Læsetid: 4 min.

Verden tåler ikke flere Muhammed-konflikter

Det handler ikke om undskyldninger. Det handler om, at det ikke må ske igen, siger ung muslim fra Cairo
24. marts 2006

"Profeten Muhammed er en meget stor person. Han er meget stærkt elsket."

Ahmad Fatehelbab bliver blød i stemmen, når han taler om sin profet. Ahmad læser til teknisk ingeniør ved American University i Kairo. En ung, moderne egypter, stærkt optaget af demokratiseringsprocesser i hans eget land og den arabisk-muslimske verden og af forholdet mellem den muslimske og den vestlige civilisation.

Derfor er han i disse dage i Danmark som en af 42 unge fra en række muslimske lande, der via dialog med danske højskoleelever, politikere, ngo'er og medier vil forsøge at bygge bro over den kløft, Jyllands-Postens Muhammed-tegninger har skabt.

Mellemfolkeligt Samvirke og Krogerup Højskole står bag initiativet 'Next Stop Denmark', som i går bragte de unge til bl.a. Jyllands-Posten i Viby J.

"Der hersker nogle misforståelser. Jeg har mødt europæere, som tror, at fordi vi lever i diktaturer, så kan vi ikke forstå, hvad demokrati og ytringsfrihed er. Det er ikke rigtigt. Vi kæmper for disse ting i vore egne samfund. Vi ved, hvor vigtig ytringsfrihed er," siger Ahmad.

"Men vi vil gerne formidle nogle grundlæggende træk ved islam. Islam baserer sig på barmhjertighed og forståelse. Derfor er ekstremisters tåbelige afbrænding af danske ambassader og flag anti-islamisk og ikke acceptabelt."

Ahmad Fatehelbab fortæller, at studerende på hans universitet i Kairo har indledt en indsamling for at kunne give et bidrag til genopbygning af den danske ambassade i Beirut.

Min frihed og din

"Som muslimer ser vi ytringsfrihed som en vital ting for menneskeheden. Muhammed siger, at man skal gå til tyrannen og skælde ham ud, også selv om man risikerer livet derved. Hvis ikke et folk har mod til at ytre sig, er der ikke noget håb for det. Men ytringsfriheden skal bruges til at udvikle menneskeheden og menneskeligheden. Ikke til at håne religionen. Vi skal kritisere, men ikke spotte. Min frihed må stoppe, hvor din begynder. En ytringsfrihed forstået som retten til at forhåne folks religion ønsker vi ikke," siger Ahmad. Når han ønsker sådanne begrænsninger, er det også fordi, han frygter en gentagelse af den konflikt, Muhammed-tegningerne udløste.

"Før tegningerne var Danmark elsket og respekteret i den muslimske verden. Nu er Danmark et af de mest hadede lande. Det er meget ubehageligt."

"Vi kan ikke lade denne verden opsluges af sådanne vanvittige provokationer. Hvis noget, som dette sker igen, kan det måske udløse en global krig. Så for mig handler det ikke om en dum undskyldning. Det handler om, at det ikke må ske igen. Og vejen til det er, at vi taler med hinanden for at forstå hinanden for igen at kunne vise hinanden respekt og løse vore indbyrdes problemer."

"I dag er der en kløft mellem den vestlige og muslimske verden, fordi vi ikke forstår kerneområderne i den anden kultur. Folk i mit land er meget stærkt knyttet til deres religion, og ateister er sjældne. Muslimer kan ikke adskille det hellige fra det sekulære. Islam er en religion, der regulerer ethvert aspekt af tilværelsen, fra din personlige adfærd over økonomi til politik. Det er derfor, profeten er så central, og derfor så krænkende, når han bliver forhånet."

Løgneren Bush

Ahmad Fatehelbab mener, at Danmark og Vesten har nogle store værdier, som muslimer både værdsætter og eftertragter. Frihed ikke mindst. Bevidsthed om egne rettigheder.

"Men den vestlige verden har også problemer med værdier, f.eks. når det gælder det sociale. Her rummer islam universelle værdier, som I vil kunne lære af." Det er tydeligt, at Ahmad midt i al sin velinformerede modernitet oplever sin religion som et stort aktiv og islam som bærer af en kraft, der kan skabe en bedre tilværelse for menneskene.

"Jeg er ikke enig i, at den arabiske verdens politisk-økonomiske problemer skyldes optagethed af det religøse. Årsagen er tværtimod, at vi ikke følger vor religion."

Derfor tror han heller ikke, at svaret på den arabiske verdens problemer med diktatur og manglende demokrati kan leveres af Vesten på den måde, USA's præsident Bush repræsenterer.

"Jeg tror på, hvad Gandhi sagde: 'Den demokratiske ånd kan ikke påføres udefra, den må nødvendigvis komme indefra'. Tropperne i Irak kan aldrig bringe demokrati."

"Dertil er Bush jo en løgner. Han siger, at han støtter demokrati i form af folks ret til at vælge frit, men han vendte det blinde øje til de uregelmæssigheder under valget i Egypten, som omfattede fængslinger og vold mod oppositionens kandidater. Og nu er Bush ved at straffe palæstinensiske Hamas økonomisk efter et frit, fredeligt og demokratisk valg, som de vandt. Hvordan hænger det sammen?".

Der er megen vrede mod Vesten i dagens muslimske verden. Ahmad er også vred. Og den vrede må vises, mener han.

"Havde folk i de muslimske lande ikke vist deres vrede, var Vesten ikke begyndt at lytte. Og jeg havde jeg ikke siddet her i Danmark og været del af en ny dialog. Vreden må vises, men på civiliseret vis. Og følges op af samtale, der kan skabe respekt og forståelse. Forhånelser derimod skaber ikke dialog. Kun konflikt."

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her