Læsetid: 2 min.

Vejledning på minuttet

Mette Meisner sparer omhyggeligt på sine 20 timers vejledning her i starten af specialet ellers er hun bange for, at der ikke er nok tid tilbage, når hun skal være færdig til december
Mette Meisner sparer omhyggeligt på sine 20 timers vejledning her i starten af specialet ellers er hun bange for, at der ikke er nok tid tilbage, når hun skal være færdig til december
11. juni 2007

Siden oktober har Mette Meisner haft kontor i en kælder ved Søerne sammen med 11 andre specialestuderende. For 550 kroner sparer hun transporten til Roskilde Universitetscenter (RUC), hvor hun er i gang med at skrive speciale i Socialvidenskab. Og der har heller ikke været meget grund til at komme på RUC, siden hun i januar gik i gang med sit speciale. To introdage og to vejledermøder er det blevet til.

"Det gik pludselig op for mig, at min vejleder skriver minuttal ned, når vi holder møder, så det har gjort mig meget bevidst om kun at gå til vejledning, når jeg virkelig har gennemarbejdet tingene. Min vejleder er også god til at være konstruktiv og ikke smalltalke undervejs," fortæller Mette Meisner, der har 20 timers vejledning. Det er vel at mærke inklusive vejlederens forberedelsestid.

"Jeg regner med at kunne få vejledning fem-seks gange ialt. Jeg er usikker på, om det er nok. Det virker ikke som meget vejledning, og jeg kan godt blive bange for, at jeg længere henne i forløbet ikke har timer nok tilbage," siger Mette Meisner, der skal aflevere sit speciale i december måned.

Det institut, som Mette Meisner er tilknyttet på RUC, har skåret ned på antallet af timer til vejledning. Også specialeseminarerne er blevet sløjfet. Og det er ærgerligt, synes Mette Meisner.

Hun mener, det ville være mere fair med ensartede retningslinjer for vejledning for alle studerende.

"Her på specialekontoret virker det som, at der er stor forskel på, hvor meget vejledning folk får. En af de andre går til vejledermøder et par gange om måneden. Jeg mener ikke, at en vejleder skal lege støttepædagog for de studerende. Selvom min vejleder er god til at formulere sine synspunkter klart, kan det da godt være, at jeg kommer til at savne mere støtte undervejs. Jeg behøver ikke at få 11 for mit speciale, som dem der vil være ph.d.'er, men min karakter betyder da noget, når jeg skal ud og søge arbejde bagefter," siger Mette Meisner.

Hun savner, at vejledning bliver prioriteret højere fra universiteternes side. Under sin studietid i England oplevede hun, at vejlederne gik langt mere op i opgaven.

"Måske er det, fordi folk betaler for deres uddannelse, men underviserne havde i hvert fald langt større personlig interesse i vejledningen. Det kan vi godt lære lidt af herhjemme. I Danmark virker det som, at vejledning og undervisning er en biting i forhold til forskning. Underviserne kan åbenbart ikke rigtig se, at de kan bruge det, vi laver til noget, og det er ærgerligt, at al den viden, vi opnår som specialestuderende, ikke kan blive udnyttet bedre," siger Mette Meisner.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu