Læsetid 5 min.

'Velkommen til den frie verden'

Ved weekendens lancering af Creative Commons Danmark bød Lawrence Lessig, juraprofessor, kultfigur og manden bag projektet, danskerne velkommen til en verden af delekultur og fri kreativitet - uden pirateri
13. juni 2006

Projektet for en alternativ ophavsret, Creative Commons, blev i weekenden lanceret i en dansk udgave. På listen over talere til Creative Commons launch i København lørdag var ophavsmand og professor ved Stanford Law School, Lawrence Lessig. Han er frontfigur i en kulturdebat, der er fremdyrket på internettet, og ny teknologi, der gør det muligt for folk verden over at dele, kopiere og udvikle det, der lovmæssigt tilhører de kreative industrier. I et lille baglokale fortæller professoren om det budskab, kunstnere og ophavsmænd i over 70 lande har taget til sig, og den internetbevægelse Danmark nu også er en aktiv del af:

"Det er en verden, hvor det er meget nemmere for mennesker at udtrykke den frihed, de tror på, ligger i deres arbejde og kunst. Jeg mener ikke frihed i den forstand, at intet skal beskyttes af ophavsret, men frihed til at fremme kreativitet."

Problemet med ophavsretten, som vi kender den, er, ifølge Lessig, at den er designet til, at ophavsmændene 'tager det hele', og i en verden hvor alle tager alt, er det ekstremt svært at udfolde de kreative potentialer, som internettet har:

"Kunstnerne skal tage så meget, de behøver og ikke mere!"

Et etisk spørgsmål

Det er blevet betegnet som et af vor tids store kulturelle slagsmål: På den ene side står de kreative industrier og betegner sine kunder som 'pirater'. På den anden side står kunderne og har vænnet sig til ikke at betale kunstnerne for deres arbejde. Og midt i det hele er kunsten og kreativiteten endt som gidsel. Men Lessig betegner det som etisk spørgsmål, ikke et økonomisk: Hvad vil vi - og kunstnerne - med kunsten?

"Det handler om kunstnerens eget forhold til sin kunst. Brasiliens kulturminister Gilberto Gil, en af vores største støtter, vil have sin kunst frigivet på en måde, så folk ikke kan kopiere hans sange, men har frihed til at bygge videre på hans kreative arbejde. Det er en etisk tro på, hvad musik er. Det er en invitation til andre folk om at være kreative, noget de eksisterende regler lige nu gør meget svært. Der findes mange alternativer modeller til den nuværende ophavsret, der kun er fokuseret på én type - modellen for Madonna og Britney Spears. Den model giver mening for nogen. Men ikke for alle."

- Hvordan tror du, den danske pladeindustri vil tage imod Creative Commons?

"Det vil være en fordel for pladeindustrien, fordi flere plader vil blive solgt. Det sværeste er at få folks opmærksomhed, og det er det, der betyder mest. Det gælder for pladeselskaberne om at få den opmærksomhed, men at minimere omkostningerne. På hjemmesider som Napster var det ikke top 100 albums, der blev downloaded, det var de nye upcoming bands, der blev opdaget, fordi folk fik adgang til deres musik. Det her er en måde at foreslå kunstnerne, at der måske er en bedre måde at gøre deres arbejde tilgængeligt på."

Kreativitet eller pirateri

- Hvad er din holdning til programmer fildeling på internettet?

"I den amerikanske kultur i hvert fald er det ikke hensigtsmæssigt at opmuntre til det, der bliver kaldt pirateri - og hvis du gør, holder folk op med at lytte til dig. Jeg synes, at der skal være reformer inden for ophavsretsloven, så man ikke prøver at kontrollere antallet af kopier, der bliver lavet, men i stedet kompenserede kunstnerne på anden vis."

- Så der er altså brug for en lovændring, der i sidste ende vil legalisere fildeling?

"Nogle mener, at fildeling er fint, og at vi ikke skal bekymre os om, hvordan kunstnerne bliver betalt. Andre synes, vi skal komme fildelingen til livs, fordi det er den eneste måde, vi kan beskytte kunstnernes ophavsret på. Jeg ser en tredje mulighed. Vi skal have den bedste teknologi til at distribuere deling af filer og finde en anden måde at kompensere kunstnerne. Historisk set har vi haft den indsigt før - eksempelvis med radioen."

- Hvad er forskellen på det, du betegner som pirateri, og det du betegner som frihed til kreativitet?

"Først må vi anerkende, at kreativitet bygger på fortidens kreativitet. Derefter skal der trækkes en linje op i forhold til, hvor meget frihed, der skal være, og hvor meget kontrol der skal være. Lige nu er linjen i USA trukket op således, at en hel masse kreativitet bliver kaldt pirateri - selvom det ikke burde! Hvis linjen bliver trukket korrekt, kan vi have en verden, hvor der ikke er noget pirateri, men masser af kreativitet. Den radikale ændring af teknologi bør medføre, at vi overvejer, hvordan linjen nu skal trækkes.

DR's arkiver digitaliseres

I det medieforlig, der netop er blevet indgået, er DR blevet pålagt at digitalisere sine arkiver og på sigt gøre arkivmaterialet tilgængeligt for danskerne på internettet. Men det kan vise sig mere end svært - hver eneste udsendelse er underlagt en lang række rettigheder. Derfor kan arkiverne nemt ende under lås og slå. Og en lovændring er ikke sandsynlig, for ophavsretten er et overordentligt ømtåleligt emne.

"Der er mange problemer i det for alle, fordi ophavsretten er ekstrem kompliceret. Den blev designet, før man forventede, at alting ville blive genbrugt. Hvis du har en gammel film, så skal du cleare alle mulige former for rettigheder forbundet til den film - for eksempel rettigheder til musikken - og omkostningerne ved dette kan være meget høj," forklarer Lessig.

BBC har lanceret sit Creative Archieve, hvor public service-gigantens arkiver er blevet lagt på internettet under en licens, der ligner Creative Commons. Det betyder at alle briter kan klippe-klistre i BBC's arkiver, ganske som man kan klippe-klistre i gamle ugeblade. Lessig er - naturligvis - meget positiv over for BBC-tiltag:

"Det, som BBC har lanceret - og som andre lande tænker på at lancere - er ekstremt vigtigt: At give befolkningen adgang til mediet, som et bibliotek giver adgang til bøger."

- Hvad mener du bør gøres?

"Jeg tror, det er meget besværligt at digitalisere arkiverne under den eksisterende lov, men det bør blive gjort - især når det er en public service-kanal! Enten bruger man en masse penge ved at prøve at gøre det under den gamle lov, eller man begynder at tænke i en modificering af loven, der vil gøre det lettere at cleare rettigheder."

- Hvor vigtig er delekulturen på internettet?

"Delekulturen på internettet er ekstremt vigtigt for kulturen som helhed. Vi kan ikke bruge en markedsmodel til at forklare, hvordan vi omgås hinanden. Hvis du og jeg have en aftale om at spise frokost, og jeg ringede til dig og spurgte, om jeg bare kunne give dig 50 dollars i stedet, ville det være mærkeligt! Menneskers forhold til hinanden er den vigtigste del af livet, og at dele er en del af det. På internettet bliver der flere og flere muligheder for at få den oplevelse og hvis man har love, der siger, at det er ulovligt - så er der noget galt med loven!"

Læs i morgen: Interview med Birthe Skands - brygmesteren der bringer Superflex' Free Beer til de danske supermarkeder. Free Beer er frigivet med en Creative commons-licens

Bliv opdateret med nyt om disse emner

Prøv Information gratis i 1 måned

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu