Læsetid: 4 min.

Verdensmester i enzymer

Novozymes har som mantra at erstatte kemi med biologi. På den måde kan man opretholde en økonomisk vækst og samtidig gøre verden renere
19. oktober 2005

For femte år i træk står Novozymes nummer et på Dow Jones' indeks over bæredygtige virksomheder.

Novozymes er verdens førende producent af enzymer. Bæredygtigheden gælder både produktionen og produktet.

"Enzymer har den mulighed indbygget, at man kan skabe vækst uden at ødelægge miljøet. Det betyder meget for vores medarbejdere, at de bidrager til en lidt renere verden," siger direktør Steen Riisgaard:

"Det er ikke mange indu-strier, der kan prale med både økonomisk vækst og harmonisk samliv med naturen."

En forsigtig beregning viser, at Novozymes enzymer reducerer verdens udslip af CO2 lige så meget som hele Danmarks forpligtelse ifølge Kyoto-aftalen.

I den traditionelle industri bearbejder man - ligesom en vaskemaskine - de genstridige emner med mekanisk kraft og kemiske processer under stort forbrug af vand og energi. Novozymes finder enzymer, der kan gøre noget tilsvarende på en snildere måde: Opløse snavs og fedtstof, få brød til at hæve, gøre bomuld og huder rene og bløde og klippe plantedele i småstykker.

Krydsbefrugtning

800 forskere arbejder på sagen. Af deres mange ideer bliver nogle få valgt ud og omsat til masseproduktion.

"Vi er de bedste til at omsætte forskningen til noget, der kan sælges. I 25 år har vi, med en enkelt undtagelse, været de første med nye koncepter. Vi introducerer et nyt fire-fem gange om året," siger Steen Riisgaard.

"Vi snakker meget sammen på tværs af organisationen. Halvdelen arbejder i Danmark, halvdelen i andre lande. Vi gør meget ud af at bringe folk sammen i netværk. De skal krydsbefrugte hinanden med ideer. Det ville gå helt galt, hvis direktionen sagde, hvad vi skal forske i. Ledelsen udstikker de langsigtede mål og rammer. Inden for disse rammer er der meget stor frihed."

Lidenskab

"Da vi blev adskilt fra Novo Nordisk for 4-5 år siden, tog vi det som en gylden mulighed for at få ny energi i virksomheden ved at definere vores identitet: At gå hurtigt, være kreativ med passion, bygge på videnskab og være meget åbne i dialogen med hinanden og omgivelserne."

- Er der ikke en kløft mellem forskningens krav om åbenhed og konkurrencens krav om at holde på hemmeligheder?

"Nej, tværtimod. Jeg er meget overbevist om, at et kompetitivt miljø er meget fremmende for innovationen. Vi kan godt lide at konkurrere. Der er sport i at være de første og slå Genencor og kineserne."

- Det kan vel friste til at springe over, hvor gærdet er lavest?

"Jamen, det gør vi altså ikke. Alle produkter bliver miljøscreenet, så vi kan stå ved dem. Jeg har faktisk aldrig set et projekt, hvor miljøfordelene ikke var oplagte. Vi rapporterer om alt, hvad vi gør. Når vi nu mener, at vores produkter er gode for miljøet, så går det jo ikke an, hvis vi selv bliver fanget i at svine miljøet til eller opføre os som nogle svin over for medarbejdere."

- Hvad så, hvis konkurrenterne sænker standarden?

"Det sker jo allerede. Vores kinesiske konkurrenter er svære at slå på økonomien, for de er totalt skrupelløse miljømæssigt. Både med det ydre miljø og arbejdsmiljøet."

Kinesisk opdragelse

"For nogle år siden købte vi en konkurrent i Østkina. I dag er vi meget glade for fabrikken, men egentlig købte vi den også for at finde ud af, hvordan de gjorde. Nu har vi så brugt nogle år på at få dem op på vores standard. Det vi-ste sig for eksempel, at de pumpede rent grundvand op for at bruge det til kølevand. Bagefter hældte de det bare ud i floden. Det er jo fuldstændig håbløst."

"I begyndelsen holdt vi dem lidt på armslængdeafstand for at lære af dem, men vi investerede i et køleanlæg og fik det installeret. Da så vores produktionsleder kom derned, opdagede han, at de godt nok havde det der anlæg, men de brugte det ikke, for det var jo alt for dyrt. Det er den måde, de er opdraget på. Ja, nu er de så ikke opdraget på den måde mere-"

Der findes kun én løsning på problemet med de billige konkurrenter, siger Steen Riisgaard: Teknologi.

"I øjeblikket kopierer de bare de produkter, vi ikke mere har patent på. Vi skal hele tiden lave nye produkter, der teknologisk set er bedre end deres, og tage patent på dem. Ellers tror jeg, vi bliver kørt over. Det må jeg sige."

Et lovende område for Novozymes er Kina med den hastigt voksende produktion og forurening.

"Tag tekstilindustrien. Vi laver ikke klæder i Europa mere. Vi har klaret vores miljøproblemer ved at holde op med det og sende produktionen ud af landet. Det meste er nu flyttet til Kina."

"I Kina har de en miljølovgivning, som vist er god nok, den bliver bare ikke fulgt. Vi siger til dem: Nu kan I jo gøre, som vi andre har gjort. I kan blive ved med at svine indtil jeres floder er døde, og folk bliver syge. Så kan I skubbe sorteper videre til andre lande; Vietnam, Cambodja, Afrika. Og miste arbejdspladserne. Men det har I vel ikke lyst til?"

"Så fortæller vi dem, at vi kan hjælpe dem ud af deres dilemma. Hvis I arbejder sammen med os, kan vi finde nogle gode løsninger. Vi har en masse produktmuligheder til tekstilindustrien, og vi kan gøre meget mere, hvis I arbejder sammen med os om at ersatte kemien med miljørigtig enzymteknologi."

"Det kan de kinesiske myndigheder godt forstå. De er meget interesserede. De har jo også 800 millioner inde bagved. Der er brug for arbejdspladserne."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu