivt og interessant at følge med i, synes Helene Nyborg. Man har fundet ud af, at kunsten har noget at sige, at man kan bruge den til noget, udover at den er et maleri på væggen.

"Der har været et sort hul på 25 år i København, hvor der bare ikke er sket særlig meget på galleriscenen. Det, der sker nu, er, at der dukker en masse oaser op i København, hvor Valby bare er en af dem, som gør at internationale investorer og indkøbere kommer hertil, fordi der lige pludselig er et interessant gallerimiljø i København," siger Helene Nyborg.

"Jeg synes, kunsten er kommet meget mere i spil med virkeligheden. Man kan pludselig diskutere kunst igen. Det er blevet legalt og måske oven i købet lidt sex-et," siger Helene Nyborg, og jo, stemningen blandt alle tre tyder på, at det går ufattelig godt, men de økonomiske diskussioner begynder langsomt at fylde for meget i Kim Bendixens øjne.

"Holdningen er, at det aldrig er gået bedre, men de snakker allesammen om penge, og det er begyndt at irritere mig. Midt i al den begejstring synes jeg, det kunne være fedt, hvis man i stedet snakkede lidt mere om kunsten og de nye talenters chancer for at blive profileret lige nu, hvor der er så meget fokus på kunsten. Den kunstpolitiske snik-snak handler utrolig meget om penge, hvor jeg, selvom jeg er gallerist, gerne vil have, at det er en blanding," siger Kim Bendixen.

Med en gruppering af gallerier som i Valby kommer Københavns øvrige gallerier til at definere sig ud fra forskelle, en anden kunst, eller en anden profilering i forhold til Valby. Der tegnes et nyt billede, ifølge Christian Chapelle.

"Centrum, og altså dermed Bredgade, står for en lidt mere traditionel stil med lidt ældre kunstnere. Det er måske en fordom, men der er noget rigtigt i det. Islands Brygge er et spændende, men efterhånden ret etableret galleriområde, som på mange måder er blevet lidt forudsigeligt med årene. Valby står som det nye mere eksperimenterende sted, hvor vi forsøger at tage galleriet nye steder hen, og hvor vi ikke er bange for at vise en video-installation med plaskende regnvejr inde i galleriet," siger Christian Chapelle og forklarer, at galleriet har en særlig funktion i forhold til de etablerede kunstmuseer og kunsthallerne:

"Vi skal være meget mere fremme i skoene. Det er galleriernes opgave at satse, være fremsynet og promovere den kunst, de tror på," siger Christian Chapelle, og Helene Nyborg understreger galleriets formidlende rolle:

"Med mit galleri forsøger jeg at være meget formidlende. Det ser jeg som en stor opgave for galleriet. Det at præsentere samtidskunsten på en ordentlig måde. Vi skal være med og påvise nogle tendenser, og her er kunsten jo hele tiden på forkant med det, der sker rundt omkring i verden. Vi skal fostre den udvikling af idéer, som kunsten indeholder," siger hun.

Kim Bendixen ser gallerierne som en nødvendig formidler af den nye kunst.

"De statsejede institutioner er blot et spejlbillede af galleriernes arbejde. Jeg har aldrig set en kunstner på et museum, som ikke allerede havde været repræsenteret af et utal af gallerier. Man bliver som kunstner profileret gennem galleriernes interesse. Kuratorerne ved museerne går ikke ned i en kælder og finder kunstnerne," forklarer Kim Bendixen.

Men selv de etablerede museer viser nye tendenser, mener Christian Chapelle.

"Det er yderst sjældent, at der bliver satset, men man tager da hatten af, når Louisiana nu satser lidt og udstiller en stor gruppe videokunstnere. Man ville selvfølgelig gerne se flere af de unge og også danske videokunstnere, men bare det, at de laver udstillingen, er et stort skridt," understreger han.

De tre gallerier ligger på Carl Jacobsens Vej 16-20 i Valby, og næste fernisering er den 20. april.

Se også mere om gallerierne på siderne:

www.bendixen-art.dk

www.mogadishni.com

www.helenenyborg.com

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her