Læsetid: 3 min.

Vej hist vej pist

21. februar 2003

MAT STEMNING indfandt sig i går i Rentekammersalen. En forventningsfuld presse var troppet op i dette fornemme barok-lokale i Kancellibygningen for at høre finansminister Thor Pedersen (V) og trafikminister Flemming Hansen (K) forelægge det, der vidtløftigt var bebudet som regeringens »Investeringsplan – de næste ti års offentlige investeringer«.
Og så, øehh... Hvad var nyheden? Var der overhovedet en nyhed?
Planen har ellers været længe undervejs; den er gentagne gange udsat, uden at regeringen nærmere har begrundet forsinkelsen. Derved er omverdenen overladt til fri spekulation om bureaukratiske og politiske forviklinger.
På mødet talte Thor Pedersen lavmælt og myndigt, men sagde ikke meget. Han lod forstå, at planen frem til 2012 lægger op til investeringer for 65 milliarder kr. Heraf er de 23 allerede vedtaget. Der er således 42 milliarder at gøre godt med til nye anlægsprojekter. Men de skal ikke allesammen besluttes nu. »Vi kender ikke alle fremtidens behov,« lød finansministerens orakel-ord.

AFKRÆFTET ER det nærmeste, man kan komme trafikministerens fremtoning på mødet. Han virkede som en aldrende ekspeditionssekretær, hvis fortjenstfulde fortid Thor Pedersen påskønnede ved at tillade ham ordet. Flemming Hansen førte det uden nogen glød eller overbevisning. Han messede, at investeringsplanen rummer for 26 milliarder transport, hvoraf der allerede er rådet over de 11. Regeringen foreslår nu Folketingets partier, at der til konkrete projekter rådes over yderligere syv milliarder.
Og så kommer det, der er pudlens kerne: Ud af disse syv milliarder vil regeringen bruge størstedelen – de 4,8 milliarder – på motorvejsstrækninger hist og pist og nogenlunde ligeligt fordelt mellem hovedstadsområdet og resten af landet.
De 2,2 milliarder til jernbanerne forekommer ligeledes komponeret efter dit&dat-princippet: Lidt til havnebanen i Århus, overhalingsstationer for godstog, ekstra S-togsspor mellem København H. og Dybbølsbro, forberedelse af nyt togkontrolsystem, øget toghastighed mellem Ringsted og Nykøbing F. og mellem Hobro og Ålborg, plus noget vest for København samt modernisering af Nørreport station og nye togradioer.
Og hvabehar. Det er da en transportpolitik, der vil noget. Nemlig ingenting.

ANDET END AT lade tingene køre i den skæve retning, som den britiske transportforsker John Whitelegg har beskrevet med ordene:
»Det eneste, man med sikkerhed kan sige om motorveje, er, at de skaber behov for nye motorveje.«
Det var ment som en advarsel, da Whitelegg sagde det for 15 år siden ved møde om dansk trafikpolitik. Nu er det blevet noget så sjældent som en opfyldt profeti.
Og der er mere i vente af samme slags. Og mere og mere. Planen rummer nemlig også syv milliarder til »projekter, regeringen vil fremme på sigt«. På mødet kunne trafikministeren ikke sige andet om det dunkle »sigt«, end at det er »inden for ti år«. Her sættes de seks milliarder af til nye motorvejsorgier, mens jernbanen kun får én (100 millioner til nye perroner på Kbh. H. og 900 til dobbeltspor mellem Lejre og Vipperød).
Det må have foresvævet Flemming Hansen, at fordelingen mellem trafikformerne kunne forekomme påfaldende, så han hvirvlede støv op ved at tale om de mange penge, der går til Københavns metro. Det er imidlertid beslutninger, der er taget for mange år siden, og en ny, der kunne betyde noget – nemlig om en metro-ringbane rundt om København – ville han slet ikke komme i nærheden af at forpligte sig på.
Et skær af komik gav det, at trafikministeren talte om behovet for, at politikerne allerede nu reagerer på udsigten til »trængselsproblemer« på motorveje syv-otte år ude i fremtiden.
Hvis Flemming Hansen vil se rigtige trængselsproblemer – her og nu – skal han lade ministerbilen stå ved arbejdstids ophør og i stedet hoppe på en buslinje 350 S med retning mod Københavns Nørrebro. Så vil han også kunne glæde sig over, at han i sit civile liv er skotøjshandler, så det ikke vil koste ham så dyrt at erstatte det overlæder, der bliver trådt af ham under busturen. Han vil også opdage, at der findes et andet Danmark end motorvejsmændenes.

dr

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Folketingsvalget er forbi, men magten skal stadig holdes i ørerne.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement. Første måned er gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu