Læsetid: 11 min.

Var vi det I ville have?

4. marts 2006

Det er den mand, I har fået. Lidt ynkelig og stærkt underordnet et kompliceret regelsæt for kvinderollen og manderollen. Et regelsæt, der betyder, at manden må lyve hurtigere, end en hest kan rende, for at postulere frigjorthed.
Og det er ikke at være frigjort, mener Casper Christensen og Frank Hvam, der på mandag har sæsonpremiere på tredje omgang af komedieserien ’Klovn’

Den moderne mand er skabt på en drejebænk i 70'erne. Kvinder med lilla ble om hovedet, batiktryk på heldragten og rav om halsen har med kvindeoprøret formet en ynkelig mandsfigur. I skjul for kvinden må han dyrke sin mandighed og kun lade den komme udtryk på ganske bestemte tidspunkter - men der skal den altså også folde sig ud i fuld flor. Ellers er det også forkert. Manden er underlagt et kvindedomineret regelsæt om rigtig og forkert. Ret og vrang. Mand og kvinde. Og det er kompliceret. "Politisk set er samfundet mandsdomineret. Der er jo flest mænd i politik. Det samme gælder erhvervslivet. Men i popkulturen..." begynder komiker Frank Hvam, og makkeren Casper Christensen overtager:

"Ja, hvis du tænder for fjerneren, så sidder kvinderne på det hele. Tv i dag er lavet til at tilfredsstille kvinder. Kvinder skal se andre kvinder leve på en bestemt måde. Hvordan de gør rent eller indretter deres lejlighed eller i tv-serier som Anna Pihl, Deperates Housewives eller Ally."

FH: "Kvinderne er jo tydeligvis dem, der bestemmer derhjemme og beslutter, hvor pengene skal bruges."

CC: "Se på reklamerne. Langt de fleste reklamer er målrettet kvinder. Selv bilreklamerne er for kvinder."

FH: "Ja, der kører jo ikke en eneste ordentlig mandebil på gaden længere."

Komikerparret Casper Christensen og Frank Hvam har mandag sæsonpremiere på en ny omgang af den anmelderroste komedieserie Klovn.

Serien er en karikatur over de to succesfulde komikeres virkelige liv og beskriver den moderne mand mellem to yderpunkter. Casper Christensen som den megalomane tv-stjerne, der ved præcis, hvordan man skal håndtere kvinder uden at komme i problemer med hverken konen, elskerne eller vennerne, over for den uheldige makker Frank Hvam, der konstant roder sig ud i pinagtige episoder, fordi han ikke kender spillets regler. Men for begge figurerne gælder det, at de er stærkt underordnet kvinderne i deres liv.

"For begge mænd gælder det, at de forsøger at tilpasse sig den moderne kvinde og samtidig fastholde den gammeldags mand - i det skjulte. Og det er jo et løgnagtigt og ynkeligt liv," fortæller Frank Hvam.

"De forsøger udadtil at tilpasse sig kvindernes verden og deres leveregler, men indadtil prøver de krampagtigt at holde fast i manden i dem selv - eller rettere; de kan ikke andet."

- Hvem er så den mest ynkelige mand af Casper og Frank?

CC: "Direkte overfor kvinder synes jeg, Caspers figur er den mest ynkelige. Frank er i det mindste meget tro over for sine egne principper og skelner ikke mellem mænd og kvinder, når han kvajer sig. Det synes jeg egentlig, der er mere stil over."

FH: "Han bruger det samme regelsæt overfor mænd og kvinder, men det giver ham også store problemer."

CC: "Casper ændrer sig derimod utroligt hurtigt alt efter, hvem han er sammen med. Han bliver en helt anden, når der er nogle yngre kvinder i selskabet for eksempel. Og det er da utroligt ynkeligt, at ændre sig så radikalt."

FH: "Ja, man kan sige, at Casper er kamæleonen, der ændre farve efter omgivelserne, hvor Frank mere er...."

CC: "En skrubtudse, hvis vi skal blive lidt ved dyremetaforen."

FH: "Ja, han antager en farve, der generer alle."

CC: "En slags farveblind kamæleon, der sætter sig på en grøn agurk og bliver rød."

FH: "Ja, det er et godt billede, Casper. Det kan Informations læsere godt forstå. Ja, for ellers bruger vi normalt kun får og grise, når vi taler med andre medier."

CC: "Ja, eller faktisk ikke gris så meget, længere."

FH: "Det er en pointe i serien at vise, hvor svært det kan være at opføre sig efter de regler, der er opstillet af mænd og kvinder. Hvis man spiller efter mændenes regler kommer man galt af sted, men når man spiller efter kvindernes regler, så er man også ynkelig. Det er det spil, Frank ikke kan håndtere. Kvinderne vil jo have modspil, og det ved Casper godt. Så når Casper tager sin motorcykel og kører til Gilleleje i stedet for at bukke under for sin kærestes ønske om at tage på vegetarrestaurant, så er det fordi, han ved, at det vil kvinderne også have. Casper har et meget, meget fintfølende kvindeseismometer - som karakter - og han lurer hele tiden på, hvor der er point at score. Den fornemmelse ejer Frank overhovedet ikke. Det er også derfor, at Casper som regel slipper af sted med de fleste ting, og Frank står med lorten."

- Hvem er mest mand af de to?

CC: "Det er svært at sige."

FH: "De kan jo begge to få en erektion."

CC: "Ja, men den enes er nok større end den andens."

FH: "Det påstår den ene i hvert fald."

CC: "Umiddelbart tror jeg, de fleste vil synes, at Casper er mest mand. Fordi han er så drevet af seksualiteten. Det er et meget vigtigt greb hos ham og et mål for de fleste af hans handlinger."

FH: "Men Frank er jo mand på den måde, at han har nogle kerneværdier, som han står ved og kæmper for. Men det er virkelig svært i de her tider. Og det bliver hele tiden udlagt forkert."

- Er det på grund af kvinderne?

FH: "Der er mange, der synes, at Klovn er en rigtig mandeserie, men jeg vil sige, at den handler om mænd, der er stærkt underordnet kvinders verdenssyn. Kvinderne er enormt dominerende for Frank og Casper i alt, hvad de gør."

CC: "Ja, det er dem, der hele tiden bliver sat ind som problemerne til det, de gerne vil."

FH: "Vi spiller scenerne improviseret, og engang imellem kører det helt ud af en tangent, hvor Frank virkelig bider fra sig og siger til sin kæreste, at hun skal holde sin kæft og gå ind på sit værelse. Det er så grimt at høre på, at jeg selv bliver helt forskrækket. Tænk, at nogen taler sådan til deres kærester. Vi er helt lammede af kvindernes nye status, og det gennemsyre hele serien."

Når den nye serie på mandag skydes i gang, er der sket et par ting med figurerne siden sidste sæson. Blandt andet er Casper blevet skilt fra sin kone Iben Hjejle og han lever den søde tilværelse som single. Han har haft sex med næsten alle nationaliteter og forsøger nu ihærdigt at få Kina med på sit sex-verdenskort.

FH: "Et karaktertræk ved Casper er, at han altid gør det rigtige og aldrig fortryder noget som helst. Han står i en ny situation, og så er den enorm positiv. Uanset hvad der sker, så er det bare fedt, og der er også et krav i hans karakter om, at alle andre skal kunne forstå, at det er det rigtige. Hvis de ikke kan det, er de nogle idioter. Det er helt mentaldiktatorisk."

- Der er ikke noget element af tvivl i denne karakter?

FH: "Ikke et, han vil være sig bevidst. Karakteren kigger sig simpelthen ikke tilbage."

CC: "Løber, måske med lidt for høj fart, bare der ud af."

FH: "Derudaf, ja."

- Men er han en stærk mand?

FH: "Nej, nej, slet ikke. Han har jo en kujonside, som han slet ikke selv vil være bekendt eller se."

CC: "Han er den første til at stikke af, hvis der er optræk til fare. Og han stikker Frank igen og igen. Det er overflade, og..."

FH: "...Det er vel også et rigtig machotræk, det med ikke at stille spørgsmålstegn ved sine egne beslutninger. Casper skriver helt sikkert en bog på sine gamle dage, der hedder 'Jeg fortryder intet'. Det til trods for, at han har dummet sig massivt."

- Tror han selv på, at han er en stærk mand over for kvinderne?

CC: "Jeg tror, han opfatter kvinder som et stykke legetøj eller en plante, der skal passes på en ganske bestemt måde."

FH: "En kødædende plante."

CC: "Ja, en decideret giftig plante. Så jeg tror egentlig, han selv synes, at han er en stærk mand, fordi han kan slippe af sted med alt det, han kan, bag om ryggen på sin kæreste. Han har ikke forstået, at det handler om at være på bølgelængde med sin kæreste, og at det måske var her kampen skulle ligge."

FH: "Casper er også et billede på en mandetype, der postulerer total frigjorthed. Han postuleret magt og selvtillid, men kommer man en anelse tættere på, er det let at se, at det slet ikke hænger sammen."

CC: "Han lyver for eksempel hele tiden over for sin kæreste, og når man skal lyve for at nå målet, så er man ikke frigjort."

FH: "For at få lov til at lege frigjorte er manden nødt til at kunne lyve hurtigere end en hest kan rende, og det gør Casper konstant."

CC: "Casper lyver også meget mere end Frank og er i det hele taget en meget mere usympatisk person. Men det sjove er, at selv om vi med vilje har skabt Casper som en virkelig usympatisk figur, hører vi sjældent folk udefra fremhæve ham som taberen. Det er altid Frank, folk synes, er for meget."

FH: "Ja, der er mange, der siger 'Casper han er sgu fed nok. Han manøvrerer frækt i det hajfyldte farvand' og den dur"

CC: "Vi ville skabe en figur, der løj og var usympatisk, og så en figur, der var ærlig. Så kunne vi ligesom se, hvem af de to, der kommer længst. Og det må man jo sige, Casper oftest gør."

- Hvorfor er det sådan?

CC: "Fordi folk kigger på billederne, og så synes de egentlig Casper klarer det bedre. Han får noget mere punani. (Jamaicansk slang for kvindeligt kønsorgan, red.)"

FH: "Og han får ikke så meget skæld ud."

CC: "Han forstår, hvornår han skal holde sin kæft. Han kender spillereglerne, og så kan man altså opnå nogle ting her i livet. Og det er der nogen - rigtig mange endda - der synes, er meget smart."

CC: "Det der med at være snedig er jo enormt in for tiden."

- Det overskygger det usympatiske?

CC: "Ja, 'det er da fedt, han slipper af sted med det', og 'sådan en gavtyv'. 'Fedt nummer'.

FH: "Ja, 'fedt nummer', og man kan ikke lade være at tænke, hvad er der blevet af ærlighed og loyalitet. Anstændighed. Er det nu bare yt?"

CC: "Men Casper kommer til at stå som 55-årig på noget, der minder NASA, og forsøge at score unge piger. Så lykkes det ikke. Så hjem og græde. Og coke. Så man skal såmænd slet ikke have så ondt af Frank."

- Er der brug for et mandeoprør?

FH: "Vi er vokset op i 70'erne og 80'erne, hvor vi har fået at vide, at der ikke var nogen forskel på mænd og kvinder. Og det er der nogen, der har fundet anledning til at gøre oprør mod. Blandt andre os."

- Er der brug for et mandeoprør ala Carl-Mar Møllers?

CC: "Jeg ved ikke om, det er nødvendigt ligefrem at gå til Carl-Mar."

FH: "Der er sikkert mange, der har haft nogle sjove dage derude, men jeg ved ikke, hvor vigtig han er."

CC: "Hvis man har en polterabend, og man ikke ved, hvor man skal gå hen, så er det helt sikkert skide vigtigt. Han har sikkert også en berettigelse, men det er måske ikke det oprør, man skal sætte alt ind på."

F: "Nej, men der har da været en lang periode i min ungdom, hvor man nærmest skulle være flov over at have en penis, og at den kunne stå op. Dengang i 70'erne skulle man nærmest skamme sig over sin mandlige seksualitet, for den var simpelthen så ulækker og beskidt."

CC: "Det er den da også."

FH: "Ja, det er den, men sådan er den bare. Så hvis kvinderne ikke kan lide den form for seksualitet, så..."

CC: "...Så må hun sætte prisen op."

FH: "...Så skal man selvfølgelig ikke udsætte hende for den fuld skala, men man behøver jo ikke at være flov over, at man har den slags følelser."

- Er Casper og Frank rigtige mænd?

FH: "Ja, jeg mener, de to figurer er rigtige mænd. Jeg siger ikke de er ufejlbarlige."

CC: "De er i hvert fald ægte mænd. Men hvis jeg var Dr. Frankenstein og skulle skabe den 100 procent rigtige mand, så tror jeg ikke han så sådan ud."

- Hvordan så? Sådan en BS Christiansen-type?

CC: "Nej, tværtimod. Jeg ville gå i den helt anden grøft. Jeg ville have mere gentleman og meget mere overblik og selvironi over egen person. BS-typen, som Casper også er bygget over tænker kun 20 centimeter frem, og det er dér, det hele foregår - i hvert fald for Casper."

FH: "Det handler også om ærlighed overfor egne impulser. Ikke nødvendigvis at føre dem ud i livet, men være bevidst om dem. Mænd, der har kastreret sig selv og lagt sig selv i kvindelejren, kan jeg næsten ikke have med at gøre. Mænd, der ikke vil vedkende sig, at de har den seksualitet, de har."

CC: "Man siger, det tager tre generationer at lave en rigtig gentleman, så jeg gætter på at min søns - søn, begynder være der."

FH: "Jeg tror faktisk, jeg er tredjegeneration."

- Tror I, det var de typer af mænd som I beskriver her, kvinderne ville have, da de indledte kvindekampen?

FH: "Det er i hvert fald dem, de har fået. Det er straffen for deres egen aggressive feministiske politik. Det er de to mandeprodukter, de sidder tilbage med efter at have slebet os til."

CC: "Vi er to store trofæer for kvindekampen Frank og jeg."

FH: "Vi er formet på feminismens drejebænk."

CC: "Der har siddet kvinder med ble om hovedet og bare kørt den drejebænk op i fuld speed. Og der står vi tilbage. Parate til at blive stillet hjem på hylden."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Er det første gang du skal stemme til et folketingsvalg?
Vi giver alle førstegangsvælgere gratis digitalt abonnement under valget.

Tilmeld dig

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu