Læsetid: 3 min.

Vandaellisme

8. juli 1998

END VAJER det billigtgrønne flag med D-bomærket over københavnerhjørnet af Nørregade og Krystalgade. Bygningen - den uskønne kiksekage i 1930'er funkis - sender stadig signal af lavpris. I vindfanget mellem glasdørene sidder den dag i dag på de hårde træsæder mennesker, der ser ud, som de allerede længe har ventet på nogen, der aldrig kommer.
Men indenfor... Førhen emmede her af sild i tønde, til kanten af åndenød. Nu må folk med fobi for store tomme rum tage sig i vare.
"Udsalg. Hele Danmarks udsalg" græder det tyndtgule banner over "Jacquardvævet møbelstof, 100 % viscose, 150 cm bredde, pr. meter 89,95". Ingen ofrer et blik.
Det giftigtgrønfarvede tilbud "Nat T-shirt. Før 49,95, NU 39,95", én størrelse, passer alle, får følgende ord med på vejen af et hastigt forbipasserende ældre ægtepar:
Hun: "En grim farve."
Han: "En uhyggelig farve."
Daells Varehus er på fallittens rand.

MEGEN SØRGMODIG ironi rummer situationen. Det varehus, der slog sig op på kontantsalg, hikker nu selv i betalingen af sine regninger. Så slemt, at dødsstødet kan indtræffe i fogedretten. Ifølge Berlingske Tidende er advokat Flemming Funch på sin "klients vegne træt af, at vi trods flere rykkere og breve intet hører fra Daells."
Advokaten har allerede været i byretten, hvor Daells ikke mødte op og derfor fik en udeblivelsesdom. Han ser kun én udvej for at få de 20.000, hans klient har tilgode:
"Som det er nu, er vi ligeglade. Nu tager vi fogeden med ind i Daells og tømmer pengekasserne efterhånden."
Også større fordringshavere, herunder Lego, har haft hyr med at kradse penge hjem. Intet under, for Daells har ikke tjent penge hjem de sidste 13 år. Fra 1992 til 1996 faldt omsætningen fra 527 millioner til 335. Til gengæld steg driftsresultatet fra minus 19 millioner til minus 47! Tallene for 1997, som - med forsinkelse - blev offentliggjort for to uger siden, ser endnu værre ud. Faktisk så fæle, at de er forsynet med følgende gyselige påtegning fra revisorerne:
"Selskabet har ikke på nuværende tidspunkt tilsagn om den fornødne tilførsel af likviditet, hvorfor vi tager forbehold for fortsat drift."
Inden en enkelt læser måtte gribes af skadefryd over en velrenommeret dansk virksomheds betalingskvaler - en uværdig følelse, som dette bladhus' forhistorie forbyder det at nære - bør vi minde om, at selvsamme læser tænkeligt kan have noget i klemme: Storaktionærerne i Daells er pensionskasserne PKA og Kommunernes Pensionsforsikring.
PKA har offentligt - og efterhånden hektisk - bedyret, at man blot står og mangler en ny investor, så er Daells likviditetsproblemer klaret.
Hidtil har ingen meldt sig.

NOSTALGI LOKKER sjældent investorer. Der er en duft af social danmarkshistorie, snarere end af nordeuropæisk kraftcenter, over magasinet i Nørregade. I folkemunde kendt som Daells Vareskur - eller kærligt: Dalle-Valle.
At virksomhedens selvforståelse ligger i fortid mere end i fremtid, bevidner den ved de forstørrede fordums katalogforsider, den har slået op på varehusets vægge og trapper. Vinter- og Julekatalog 1947 er prydet af et damplokomotiv og bærer teksten: "Flere og flere... skriver selv deres varer hjem."
Jo, man skrev sine varer hjem dengang. Daells er stiftet i 1910 af to brødre bærende navnet og som en postordreforretning efter amerikansk forbillede. Et rejsetæppe var åbningstilbudet. I 1911 kom første katalog, og året efter åbnede varehuset på det kendte gadehjørne: Stedet, hvor folk med beskedne midler kunne erhverve gedigne varer. Mangen ung ægteskabelig lykke er udfoldet i udstyr fra Daells. Og de, der forblev i jævne kår eller blot ville gøre et røverkøb, holdt véd hele livet. Magasin og Illum plejede en anden kundeprofil: "Kontomokkerne oppe nordfra", som sømandsbossen Preben Møller Hansen sagde det i tv.
Nu har hver købstad sit lavprisvarehus ude i motorvejsudfletningen. København har en ring af dem, med bedre parkeringsforhold og mulighed for indladning af købt gods. Tillader miljøminister Svend Auken et megacenter i Ørestaden, må Magasin og Illum frygte at gå ad Nørregade til.
Daells skæbne udtrykker amerikaniseringen af Danmarks større byer. I en USA-trend kunne også have ligget redningen: Indkøb via pc. Men det betrængte varehus har ofret postordreafdelingen.
Og klikker man ind på http://www.daells.dk, meddeler skærmen:
"daells.dk - dette er en default homepage."
Det er de forspildte muligheders skandaelle.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu