Hvis vi siger Wal-Mart, hvad siger du så?
Verdens største virksomhed, målt på omsætning. Notorisk berygtet for elendige lønninger til sine mere end en million ansatte i USA. Anklaget for at udnytte uorganiserede arbejdere i sweatshops i en række u-lande. Sagsøgt af fagforeninger og ngo'er for dårlige sundhedsordninger, nedslidende arbejdsforhold og svinende miljøadfærd. Forleden tilmed kasseret af Norges regering som investeringsobjekt for den norske oliefond på grund af selskabets "alvorlige og systematiske krænkelser af menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder".
Jovist. Men nu også ambitiøs pioner i en ny grøn revolution, der skal placere det internationale erhvervsliv som ledende kraft i kampen for at bremse truende klimaforstyrrelser, inden det er uigenkaldeligt for sent.
"Den globale opvarming er en realitet her og nu. Den må på dagsordenen," siger den multinationale koncerns allerøverste chef Lee Scott, "vor klodes fremtid afhænger af, at vi omlægger det eksisterende energisystem, baseret på de fossile brændsler der udsender enorme mængder kulstof og drivhusgasser i atmosfæren og ifølge mange forskere ændrer vort klima."
Verdens største virksomhed - uden affald, tæt på CO2-neutral, 100 procent drevet af vindmøller og solfangere. Det er den ny koncern-vision hos Wal-Mart. Og Lee Scott har hyret de grønne energiløsningers pioner og guru Amory Lovins til at realisere den.
Amerikanske miljøorganisationer som den indflydelsesrige Sierra Club holder skarpt øje med projektet. For hvis de nye budskaber fra Lee Scott står til troende, er perspektiverne mildest talt opsigtsvækkende og opmuntrende.
To x Danmark
Som sagt: Wal-Mart er målt på sit salg den største virksomhed i verden. Detailhandelskæden består af mere end 6.000 varehuse og supermarkeder, som i USA, Europa, Kina og Latinamerika sælger prisbillige dagligvarer, møbler, elektronik, bøger, musik, smykker, medicin, tøj, isenkram - you name it. 1,8 millioner personer er ansat i koncernen, der har 60.000 leverandører i 70 lande, et ugentligt kundebesøg på 138 mio. forbrugere, en årlig omsætning på 312 milliarder dollar og en profit sidste år på over 10 mia.
Som økonomisk magt er Wal-Mart godt på vej til at blive dobbelt så stor som Danmark. Det indebærer formentlig, at Wal-Marts globaliserede aktiviteter har en indflydelse på miljø og klima, der tåler sammenligning med den danske nations. Hvorfor det rummer store perspektiver, hvis den øverste koncernledelse - i modsætning til hvad en dansk statsminister kan - dekreterer systematisk omstilling til bæredygtighed. Som energistrategen Amory Lovins, leder af det uafhængige Rocky Mountain Institute, fortæller om sit arbejde med et af Wal-Marts økologiske pilotprojekter i Kansas:
"Jeg havde brug for en bestemt dims, som ingen fremstillede. Så jeg ringede til den største producent af dimser, og de svarede: 'Sådan én fører vi ikke.' Jeg sagde: 'Min klient er Wal-Mart, og hvis de synes om dimsen, så vil de købe to lastvognlæs om dagen i al fremtid.' De svarede: 'Hvornår skal du bruge den?'"
Hvis store koncerner stiller om til bæredygtighed, skaber de det nye marked og den efterspørgsel på miljøvenlige, energieffektive produkter, som får producenter og leverandører til at gennemføre den forskning, udvikling og markedsføring, de ellers ville tøve med i fravær af støtte eller krav fra myndigheder. Hvis Lee Scott dekreterer, at Wal-Mart går efter en nul-affald-politik, får det konsekvenser for produktionsmetoderne i tusinder af leverandørvirksomheder verden over.
Og Lee Scotts melding om Wal-Mart og det globale klima virker entydig. Budskabet blev præsenteret første gang i oktober sidste år, da Scott talte til adskillige tusinde af koncernens amerikanske medarbejdere under overskriften 'Det 21. århundredes lederskab'.
"Hvis vi var en nation, ville vi være den 20. største i verden," noterede Scott.
Men "vi er ikke blevet det, vi er i dag, ved at opføre os som alle andre og køre midt på vejen. Vi blev Wal-Mart ved at opføre os anderledes, radikalt anderledes".
Katrina rykkede
Orkanen Katrina og dens katastrofale konsekvenser i de amerikanske sydstater overbeviste Lee Scott om, at tiden på ny kalder på radikalitet hos Wal-Mart. For det, der i øjeblikket sker med klodens miljø, er "Katrina i slow motion", mener koncernchefen.
"Som et af de største selskaber i verden med en voksende global tilstedeværelse er miljøproblemer vores problemer (...) Der er ikke to verdener derude, en Wal-Mart-verden og en eller anden anden verden. Det var dét, vi indså med Katrina: Vore medarbejdere, kunder og leverandører bebor de samme byer, vore børn går i de samme skoler, og vi ånder alle den samme luft. Disse udfordringer truer os alle i bred forstand, men de udgør også en trussel mod vor forretnings fortsatte succes."
"Jeg tror faktisk på, at det at være en god forvalter af miljøet og vore samfund og så det at være en effektiv og profitabel virksomhed ikke udelukker hinanden. De er faktisk ét og det samme," sagde Lee Scott.
"I ved, at Wal-Marts medarbejdere gennem de seneste 43 år er blevet nogle af de mest produktive detailhandels-arbejdere i verden. Hvorfor ikke bruge de næste fire årtier på at gøre vores lastbiler, køleanlæg, butikker, belysning, emballager, skibstransport - ethvert aspekt af vor forretning - til det mest produktive i verden? Det vil være godt for miljøet, det vil spare os penge, og i nogle tilfælde vil det ligefrem give mere profit på bundlinjen. Hvem kan bedre end Wal-Mart få en kilowatt elektrisk strøm til at række dobbelt så langt eller en gallon diesel til at bringe lastbilerne den dobbelte afstand? Eller tre gange så langt," spurgte Lee Scott og nåede sit egentlige budskab:
"Vore miljømæssige mål for Wal-Mart er enkle og lige ud af landevejen:
- At blive 100 procent forsynet af vedvarende energi
- At skabe nul affald
- At sælge produkter der understøtter vore ressourcer og vort miljø"
Det er det, koncernen nu er på vej mod. For at komme klimaet til undsætning og olieafhængigheden til livs vil man fremover investere en halv milliard dollar årligt med det mål at nedbringe koncernens globale CO2-udledninger med 20 procent inden for syv år, etablere nye prototyper på varehuse, der inden for tre år præsterer 30 procent mindre udledninger, reducere affaldsmængderne fra de amerikanske butikker med 25 procent på tre år samt fordoble brændstofeffektiviteten i Wal-Marts flåde på 7.000 lastbiler inden for et 10-år. Det sidste vil ifølge Scott give Wal-Mart årlige besparelser på 310 mio. dollar.
"Alle de erfaringer, vi opnår, vil vi dele med verden, herunder med vore konkurrenter," sagde Lee Scott i sin oktober-tale.
En dims til Wal-Mart
Og nu er arbejdet i gang. Amory Lovins' institut rådgiver om energieffektivisering i Wal-Marts varehuse og bidrager samtidig med at få lastbilerne til at køre dobbelt så langt på literen.
"Vi samarbejder ikke med nogen, som ikke mener det seriøst. På den anden side afviser vi ikke nogen, som har gjort slemme ting i fortiden, men nu virkelig ønsker at skifte spor. I de snart 40 år, jeg har arbejdet med disse ting, har jeg gjort det til en pointe at samarbejde med enhver. De, der viser sig uegnede, afbryder vi samarbejdet med," siger Lovins.
En anden samarbejdspartner for Wal-Mart er det store britiske ingeniør- og konsulentfirma Arup - bl.a. kendt for sin planlægning af en ny økologisk by ved Shanghai - som har indrettet to Wal-Mart varehuse i Texas og Colorado som 'økologiske laboratorier'. Varehusene får energi fra vindmøller, solceller og kedler, der kører på biobrændsel i form af genanvendt friture-olie og motorolie. Bygningerne er delvist opført af genbrugsmaterialer, belysningen er lavenergilamper, organisk affald og madaffald komposteres løbende. Sammenlagt ventes det ifølge Arup at give energibesparelser på 30-50 pct.
Wal-Marts initiativer har forbløffet koncernens mange kritikere, som forholder sig afventende, forsigtigt håbefulde. Da Wal-Mart sidste sommer åbnede det bæredygtige varehus i Texas, sagde Sierra Clubs formand Eric Olson:
"Vi har før hørt fra Wal-Mart, at de vil være en miljømæssig leder, men jeg kan ikke påstå, at vi har set det materialisere sig, bedømt på deres hidtidige gerninger."
Den fagforeningstilknyttede ngo Wal-Mart Watch kaldte tilsvarende initiativet i Texas for greenwashing, et pr-orienteret forsøg på at rette op på selskabets blakkede ry via miljøsagen.
Men da Wal-Mart i april i år kunne meddele, at koncernen faktisk holder tidsplanen for effektivisering af lastbilflåden, udsendte Sierra Club og Wal-Mart Watch en fælles pressemeddelelse med budskabet:
"Dette foreløbige fremskridt med hensyn til brændstoføkonomien er opmuntrende og et eksempel på de positive forandringer, de kan præstere, når de indstiller deres tænkning på det."
Endnu er der meget lang vej til bæredygtighed for verdens største virksomhed. To varehuse er blevet bæredygtige, omkring 6.000 er det endnu ikke. Men hvis Wal-Mart - berygtet gennem årtier for sin skrupelløse stræben efter profit på titusinder af medarbejderes bekostning - kan præstere bæredygtighed, hvem kan så ikke?