Læsetid: 3 min.

Et vink fra Allah (jeg) Allah

Når vi ikke bør forbyde alt usympatisk, skyldes det bl.a., at hvad der er usympatisk, ofte er mangetydigt og svært at bevise - samt at den formastelige ofte kan henvise til et bredere sigte og højere formål
28. november 2005

Vor overskrift kunne ligne en litterær blasfemi beregnet på at forene Klaus Rifbjerg med et skønsomt udvalg af stridbare imamer - blot for at demonstrere, at menneskenes børn overalt er gjort af det samme stof, samt at menneskers meninger er det mindst interessante ved dem.

Imidlertid ligger der en helt anden overvejelse bag overskriften. For da næsten alle bøger i vore dage reelt er journalistik i forklædning - agter jeg fremover at profilere nærværende organ ved i stedet at skrive romaner forklædt som journalistik. Så meget mere som kun anmeldere samt efterlønnere efterhånden har tid til at læse rigtige bøger, selv om de er velegnede som julegaver og altid pynter på hylden. En klog mand skal desuden have sagt, at alt hvad der ikke kan stå på en A4-side, er sludder - hvortil for fuldkommenhedens skyld bør føjes, at også meget vås glimrende kan rummes på en A4-side. Ja, spidsfindige hjerner kunne endda turnere med den blasfemiske frækhed, at også det citerede budskab er vås - og just derfor i sig selv en ypperlig dokumentation for sandheden af vor lille tilføjelse.

Psykiateren Erling Jakobsen fortalte i sin tid, at en af hans patienter erklærede at have permanent sæde i himlen hos Gud. På Jakobsens fornuftige indvending, at patienten vel umuligt på samme tid kunne befinde sig på den lukkede afdeling i Risskov og i himlen, leverede patienten det tvingende svar: "Jo, jeg kan godt - for jeg er jo skizofren!" Hvis nu en patient i et islamisk fundamentalistisk land fik den samme grille, men med Allah i Guds rolle, ville han enten blive henrettet eller udskrevet.

De bogstavtro

Naser Khader er blevet udsat for dødstrusler for mindre end det grundet en ren misforståelse: Khader har nemlig sagt, at tegninger af Muhammed ikke bør forbydes - hvilket en bogstavtro Koran-læser tolker sådan, at Khader finder det moralsk i orden at udsende karrikaturtegninger af Muhammed.

Men den mistolkning demonstrerer netop det uholdbare i dogmet om bogstavelighed: Ja, selv det at forstå budskaber bogstaveligt er endda oftest en fortolkning. Men netop fordi der er en islamisk tradition for bogstavelighed, går fundamentalister ud fra, at Naser Khader ligesom de selv sætter lighedstegn mellem lov og moral. At noget er moralsk forkert, indebærer imidlertid ikke nødvendigvis at det så bør forbydes ved lov. For når Naser Khader forsvarer Jyllands-Postens lovmæssige ret, er det ikke ment som moralsk støtte.

. Omvendt gives der handlinger, som rettelig er forbudte, men som ofte kan være moralsk rigtige.

Hvilke handlinger? Åh, f.eks. mord. Ganske mange personager rundt om i verden burde ret beset slås ihjel, og jeg ville personligt ikke melde de anonyme helte til politiet. Men selvfølgelig skal mord være forbudt, selv når det er moralsk ønskeligt: For ellers kunne enhver psykopat opnå diplomatisk immunitet blot ved at påberåbe sig ædle hensigter og god tro.

Blixen og Islam

Nu kunne lovligt kreative islamiske læsere fejltolke vore ord her bogstaveligt som et vink fra Allah (mig) Allah om grønt lys til at slå alle ihjel, der som Naser Khader gør Allah (mig) Allah den tjeneste at demonstrere den længe efterlyste moderne Islam - uanset Khaders eget mishag mod Jyllands-Postens dumme spøg. Men det ville som sagt være at rette bager for smed.

Også kristendommen har en gammel tradition for bekendelse til apostlenes Guds-indblæste og bogstavelige ord - hvormed især tænkes på treenigheden samt på Jesu status som Guds søn i eminent forstand hinsides enhver sammenligning selv med så habile profeter som Johannes Døberen og Elias. Karen Blixen havde på dette punkt kristendommen til bedste og foretrak udtrykkeligt islam - hvorimod omvendt flere lærde ironisk nok tog hendes hyppige henvisninger til Biblen bogstaveligt og læste hende som en kristen forfatter.

Ligesom der kan stå alt i en roman uden at ændre dens genre, gælder dette Biblen og Koranen. Selv om Koranen erklærer at være Allahs egne ord - så hindrer det på ingen vis oplyste muslimer i at læse Koranen som en tekst, der er forfattet af et menneske og derfor kræver fortolkning. Profetens egen erklæring om det modsatte gør i den forbindelse hverken fra eller til: For også den er jo da at betragte som menneskeværk - og beviser derfor ikke mere end en løgners garanti for sin egen sandfærdighed. Dette er Allahs ord!

Henrik Bandak er filosof

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her